Forside / Blogg / Kreativ bruk av Snapchat for bedrifter

Kreativ bruk av Snapchat for bedrifter

Dato publisert:

20.02.20

Vil du nå ut til de mellom 15-29 år i Norge, så er Snapchat den kanalen som har best dekning. De når ut til hele 94% av denne målgruppen i Norge - ukentlig.

Dette betyr at Snapchat treffer flere med reklame i målgruppen 15-29 år enn Facebook, Instagram og Messenger til sammen. 

Men, dette betyr ikke at du som har en mer voksen målgruppe ikke burde rette oppmerksomheten mot Snapchat. Snapchat når nemlig ⅔ av alle nordmenn mellom 30- 60 år ukentlig.

Bruker du kun Facebook, mister du en daglig dekning på 31% av målgruppen ved å ikke bruke Snapchat.

Bruker du kun Instagram, mister du hele 56% av daglig dekning ved å ikke bruke Snapchat.

Snapchat dekning kanaler

Kilde: Snapchat Norge

Visste du at daglige snappere bruker enormt mye tid på denne kanalen:

  • 30 min hver eneste dag
  • 20 økter på Snapchat hver eneste dag
  • 60% deler en snap med venner hver eneste dag

Snapchat i kundereisen

Selger du produkter som klær, sko, interiør, gadgets eller sminke? Snapchat blir brukt til å dele shoppingøyeblikk, enten i butikken eller hjemme. Man spør om meningen til vennene sine, eller skryter litt av vellykkede kjøp.

Vi deler når vi trener, vi deler bilder fra turer i skogen, smårare ting vi oppdager og kanskje noen frustrasjoner vi har. På hvilken måte har produktene dine en plass i folk sin hverdag?

Vi ser at snapchattere liker å dele sine shoppingøyeblikk, og Snapchat blir brukt i ulike deler av kundereisen:

  • 38 % sender snap/chats når de går rundt i butikken
  • 37 % sender snaps for å spørre venner om råd (f.eks “Hva synes du om denne jakka/ buksa/ skoa)
  • 35 % sender snaps for å dele hvor de shopper
  • 29 % sender snap når de prøver på klær
  • 33 % poster en snap til story etter å ha kjøpt et produkt.

I tillegg ser vi at det er 67% økning i sendte snapper under festdager, og på nyttårsaften 2018 økte Snapchatbruken ved midnatt med hele 618 %.

Så, hvordan kan vi bruke denne kanalen for å ta del i brukernes øyeblikk?

  • Installer snapchat-pixel. Bygg opp publikumslister.
  • Ta del i øyeblikkene ved å bruke
    • Linse
    • Filter
    • Snap & story ads
    • QR kode på produkt

Husk at Snapchat er en underholdningskanal, brukeren må få noe “igjen” for å bruke det. Tilby for eksempel en linse som er morsom eller skummel, et filter som er dekorativt på bildene dine (obs ikke dekk til bildet for mye). Er brukeren i butikken din så ha et passende filter som kan legges på bildet når de deler sine shoppingøyeblikk.

Under ser du noen eksemper på god bruk av Snapchat.

La brukeren delta

Flax snapchat

Norsk Tipping med sitt FLAX- lodd hadde et filter man la over bildet, også kunne man “skrape frem” det som lå bak. Kilde: Snapchat Norge, Red, Flax

Skap engasjement

Gilde snapchat

Gilde skapte engasjement ved å ha flere filter av julemat. Brukeren valgte om de var team ribbe eller team pinnekjøtt. Kilde: Snapchat Norge, Gilde, TRY OPT

Spill på anledningen

Coca cola snapchat

Spill på f.eks julestemningen! Coca Cola lagde en linse hvor du kunne bli nissemor eller nissefar. I tillegg kjørte de et filter med Coca Cola-lastebilen, i tillegg til en story ad! Kilde: Snapchat Norge, Coca Cola, Carat

Snapchat handler om å engasjere brukeren, derfor er kreativitet nøkkelen til suksess i denne kanalen.

Har du lyst å utforske Snapchat? Ta kontakt med oss, vi bidrar gjerne i et kreativt møte om hvordan du kan få resultater i denne kanalen.

Få flere tips til bruk av Snapchat her!