Forside / Blogg / Ny Google Pandaoppdatering – bør det bekymre deg?
Skrevet av: Michiel Ouwerkerk

Ny Google Pandaoppdatering – bør det bekymre deg?

03.10.14
Google panda france

Det har kommet en ny oppdatering av Googles søkealgoritme, Panda 4.1 for å være presis. I følge Search Engine Land den 27. oppdateringen til Google.

Google panda france

Hva går Pandaoppdateringene ut på?


En Pandaoppdatering er endringer i Googles søkealgoritmer. Google ønsker å hindre nettsider med svakt eller lite verdifullt innhold fra å rangere høyt i søkemotorene. Google kaller det «tynt innhold», eller innhold skrevet spesifikt for søkemotorer, og ikke brukeren.

Google har kategorisert tynt innhold i 4 kategorier:


1. «Doorway pages» / «døråpenere»


Disse er fokusert på spesifikke søkeord for å rangere i Google, men har i seg selv ingen ekstra verdi for brukeren. En av de første selskapene som ble straffet av Google var www.bmw.com. Google fikk en annen versjon av nettstedet enn en vanlig bruker av siden. Bildet nedenfor illustrerer forskjellen:

Bmw example1



Bmw example2

Et annet eksempel på en "døråpner" side er dersom du lager flere varianter av samme side med eneste formål å rangere på ulike søkefraser.For eksempel dersom vi i Synlighet skulle laget akkurat den samme siden for SEO på synlighet.no, hvor stedsnavn var eneste forskjell. Det vil si sider med nøyaktig samme innhold bare én for "SEO Trondheim", "SEO Oslo" og "SEO Bergen".Har du derimot unikt innhold for hver side, med presentasjon av ulike SEO-team eller annen lokal relevans, kunne det gitt mening.

2. ”Thin Affiliate” nettsted


Det finnes mange ulike varianter av affiliate nettsteder. Affiliates er i mange tilfeller en mellomstasjon mellom en bruker og et nettsted. Poenget med dem er å videreformidle lenker,trafikk og "verdi" til et annet nettsted.Affiliates lever altså av at de videreformidler trafikk fra en webside til en annen webside. For så vidt greit nok. Problemet er at et tynt affiliate kan kopiere og «skrape» en annen side for innhold og lage en enkel lenke.Det er i praksis ingen verdier med en slik affiliate i seg selv, og Google opplever det som «spam i søkeresultatet».

3. Innhold fra andre kilder


Du kan med enkle teknikker re-publisere innhold fra andre kilder. For eksempel ved å bruke RSS-feed som de fleste blogger genererer automatisk.Matt Cutt nevner spesielt PR og «artikkelsider». Formålet med en pressemelding er å kunngjøre en viktig eller interessant nyhetssak til verden, og deretter håpe at en journalist fanger den opp og skriver om saken. Problemet er at mange pressemeldinger rett og slett ikke har livets rett som en nyhetssak.Du kan jo lure på formålet ved slike pressemeldingstjenester nå til dags. Har du en bra blogg og en engasjert gjeng følgere på sosiale medier, kan du spre nyhetene dine selv til et stort nettverk av mennesker som er interessert i å høre fra deg uten journalister.

4. Automatisk generert innhold


Det finnes programvare som kan lage falskt innhold. Du legger inn søkeord i verktøyet, klikker på knappen og programvaren lager tekst for deg med så mange ord du ønsker, og akkurat passe mengde søkeord i teksten.Det er åpenbart at dette er spam, og Google har heldigvis ikke noen problemer med å avsløre dette.

Slik unngår du å «bli straffet» av Pandaoppdateringer


Sørg for å skrive unikt og relevant innhold. Ønsker du å rangere høyt i søkemotorene må du sørge for å lage det beste innholdet i forhold til det brukerne søker etter. Dersom siden du er i ferd med å lage ikke passer inn i navigasjonen på nettstedet ditt og bare er en «variant» av en annen side bør du i mange tilfeller la være.Bør du passe deg for å publisere innhold på nytt? Ikke hvis du gjør det på rette måten.Du bør ikke kopiere innhold du har laget ett sted så mange steder som mulig (selv om dette kan være fristende). Skal du for eksempel publisere en gjestepost som allerede er postet på egen side, da bør du lenke til den orginale artikkelen og omtale deg som forfatter på begge sidene. Siterer du andre nettsider bør du lenke til dem.For mer informasjon, sjekk ut Google’s Webmaster Guidelines on thin contenteller se videoen til Matt Cutt om "Thin Content":

;feature=youtu.be