Forside / Blogg / LinkedIn statistikken som hjelper deg forstå plattformen

LinkedIn - Fakta og statistikk

Dato publisert:

16.06.22
Linked In statistikk banner til blogginnlegg 8

Her finner du statistikk om hvem som er på Linkedin og hva LinkedIn brukes til, slik at du kan avgjøre om din bedrift bør inkludere LinkedIn som en del av kanalmiksen - og hva som kreves for å lykkes.

Plattformen for karrierefokusert innhold

LinkedIn er stedet hvor karrierefokuserte samles. Et knutepunkt hvor jobbsøkere og rekrutteringsansvarlige trives. LinkedIn er et effektivt verktøy uansett om du driver med merkevarebygging, søker forretningsmuligheter eller er mest opptatt av få et et større nettverk.

LinkedIn brukes blant annet til å:

  • Dele kunnskap og faglig innhold

  • Hente og dele innsikt

  • Rekruttere ansatte

  • Forsterke merkevaren vår

  • Holde tritt med trender og nyheter i bransjen

  • Vise hva vi driver med

  • Bygge nettverk

  • Dele tips og triks til bedrifter eller enkeltpersoner

Et pålitelig sosialt nettverk med gode leads

Ingen andre plattformer har så stort fokus på forretning og karriere. LinkedIns egen statistikk konstaterer at plattformen er rangert som det beste stedet for å drive med B2B-annonsering og innhold. 40% av brukerne indikerer LinkedIn som den mest effektive plassen for å generere leads av høy kvalitet (LinkedIn, 2024). 

Hvem er på LinkedIn?

Med over 930 millioner brukere globalt har LinkedIn skapt den største forretningsarenaen i verden. I Norge har 30% av befolkningen over 18 år profil på nettstedet, som utgjør hele 1,3 millioner mennesker. Av disse er 28% kvinner og 32% menn (IPSOS, 2024).

LinkedIn er populært blant studenter, og nyere statistikk viser at 50% av brukerne har en bachelor eller høyere utdannelse. Bare 10% av brukerne har ingen eller lavere utdannelse. Det gjør at LinkedIn er svært godt egnet for å nå nye ansatte, og trendsettere innen bransjen, enten de er godt etablerte eller helt ferske fra universitetet.

Grafen viser prosentandelen av nordmenn over 18 år med bruker på de største sosiale mediene (IPSOS, 2024).

Flest menn 40+ innenfor finans og markedsføring

Menn i aldersgruppen 40-49 år er høyest representert blant brukerne i Norge, hvor 47% av segmentet har profil (IPSOS, 2024). Jobber du innen finans eller markedsføring er det spesielt lurt å benytte LinkedIn til å være oppdatert om det nyeste innen sektoren. Det er nemlig størst representasjon av ansatte fra markedsføring og finansbransjen. En god LinkedIn-strategi kan i lengden plassere dere som en ettertraktet bedrift å jobbe for, eller med.

Bør din bedrift bruke LinkedIn?

Som med de fleste sosiale nettverk er svaret mest sannsynlig ja. Likevel er det flere aspekter som avgjør hvor stort du bør satse, og hvor mange ressurser du bør dedikere til aktivitet og annonsering på LinkedIn.

Her er noen spørsmål og vurderinger som kan hjelpe deg å avgjøre om LinkedIn er riktig for din bedrift:

  1. Målgruppe: Er din målgruppe profesjonelle eller bedriftsledere? Vil din bedrift ha nytte av å nå ut til andre bedrifter (B2B) eller profesjonelle enkeltindivider?

  2. Bransje: Er din bransje aktiv på LinkedIn? Er det vanlig at lignende bedrifter bruker LinkedIn for markedsføring og nettverksbygging?

  3. Markedsføringsmål: Har din bedrift behov for merkevarebygging og økt synlighet? Ønsker du å tiltrekke deg nye kunder eller samarbeidspartnere?

  4. Rekruttering: Er rekruttering en viktig del av din bedrifts behov? Ønsker du å vise frem bedriftens kultur og tiltrekke deg talentfulle ansatte?

  5. Innhold: Har din bedrift relevant innhold å dele, for eksempel bransjenyheter, tips og råd? Kan du lage visuelt innhold for å engasjere publikum?

  6. Nettverksbygging: Ser du for deg å bygge profesjonelle nettverk for din bedrift? Er deltakelse i bransjegrupper og diskusjoner viktig for din bransje?

  7. Annonsering og salgsmuligheter: Er annonsering for din bedrift relevant på LinkedIn? Vil du bruke plattformen som et verktøy for å generere salgsmuligheter?

  8. Konkurrentanalyse: Bruker dine konkurrenter LinkedIn aktivt? Har de oppnådd suksess gjennom plattformen?

  9. Lederskapets Engasjement: Er nøkkelpersoner i bedriften villige til å engasjere seg på LinkedIn? Kan bedriftsledere bidra med bransjeinnsikt og ekspertise?

  10. Tids- og Ressursforpliktelse: Er din bedrift klar til å forplikte tid og ressurser til å opprettholde en aktiv LinkedIn-tilstedeværelse?


Vurdering av disse spørsmålene vil gi deg en bedre forståelse av om LinkedIn er en passende plattform for din bedrift. Det kan også være lurt å starte med små skritt og evaluere resultatene over tid for å tilpasse strategien etter behov.

Hva slags innhold?

Profesjonelt innhold på LinkedIn bør være relevant, informativt og engasjerende for din målgruppe. Her er noen eksempler på profesjonelt innhold som du kan dele på LinkedIn:

  • Bransjenyheter og trender: Del aktuelle nyheter og trender innen din bransje. Kommenter og gi din egen innsikt for å starte diskusjoner.

    Eksempel: "Spennende utviklinger i [bransje]. Hvordan tror du dette vil påvirke vår sektor? Del dine tanker!"

  • Tips og råd: Del nyttige tips og råd som er relevante for din bransje. Dette kan bidra til å etablere deg som en ekspert.

    Eksempel: "Fem nøkler til vellykket [bransje] - hva er dine beste tips?"

  • Casestudier og suksesshistorier: Del casestudier eller suksesshistorier fra dine tidligere prosjekter eller samarbeid. Dette viser din bedrifts kompetanse.

    Eksempel: "Se hvordan vi hjalp [kunde] med å oppnå [resultat]". Lærdommer vi kan dele!"

  • Deltakelse i bransjearrangementer: Del innlegg eller oppdateringer når din bedrift deltar på eller arrangerer bransjearrangementer og konferanser.

    Eksempel: "Inspirert etter dagens [navn på arrangement]. Flotte samtaler og nye innsikter!"

  • Dagliglivet på arbeidsplassen: Gi følgere et glimt av dagliglivet på arbeidsplassen, inkludert ansatteaktiviteter og kulturelle øyeblikk.

    Eksempel: "Teamet vårt feirer en vellykket lansering! 🚀"

  • Ekspertinnlegg og artikler: Skriv lengre ekspertinnlegg eller artikler om relevante emner i din bransje.

    Eksempel: "Utforsker de nyeste innovasjonene innen [tema]. Les min siste artikkel for innsikt."

  • Ansatteprofiler og historier: Presenter ansatte og deres bidrag til bedriften. Dette gir et personlig preg og bygger merkevareidentitet.

    Eksempel: "Møt [navn], vår dyktige [stilling], som jobber hardt for å [mål]."

  • Spørsmål og meningsmålinger: Still relevante spørsmål til følgerne dine eller opprett meningsmålinger for å engasjere publikum.

    Eksempel: "Hva tror du er den største utfordringen i [bransje] akkurat nå? Del dine tanker!"


Bildeinnlegg får dobbelt så mange kommentarer som innlegg uten. Er du ute etter interaksjoner og organisk rekkevidde, kan det være lurt å inkludere et bilde. Det vekker interessen til brukerne, og gjør at flere stopper opp og leser innholdet. 

Husk at nøkkelen til profesjonelt innhold på LinkedIn er å være autentisk, relevant og engasjerende. 

Tilpass innholdet til din bedrifts stemme og målgruppe for å oppnå best mulig effekt. Les gjerne mer om Jobs to be done - et nyttig perspektiv når du skal lage innhold som virkelig treffer målgruppen https://synlighet.no/blogg/jobs-to-be-done-et-nytt-perspektiv-for-markedsforing/

Lav månedlig bruk

Gjennomsnittlig tilbringer brukere kun 17 minutter på plattformen månedlig. Derfor kreves det at du publiserer nyttig og autentisk innhold. Legger du ned innsatsen, kan uttellingen bli fenomenal.

Lurer du på hvordan innleggene dine gjør det? Sjekk ut LinkedIn SSI for å se din score.

Les også: 20 grep som gir deg fart på LinkedIn

Ny på LinkedIn?

Noe å ha i tankene før du starter å publisere innhold:

1. Skap en rød tråd

Lag en strategi der du velger hva du skal fokusere på for din side eller bedrift.

Vurder dette:

Hva kan målgruppen forvente å se fra deg?

Hvordan skriver/snakker du til denne målgruppen?

Hvor ofte skal du poste?

Hvilket visuelt uttrykk skal profilen ha?

2. Vær konsekvent

Sørg for å poste regelmessig. Følg strategien du har pekt deg ut, men test gjerne underveis. På denne måten blir målgruppen kjent med deg, og vil bli vant til å se deg i nyhetsfeeden. Husk å justere i strategi- dokumentene etterhvert som du tester.

3. Ha en plan

Lag en posteplan som kan hjelpe deg med å publisere innhold regelmessig og for å følge strategien. En posteplan kan bidra til kreativitet, inspirasjon og mindre akutt stress rundt det å poste et innlegg.

Ofte stilte spørsmål:

Hvor mange bruker LinkedIn?

Det er registrert en milliard brukere i verden og 1,3 millioner i Norge.

Ønsker du hjelp til å utnytte mulighetene LinkedIn gir for din bedrift?

Hvorfor bruke LinkedIn?

LinkedIn er en profesjonell plattform som benyttes av bedrifter og privatpersoner. Den er assosiert med profesjonelt innhold. Dette er en kanal mange bedrifter bør benytte seg av.

Annonsering på LinkedIn passer spesielt godt for deg som skal rekruttere eller nå ut til beslutningstakere i et B2B-marked.

Kan man se hvem som har være inne på LinkedIn?

Du kan se hvem som har vært inne på LinkedIn-profilen din gjennom siden “hvem har sett på profilen din”. Her vil du finne informasjon om besøkeren basert på profilsøkerens personverninnstillinger. Informasjonen vil bli vist på tre ulike måter:

  • Besøkerens navn, overskrift, beliggenhet og bransje.

  • Besøkerens private profilegenskaper. For eksempel: stillingstittel, bedrift, skole og bransje.

  • Hvis det kommer opp “LinkedIn-medlem” har dette medlemmet valgt privat modus i personverninnstillingene.