Nå må nettsiden din være mobilvennlig
Dato publisert:
Har du ikke en mobilvennlig nettside? 21. april kommer det til å straffe seg.
Denne datoen gjennomfører Google en algoritmeoppdatering som påvirker hvilke sider som får høy rangering i søkeresultatet. Oppdateringen har fokus på å fremheve mobilvennlige nettsider. Finn ut hvordan du unngår å bli straffet her!
Hva er en mobilvennlig nettside?
Dersom nettsiden din ikke er mobiltilpasset, er det på tide å gjøre noe med det nå. Det er derimot mange meninger der ute om hva som faktisk er en mobilvennlig nettside. Det holder ikke at nettstedet har fint design, selv om det er et pluss.
Nettstedet må altså fylle noen konkrete krav for å være mobilvennlig:
1. Knapper og lenker
Få ting er mer irriterende for en nettbruker enn å bomtrykke flere ganger på rad, fordi knappen på en nettside er for liten eller for nært plassert en annen knapp. Størrelsen på navigasjonsknapper og avstanden til andre knapper oglenker bør justeres avhengig av om nettsiden vises på mobil, nettbrett eller PC.
2. Skriftstørrelse
Skriftstørrelsen på nettsidene dine må være stor nok, slik at det ikke er behov for å zoome for å lese. Dette gjelder spesielt for små enheter som mobiltelefoner. Det er enklere for en bruker å bla nedover enn å måtte zoome inn og ut for å kunne lese teksten.
3. Responsivt design
Skjermen på en mobiltelefon er betydelig mindre enn en PC. Sørg for at du ikke trenger å zoome og scrolle horisontalt for å lese det som står på nettsiden din. Innholdet på nettsiden din bør både kunne gjøres større, mindre, vendes på og tilpasses skjermen til den som leser automatisk. Med korrekt oppsett vil nettstedet ditt forandre på design alt etter størrelsen på den skjermen brukeren befinner seg på.
Snakk med din nettstedsleverandør om å få nettstedet ditt responsivt.
4. Flash
Adobe Flash er en programvare som fungerer dårlig på mobil og bør unngås. Enkle animasjoner eller små spill har gjerne vært laget i Flash, men i 2011 sluttet Adobe å utvikle Flash Player for mobilnettlesere. Resultatet er at innhold på nettsider som er basert på Flash, ikke lenger vises på mobil.
5. Opplastningshastighet
Tar det for lang tid å laste opp nettsiden din? Det vil påvirke graden av mobilvennlighet for nettstedet ditt på en negativ måte. Google sine crawlere, som avgjør rangeringen din, vurderer dette som en faktor, men opplastningshastighet er minst like viktig for å gi en god brukeropplevelse. Det er ikke lang vei til neste søkeresultat på lista, dersom din side er for treig.
Du bør derfor sørge for å redusere antallet bytes som sendes over nettverket, ved for eksempel å komprimere bildene.
Sjekk hastigheten på nettstedet ditt her!
Oppfyller du alle disse kravene, så er du godt på vei til et nettsted som Google vurerer som mobilvennlig.
En enkel sjekk
På Webmaster's Mobile Guide kan du enkelt finne ut om din side er mobilvennlig, samt få tips til hvordan du kan forbedre sidene dine i tråd med oppdateringen til Google 21. april.
- Skriv inn domenenavnet til nettstedet
- Se hva som må forbedres
- Følg instruksene
Økt fokus på mobilvennlighet
Google sitt økte fokus på mobilvennlige nettsider startet allerede i fjor, med en markering med teksten "Mobilvennlig" i søkeresultatet (se bildet under). Andelen som søker på nettet fra mobiltelefoner og nettbrett har økt mye de siste årene.
Målet har vært å gjøre det enklere for brukeren å finne nettsider som er enkle å bruke på mobilen.
"As more people use mobile devices to access the internet, our algorithms have to adapt to these usage patterns."
(26.02.15, googlewebmastercentral.blogspot.no).
Oppdateringen rulles ut i hele verden samtidig, ikke land for land slik vi er vant med fra tidligere oppdateringer fra Google.
Det er i denne omgang slik at oppdateringen kun påvirker rangering av søkeresultatet på mobil og nettbrett, ikke det organiske resultatet. Det betyr imidlertid ikke at du ikke skal bry deg om å få en mobilvennlig side.
54% kommer fra mobil og nettbrett
Hele 54% av nettbesøk kommer fra mobiltelefoner og nettbrett, i følge TNS gallup sin årsrapport om internettbruk i 2014. Andelen har økt hvert år og alt tyder på at mobilen stadig blir viktigere for folks søkevaner. Ta derfor en sjekk i dag og finn ut om nettstedet ditt er mobilvennlig. Du har enda litt tid frem til 21. april.
Ønsker du hjelp til å få nettsiden din mobilvennlig? Ta kontakt med oss her!
Har du lyst på flere oppdateringer innen Synlighet på nett? Lik oss på Facebook, eller meld deg på nyhetsbrev!