Forside / Blogg / 4 grunner til å velge Matomo Analytics

4 grunner til å velge Matomo Analytics

Dato publisert:

19.01.22
Synlighet Blogginnlegg oda

Datatilsynet i Østerrike har fastslått at bruk av Google Analytics er ulovlig. Trenger du et alternativt analyseverktøy, kan Matomo Analytics være noe å vurdere.

Google har i snart 15 år dominert scenen for webanalyseverktøy med sitt gratisprogram Google Analytics. Før dette produktet ble lansert var grundig analyse av trafikk og adferd på nettsider forbeholdt vanskelige og dyre verktøy. Google har gjennom dette sørget for å gjøre webanalysen, med begreper som "sider pr økt" og "fluktfrekvens" til allemannseie.

Det har vært få tungtveiende grunner til å vurdere noe annet.

Nå er Googles verktøy under press fra europeiske myndigheter fordi det samler data som må regnes som personopplysninger under GDPR. Og når den beryktede "Schrems II"-dommen slo fast at overføring av ukrypterte personopplysninger til USA i all hovedsak er ulovlig, så ser det stygt ut

Det er gått halvannet år siden Schrems II, uten at mye har skjedd, men når det østerrikske Datatilsynet denne måneden slo fast at Google Analytics også rammes av samme bestemmelser så blusser flammene opp igjen. Datatilsynet i Norge anbefaler norske virksomheter å se etter alternativer (digi.no).

Matomo Analytics kan være et godt alternativ

Det lettest tilgjengelige verktøyet, som også er (i alle fall nesten) gratis, heter Matomo Analytics, tidligere kjent som Piwik. Det er et open source verktøy, og på samme måte som for eksempel Wordpress betyr det at du kan laste det ned gratis og installere det på dine egne servere. Du kan også velge å betale for å ha det liggende et sted i skyen (fortrinnsvis innenfor EU).

Vi i Synlighet har erfaring fra å jobbe med Matomo på flere ulike nettsteder, og her får du våre topp 4 grunner til å vurdere verktøyet.

Matomo analytics skjermdump

Brukergrensesnitt i Matomo Analytics (matomo.org)

1. Du kan ha full kontroll over datalagringen

Dette er åpenbart den viktigste, og i alle fall den grunnen som vil gjøre at de fleste vurderer å ta det i bruk nå. 

Du kan altså installere programmet selv på egne servere, eller serverne hos din webhotelleverandør. Det betyr at javascriptene som prosesserer data ligger hos deg, og databasen med trafikk- og adferdsopplysninger ligger hos deg. 

Amerikanske myndigheter kan ikke komme i nærheten av dem, og det er ingen uoversiktlige koblinger til andre databaser eller annonsenettverk som bruker dataene til profilering av målgrupper.

2. Du kan importere historiske data fra GA

Om dette ikke er noen grunn til å velge Matomo i seg selv, så fjerner det i alle fall en bekymring. Du kan eksportere historiske data fra GA til en fil, som du laster inn i Matomo. 

Noen rapporter og segmenter vil ha vanskelig for å kombinere dataene fra de to verktøyene, men for veldig mange formål vil du få kontinuerlige tidslinjer og mulighet for sammenligning med fjoråret. Det gjelder for eksempel å se trafikktall for ulike enkeltsider eller fordeling av trafikkilder.

3. Rapportene er velkjente, fleksible og gjennomtenkte

Hvis du er godt vant med rapportene og begrepene i Google Analytics kan du oppleve overgangen til Matomo som nokså sømløs. Alle de sentrale begrepene er de samme og opptrer på samme måte, inkludert brukere, besøk, sidevisninger, sprettfrekvens (det er Matomos norske oversettelse av “bounce”), sider per besøk og tid brukt. 

Standardrapportene du finner i menyen er gjenkjennelige, og datovalg og segmentering er lett tilgjengelig i toppen av bildet. 

Der Google Analytics sine tilpasningsmuligheter, som “dashboards” og “custom reports” bærer preg av å ha blitt skutt inn som egne funksjoner i grensesnittet i senere tid, har Matomo et fullt ut redigerbart dashboard som startside, og tilpassede rapporter kan flettes inn i standardmenyen der de hører best hjemme.

Den virkelige rosinen i pølsa er imidlertid rapporten du kan finne for hver enkelt side på nettstedet ditt som heter “Overganger”. Google Analytics har en skjult skatt som heter “Navigasjonssammendrag”, som gir deg oversikt over bevegelser inn fra og ut til andre interne sider. 

Matomo drar dette helt ut. 

Som trafikkilder inkluderes både eksterne kanaler og internsøkeord sammen med interne lenker. For utgående trafikk rapporteres både interne sider, internsøk, nedlastinger og eksterne lenker. Alt i ett skjermbilde!

Skjermdump fra matomo analytics

Rapporten "Overganger" gir svært matnyttig innsikt om besøkendes atferd.

4. Innebygde tilleggsfunksjoner som Heatmaps, Recordings, A/B tester og Tag Manager

Jobber du grundig med webanalyse og optimalisering av nettsider er det en god sjanse for at du kjenner verktøy som Hotjar, Google Optimize og ikke minst Google Tag Manager. 

  • Hotjar lar deg visualisere detaljert brukeradferd i form av “Heatmaps” eller gjøre opptak av enkeltsesjoner. 
  • Google Optimize og lignende verktøy lar deg konfigurere A/B-tester for å måle effekten av endringer på nettstedet. 
  • Google Tag Manager er et verktøy for å administrere ulike script og verktøy du skal legge inn på nettstedet, så du ikke trenger å ringe en utvikler hver gang. 

Alle disse funksjonene har Matomo innebygde verktøy for, og selv om vi ikke skal påstå at de hver for seg er det beste og kraftigste verktøyet i sin sjanger, så er det jo veldig behagelig å få løst mange forskjellige behov i ett og samme grensesnitt.

For deg som vil teste et uavhengig analyseverktøy

Vi i Synlighet må tilstå at vi er veldig glade i Google Analytics, og det har vi vært siden produktet ble lansert for snart 20 år siden. Vi håper derfor at Google tilpasser produktet og datalagringen sin til europeisk lovgivning, slik at norske virksomheter kan fortsette å bruke det i lang tid. Men for de som ikke har lyst til å vente for å se om dette skjer, eller av andre grunner har lyst til å prøve et uavhengig alternativ, er det greit å vite at overgangen til Matomo kan være en positiv opplevelse.

Trenger du hjelp med å finne ut om Matomo er aktuelt for din virksomhet, eller du har bestemt deg for å bruke det og trenger hjelp med installasjon og oppsett, så er du velkommen til å ta kontakt med oss!

Ønsker du å spore nettstedet ditt uten å bruke cookies? Finn ut hvordan disse alternativene fungerer her!