Forside / Blogg / Når analyserte du konkurrentene dine sist?
Skrevet av: Giedre Maciniene

Når analyserte du konkurrentene dine sist?

Dato publisert:

12.08.24

Dato oppdatert:

15.08.24
Når analyserte du konkurrentene dine sist Giedre Maciniene nettsiden

Det er en tydelig økning i markedssjefer som bekymrer seg for "nye konkurrenter" i The Nordic CMO Survey for 2024. Har du kontroll på dine konkurrenter?

I 2024 bekymrer vi oss mer for nye konkurrenter. Da er det essensielt å ha en god rutine for å holde øye med markedet, både for å oppdage nye konkurrenter så tidlig som mulig, men også for å få med deg når eksisterende konkurrenter endrer på strategien sin.

Når du skal ta markedsandeler handler det om å gjøre alt bedre enn konkurrentene dine. Hva gjør de som plutselig fikk en oppsving? Hva gjør alle? Hva gjør ingen? Hva skjer i markedet? I konkurrentanalysene dine må du være på utkikk etter de mulighetene som finnes for å differensiere deg fra konkurrentene. Når du forstår konkurrentene sine styrker og svakheter, kan det hjelpe deg å finne din unike posisjon i markedet.

Det er det som kreves for å vokse.

Hvordan gjennomføre en konkurrentanalyse?

Det er mange forskjellige måter å gjennomføre en konkurrentanalyse på. Noen metoder er tidkrevende, andre krever betalte verktøy, men det er viktig å vite at uansett så kan du sette i gang allerede i morgen. Du kan for eksempel:

  • Lese anmeldelser fra kunder av konkurrentene dine
  • Meld deg på deres nyhetsbrev: Hvor ofte sender de ut og hva?
  • I hvilke sosiale medier har de aktiv tilstedeværelse?
  • Hva deler de i sosiale medier og hvor ofte?
  • Hvilke fordeler fronter de på nettsiden som du ikke har? (gratis frakt, returordning, svarfrist, chatbot etc.)

Lag deg en oversikt over konkurrentene dine og fyll inn det du finner. Spesielt sosiale medier er blitt en viktig kilde til informasjon om konkurrenter. Der kan du komme godt på vei til å forstå deres strategier, produktposisjonering og kundereaksjoner.

Følg løpende med på konkurrenter og markedet

For å kunne oppdage endringer og nye konkurrenter tidsnok, bør du helst gjøre konkurrentanalyser hvert kvartal. I det minste bør du gjøre én analyse årlig.

Når vi i Synlighet begynner et nytt samarbeid med bedrifter, er innsiktsarbeid ofte en sentral del av oppstarten. Ofte inkluderer det en grundig konkurrentanalyse.

Innsikten bruker vi som et fundament for å utvikle skreddersydde markedsføringsstrategier som skiller kunden fra konkurrentene, og bidrar til å nå deres markedsføringsmål.

Konkurrentanalyse er spesielt nyttig for å sette realistiske mål og evaluere suksessen til markedsføringskampanjer. Som vi har sett i The Nordic CMO Survey, kjennetegnes suksessfulle bedrifter av en tydelig strategi og tallfestede markedsføringsmål. Derfor legger vi vekt på å bygge en solid strategisk forståelse fra starten av samarbeidet, og dette legger grunnlaget for fremtidige suksesser sammen.

Er det lenge siden du har gjennomført en konkurrentanalyse?