LinkedIn - Fakta og statistikk
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Her finner du statistikk om hvem som er på Linkedin og hva LinkedIn brukes til, slik at du kan avgjøre om din bedrift bør inkludere LinkedIn som en del av kanalmiksen - og hva som kreves for å lykkes.
Plattformen for karrierefokusert innhold
LinkedIn er plattformen for karriere-fokuserte, og de som er opptatt av fag- og karriereutvikling. Den er spesielt egnet for B2B-bedrifter og jobbsøkere. Hele 94% av B2B-markedsførere drar fordel av LinkedIn. Innholdet som blir publisert, blir vurdert til å være 3 ganger mer pålitelig enn innhold på andre sosiale nettverk.
Et pålitelig sosialt nettverk med gode leads
6 av 10 søker aktivt etter bransjenytt
Ingen andre plattformer har så stort fokus på forretning og karriere. LinkedIns egen statistikk konstaterer at plattformen er rangert som det beste stedet for å drive med B2B-annonsering og innhold. 40% av brukerne indikerer LinkedIn som den mest effektive plassen for å generere leads av høy kvalitet (LinkedIn, 2024).
Hvem er på LinkedIn?
LinkedIn er en voksende plattform hvor hele 1,23 mill har profil i Norge. I Norge har 34% av menn profil vs. 25% kvinner.
(IPSOS)
Flest menn 40+ innenfor finans og markedsføring
Plattformen er populær blant studenter, og nyere statistikk viser at 50% av brukerne har en bachelor eller høyere utdannelse. Bare 10% av brukerne har ingen eller lavere utdannelse.
Flest menn 50+ innenfor finans og markedsføring
Menn i aldersgruppen 50+ er høyest representert blant brukerne med 49% i Norge. De høyeste representerte brukerprofilene som er registrert, arbeider innenfor finans og markedsføring. Det er en høy representasjon av topp-leder.
Bør din bedrift bruke LinkedIn?
Facebook, LinkedIn og Twitter står tilsammen for 90% av den sosiale trafikken til B2B-nettsteder og blogger. LinkedIn står alene for halvparten av dette. Dette gjør LinkedIn til den plattformen du bør fokusere på, dersom målet er å få leads til din bedrift.
Lav månedlig bruk
Grafen viser hvilke sosiale medier flest nordmenn over 18 år har opprettet profil i. Oppdaterte tall fra Q1 2022. (IPSOS)
Hva slags innhold?
Hver uke har LinkedIn 9 milliarder visninger i nyhetsfeeden. Av totalt 830 millioner brukere i verden anslår Linkedin at ca. 1% av disse deler innhold ukentlig.
Gjennomsnittlig tilbringer brukere kun 17 minutter på plattformen månedlig. Derfor kreves det at du publiserer nyttig og autentisk innhold. Legger du ned innsatsen, kan uttellingen bli fenomenal.
Lurer du på hvordan innleggene dine gjør det? Sjekk ut LinkedIn SSI for å se din score.
Les også: 20 grep som gir deg fart på LinkedIn
Noe å ha i tankene før du starter å publisere innhold:
1. Skap en rød tråd
Lag en strategi der du velger hva du skal fokusere på for din side eller bedrift.
Vurder dette:
Hva kan målgruppen forvente å se fra deg?
Hvordan skriver/snakker du til denne målgruppen?
Hvor ofte skal du poste?
Hvilket visuelt uttrykk skal profilen ha?
2. Vær konsekvent
Sørg for å poste regelmessig. Følg strategien du har pekt deg ut, men test gjerne underveis. På denne måten blir målgruppen kjent med deg, og vil bli vant til å se deg i nyhetsfeeden. Husk å justere i strategi- dokumentene etterhvert som du tester.
3. Ha en plan
Lag en posteplan som kan hjelpe deg med å publisere innhold regelmessig og for å følge strategien. En posteplan kan bidra til kreativitet, inspirasjon og mindre akutt stress rundt det å poste et innlegg.
Ofte stilte spørsmål:
Hvor mange bruker LinkedIn?
Det er registrert en milliard brukere i verden og 1,3 millioner i Norge.
Hvorfor bruke LinkedIn?
LinkedIn er en profesjonell plattform som benyttes av bedrifter og privatpersoner. Den er assosiert med profesjonelt innhold. Dette er en kanal mange bedrifter bør benytte seg av.
Annonsering på LinkedIn passer spesielt godt for deg som skal rekruttere eller nå ut til beslutningstakere i et B2B-market.
Kan man se hvem som har være inne på LinkedIn?
Du kan se hvem som har vært inne på LinkedIn-profilen din gjennom siden “hvem har sett på profilen din”. Her vil du finne informasjon om besøkeren basert på profilsøkerens personverninnstillinger. Informasjonen vil bli vist på tre ulike måter:
Besøkerens navn, overskrift, beliggenhet og bransje.
Besøkerens private profilegenskaper. For eksempel: stillingstittel, bedrift, skole og bransje.
Hvis det kommer opp “LinkedIn-medlem” har dette medlemmet valgt privat modus i personverninnstillingene.
Ny på LinkedIn?
Hva bør du tenke på før du starter å publisere innhold:
1. Skap en rød tråd
Lag en strategi der du velger hva du skal fokusere på for din side eller bedrift.
Vurder dette:
- Hva kan målgruppen forvente å se fra deg?
- Hvordan skriver/snakker du til denne målgruppen?
- Hvor ofte skal du poste?
- Hvilket visuelt uttrykk skal profilen ha?
2. Vær konsekvent
Sørg for å poste regelmessig. Følg strategien du har pekt deg ut, men test gjerne underveis. På denne måten blir målgruppen kjent med deg, og vil bli vant til å se deg i nyhetsfeeden. Husk å justere i strategi- dokumentene etterhvert som du tester.
3. Ha en plan
Lag en posteplan som kan hjelpe deg med å publisere innhold regelmessig og for å følge strategien. En posteplan kan bidra til kreativitet, inspirasjon og mindre akutt stress rundt det å poste et innlegg.
Og til slutt, bruk litt ekstra tid på å lese igjennom posten før du publiserer. Dersom du redigerer posten din i løpet av første timen etter at den er publisert, kan det føre til at du mister 15% av rekkevidden din.
Ønsker du hjelp til å utnytte mulighetene LinkedIn gir for din bedrift?