Forside / Blogg / Lær brukeradferd på Facebook med Post Insights

Lær brukeradferd på Facebook med Post Insights

Dato publisert:

04.11.10

Dato oppdatert:

05.04.23

Det er velkjent at man må engasjere sine brukere for å få noe igjen for representasjon på det sosiale nettet. Etter hvert som ”alle” er på Facebook blir det også viktigere å optimalisere driften. For mange kunder vil Facebooksiden din være det første møte med din virksomhet. For at dette ”møte” skal kunne lede til noe mer må du vite hva som trigger kundens interesser og hvordan du skal gjøre det. Hva du skal publisere, når, hvor ofte og hvordan formulere seg er høyaktuelle spørsmål. Husk: Du vil aldri få en ny mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk.



Ved å søke litt i diverse forum, blogger og fagsider på blant annet Facebook vil du raskt finne noen gode innledende råd. Husk da at dette er generaliserte data basert på større eller mindre undersøkelser og ofte gyldig først og fremst for det amerikanske markedet. Alle målgrupper er forskjellige og mest relevant for din drift er dine kunder. Din egen facebookside er derfor også din viktigste kilde til denne informasjonen. På /insights finner du god oversikt over segmenter, samhandlinger, fanutvikling med mer. I Synlighet har vi ”post insights” som en liten favoritt. Dette gir rask oversikt over hvor godt hver enkelt oppdatering fungerer i seg selv. Se på eksempelet under.


Slik ser Post Insights ut på sidevisningen for administratorer (tydelig et av våre beste innlegg noen sinne).


Slik ser Post Insights ut under listevisningen på /insights for administratorer.

Bildene over viser at du både direkte på veggen og i sidene for statistikken får tilgang til denne infoen. Vi ser altså raskt hvilke budskap, form og publiseringstidspunkt som fungerer i forhold til å skape interesse og viral spredning. I utgangspunktet er dette statistikk som kun tilbys sider med over 10.000 følgere. Men på grunn av vårt nære og gode samarbeid med Facebook er dette noe vi implementerer i alle sider vi oppretter og utvikler for våre kunder. Vi leverer det også som en del av vår rådgivning eller bedriftsinterne workshops om Facebook og sosiale medier.

Avslutningsvis kan jeg ”avsløre” at det ofte er lurt å publisere en sak på Facebook i løpet av morgentimene/formiddagen. Helt generelt har vi sett at det er relativt høy aktivitet i morgentimene for så å avta i de mest intense arbeidstimene med en liten topp i tre-fire-tiden for å så å øke igjen utover kvelden. En tidlig publisering gir god mulighet til å bli sett i den første høyaktive perioden, samt følge opp i løpet av dagen.

OPPDATERT 30/11/10: Post insights er nå normalt tilgjengelig for alle facebooksider. Ved å lage en fanside gjennom oss vil den fortsatt bli "authenticated". Noe som gir lettere tilgang til Facebook for endring av navn, vanity-url (innenfor noen grenser ifht relevans mv.) og andre tilpasninger man normalt ikke kan gjøre. Det gir også en økt sikkerhet mot å bli stengt uten varsel ved eventuelle regelbrudd eller annet.

Dette er selvsagt kun et av mange råd for å publisere og skape engasjement. Hvilke teknikker har du funnet ut at er spesielt vellykkede?