Forside / Blogg / Markedsføring på Pinterest for bedrifter - Utnytter du mulighetene?
Skrevet av: Katinka Sletten

Markedsføring på Pinterest for bedrifter - Utnytter du mulighetene?

Dato publisert:

18.03.22
Markedsføring på Pinterest for bedrifter. Utnytter du mulighetene?

25% av nordmenn over 18 år har en profil på Pinterest, og tallet vokser stadig.

Pinterest er den stabile kanalen i sosiale medier-landskapet. En kanal som har vært oversett alt for lenge, og som sakte men sikkert har etablert seg som en viktig brikke i sosiale medier-satsingen for mange bedrifter.

Burde du være på Pinterest?


Pinterest er den perfekte kanalen for små og store bedrifter som har visuelle produkter, eller som jobber med planlegging og tilrettelegging for oppussing og andre store livshendelser. Brukerne på Pinterest er nemlig planleggere. De er stadig på utkikk etter ny inspirasjon og nye trender, ja de er faktisk så glad i å planlegge festlige begivenheter at de begynner med juleplanleggingen allerede i mars.

Om du selger klær, smykker, treningsutstyr, festutstyr, maling, hageutstyr eller annet til oppussing burde du absolutt annonsere på Pinterest. Det er også mange andre bransjer som kan gjøre det bra på Pinterest. Om bedriften din relaterer seg til noen av de mest populære kategoriene på plattformen, er sjansen stor for at du burde prioritere noe av annonsebudsjettet ditt dit.

De mest populære kategoriene er:

  • Ferie

  • Jul

  • Kunst

  • Dyr

  • Arkitektur

  • Design

  • DIY (Gjør det selv)

  • Skjønnhet

  • Planlegging av eventer

  • Mat og drikke

  • Herremote

  • Hjemmedekor

  • Hage

  • Sitater

  • Reise

  • Bryllup

  • Kvinnemote

Hva er egentlig Pinterest?

Pinterest er resultatet vi hadde fått om Instagram og Google fikk et barn. Du kan søke opp det du er interessert i, og deretter bla gjennom en rekke bilder og ideer relatert til det du har søkt etter. De fleste bildene på plattformen er estetiske og inspirerende, og språket på Pinterest har på mange måter en mer polert og ferdig uttrykk enn andre og mer personlige plattformer som Snapchat. 

Pinterest kan på mange måter beskrives som et glossy magasin på nett, som hele tiden tilpasser seg ditt bruksmønster og det som interesserer deg akkurat nå.

I tillegg til dette er 85% av søkene som gjøres på Pinterest generiske søk, altså uten noen spesifikk merkevare. Med andre ord er brukergruppen på Pinterest åpne for å oppdage nye ting og nye merkevarer. De går til kanalen for å få inspirasjon og planlegge livets begivenheter. 

Da er det smart at din merkevare er til stede for å bli et foretrukket alternativ allerede i planleggingsfasen.

Ulike annonseringsmuligheter på Pinterest

På Pinterest kan du målrette annonsene dine mot merkevarebevissthet, rekkevidde, konverteringer, trafikk eller videovisninger. Alt etter hva slags mål du har med aktivitetene dine. I tillegg har du en rekke valgmuligheter når det kommer til format og utforming.

Her er noen av annonseformatene:

  • Standard Pins
    Gir deg muligheten til å vise produkter i det klassiske formatet, på høykant, som en vanlig pin i feeden til folk.

  • Karusell-annonser
    Du kan vise opp til fem bilder i én annonse, og lenke til forskjellige sider i hvert bilde. Brukeren kan da bla seg gjennom karusellen i eget tempo.

  • Video Pins
    Video skiller seg ut i feeden som i all hovedsak består av statiske bilder.

  • Shopping Pins
    Shopping pins gir deg muligheten til å legge produkter direkte som et bilde i feeden, og deretter sende kundene direkte til produktsiden på nettstedet ditt.

  • App Installeringer
    Denne annonsen legger seg som en klassisk pin i feeden, men med en ekstra knapp under som sender kunden direkte til en app-installering. 80% av Pinterest-brukerne sitter på mobilen, så dette kan være en fin plattform for å få flere til å laste ned appen din.

Her kan du se hvordan karusellannonsen oppfører seg på Pinterest:

Kilde: Pinterest

Slik blir du synlig på Pinterest

Å bli synlig på Pinterest krever noe grunnleggende arbeid før du får ordentlig fart. Vi i Synlighet kan hjelpe deg på veien, og lage en detaljert strategi for deg. Her er noen overordnede råd som kan hjelpe deg på vei:

  • Lag en business-profil. Da ser profilen din profesjonell ut, og lenker direkte til nettsiden din.

  • Publiser kvalitetsinnhold jevnlig. Jo mer du poster, jo mer eksponering vil du få.

  • Lag forskjellige boards for ulike temaer. Da skaper du en tydelig struktur på Pinterest-siden din som gjør det enkelt å forstå hva du selger.

  • Finn interessante sider å følge. Ta deg tid til å finne andre å følge med innhold som ligner ditt eget. Det er fint for inspirasjon, og kanskje følger de deg tilbake også.

  • Ta i bruk Pinterest Widget Builder. Lage egne Pinterest-knapper til hjemmesiden din. Det gjør det lettere for folk å lagre bildene dine, samt følge deg på Pinterest.

  • Sett av budsjett til annonsering. Ta stilling til hvilke annonseringsmuligheter du vil benytte deg av, og kjør noen tester for å finne ut hva som fungerer for deg.

  • Sørg for at Pinteresten din er “shoppable”. Ved hjelp av shopping pins, og produkter som lenkes til bildene dine, kan du føre folk rett til produktsidene dine. Pass på å legge til informasjon om pris, tilgjengelighet og beskrivelse av produktet.

  • Finn Pinterest-influensere du kan samarbeide med. De kan hjelpe deg med organisk rekkevidde på plattformen.

Synlighet som din partner

Med en av våre sosiale medier eksperter på laget vil du kunne ta bedriften din til nye høyder på Pinterest. Vi kan bidra med interne kurs for å bygge kompetansen i bedriften din, følge opp arbeidet du gjør løpende, eller rett og slett skape innholdet dere skal publisere.

Hvor mye vi er involvert i prosessen blir vi enige om underveis. Med oss får dere farten dere trenger!

Ta kontakt for en prat om Pinterest