Forside / Blogg / Multikanal som strategi for julehandelen

Multikanal som strategi for julehandelen

10.10.12

I 2011 kunne SSB melde at julehandelen startet tidligere enn noen gang. Julehandelen starter først på nett og er i gang fra begynnelsen av november. Netthandel utgjør også en stadig større del av de ca 50 milliarder kronene vi handler julegaver for. For å være synlig i kampen om oppmerksomheten i denne perioden gjelder det å utnytte en kombinasjon av ulike markedskanaler. Strategien for å vinne julehandelen heter multikanal markedsføring. Her er de viktigste virkemidlene for multikanal markedsføring på nett.

SKAP INTERESSE - OG HOLD PÅ DEN: Ikke alle kunder har bestemt seg for hva de skal kjøpe eller fra hvem. Disse kundene er ofte mottakelige for målrettede og relevante annonser som fanger oppmerksomheten. Bannerannonsering på Facebook og Googles innholdsnettverk er gode kanaler for dette og ideelt for å skape interesse for ditt produkt blant kundene. Dog vil ikke alle som klikker på annonsen vil være klar for å gjennomføre ett kjøp der og da. Det er viktig å holde på oppmerksomheten til disse kundene og få dem inn i netthandelen for å gjennomføre ett kjøp senere. Det beste verktøyet for dette er remarketing, ett verktøy som gjør det mulig å vise en brukerne annonser for de konkrete produktene de har sett på dine nettsider, gjerne med ett godt "kjøp nå" tilbud.

BLI FUNNET: De fleste av oss vil i løpet av julehandelen benytte Google flere ganger. Enten for å finne tips, konkrete produkter, sammenlikne priser eller finne åpningstider. Da er det viktig å være tilstede og synlig. Google AdWords er det viktigste verktøyet for å få dette til og det er viktig å sikre synlighet for alle produkter og produktkategorier som du har tilgjengelig i nettbutikken.

UTNYTT EKSISTERENDE KUNDEBASE: Ikke glem eksisterende kundebase når planene for markedsføringen skal legges. Selv om epostmarkedsføring av mange avskrives om gammeldags viser undersøkelser at epostutsendelser til en oppdatert kundebase er en av de mest effektive formene for markedsføring.

Multikanal handler ikke bare om å være tilstede i flere kanaler, men også om synergier mellom de ulike kanalene. I analyser vi har gjennomført ser vi klare sammenhenger mellom hvordan engasjement og interesse skapt gjennom en kanal senere leder til salg i en annen. Ved å velge målrettede buskap tilpasset kanalen du benytter, i tillegg til en god fordeling av innsatsen (bruk mest ressurser der hvor potensialet for resultater er størst) har du gode muligheter for å vinne kampen om kundene i årets julehandel.