Mobilbrukerne tar over - Er du klar?
Dato publisert:
09.10.12
I 2013 vil bruken av mobilbank være større enn nettbank. Dette opplyser Baard Slaattelid, mobilbankansvarlig i Sparebank1, på bankens hjemmesider. Sparebank1 har hatt mobilbank i tre år og har totalt 700.000 brukere av mobil og nettbank. I tillegg til veksten i bruk av mobilbank ser Sparebank1 at mobilbrukerne benytter banktjenestene oftere. Dette anser de at er ett resultat av en tilrettelagt bankopplevelse på mobil.
Og Sparebank1 er langt fra alene om å oppleve denne trenden. Flere virksomheter vi jobber med har det siste året opplevd at besøk fra smarttelefoner og tablets har ligget jevt over 20% og i perioder nådd høyder opp mot 50% av total trafikk til nettstedet. Mens desktopen fortsatt dominerer arbeidstiden tar tablets og mobil over på kveldene, i helgene og feriene.
Hvert besøk på nettsiden er som ett besøk i en butikk. Hvis butikken ikke gir god oversikt over produktene og enkel tilgang til å kjøpe vil ikke kundene ønske å handle der. På samme måte er det på nett. God brukeroppelvelse gir mer salg. Og når disse mobilbrukerne utgjør titusner eller hundretusner av besøk til nettstedet er det stort potensiale i å tilrettelegge opplevelsen for dem.
Her er fire enkle steg til hvordan du kan få mer ut av mobiltrafikken til nettstedet ditt:
Fortsatt usikker, eller vil du vite mer? Da kan du melde deg på Synlighet sitt frokostseminar om mobil her: 2012 - Year of the mobile.
Og Sparebank1 er langt fra alene om å oppleve denne trenden. Flere virksomheter vi jobber med har det siste året opplevd at besøk fra smarttelefoner og tablets har ligget jevt over 20% og i perioder nådd høyder opp mot 50% av total trafikk til nettstedet. Mens desktopen fortsatt dominerer arbeidstiden tar tablets og mobil over på kveldene, i helgene og feriene.
Hvert besøk på nettsiden er som ett besøk i en butikk. Hvis butikken ikke gir god oversikt over produktene og enkel tilgang til å kjøpe vil ikke kundene ønske å handle der. På samme måte er det på nett. God brukeroppelvelse gir mer salg. Og når disse mobilbrukerne utgjør titusner eller hundretusner av besøk til nettstedet er det stort potensiale i å tilrettelegge opplevelsen for dem.
Her er fire enkle steg til hvordan du kan få mer ut av mobiltrafikken til nettstedet ditt:
- Start med en analyse - Forstå hvem mobilbrukerne på nettsiden din er og hva de har behov for. Identifiser hindringer og muligheter. De fleste webanalyseverktøy gir god informasjon om dette. Hvis ikke du har implementert ett webanalyseverktøy på nettsidene er dette trinn nr 1.
- Lag en plan - Skal det lages egne mobilsider, kanskje en app, eller begge deler? Hva passer til hvilket formål? Hvilken teknologi skal brukes, hvilket innhold skal med, og er det muligheter i mobil teknologi som kan gjøre tjenestene våre mer attraktive? En gjennomtenkt mobilstrategi vil forebygge uforutsette problemer lenger ut i prosessen.
- Bruk teknologi som er tilpasset alle mobilplattformer - Ikke all teknologi virker på alle mobile plattformer. Elementer laget i programmeringsspråket Flash kan se flott ut på desktop, men vises ikke på en iPhone eller iPad. Det er viktig å ta hensyn til dette når man lager innhold til nettsider og mobilsider.
- Ha egne kampanjer for mobil - Det ligger store muligheter i annonsering rettet mot mobiltelefoner og tablets. Google var tidlig ute med dette og tilbyr blant annet annonsering i mobilapplikasjoner og i mobilt søk.
Fortsatt usikker, eller vil du vite mer? Da kan du melde deg på Synlighet sitt frokostseminar om mobil her: 2012 - Year of the mobile.