Forside / Blogg / Kravstore millennials, samfunnsansvar og andre høydepunkter fra Digitaldagen 2019
Skrevet av: Trine Tollefsen Malde

Kravstore millennials, samfunnsansvar og andre høydepunkter fra Digitaldagen 2019

Dato publisert:

25.10.19
IMG 5558 kopi

24. oktober 2019 gikk Digitaldagen av stabelen i Grieghallen i Bergen. Vi har samlet sammen noen av de temaene som gjennomsyret flere av foredragene.

Det ble flere ganger kommentert at vi ser flere og flere bedrifter som går konkurs, til og med store kjeder, og mange mente at deler av grunnen til det var at de ikke klarte å tilpasse seg raskt nok. For verden er nå blitt slik at det ikke lenger er de store som spiser de små, det er de raske som spiser de trege.

Så hvordan skal du sikre at din bedrift er blant de raske?

Viser du et samfunnsansvar med merkevaren din?


“Hva gjør dere for samfunnet?” er blitt et mer og mer vanlig spørsmål fra jobbsøkere. Bærekraftighet og samfunnsansvar er blitt viktigere for de unge, selv om det ikke nødvendigvis er det viktigste enda.

Flere av foredragsholderne nevnte også at alt som er skjult, vil komme frem. Man slipper ikke lenger unna med skjeletter i skapet. Dagens generasjon er mer bevisste, og “du blir enten valgt, eller valgt bort”.

Hvis du inkluderer samfunnsansvar i merkevaren din, vil du bli en mer attraktiv merkevare, både for kundene og for ansatte, sier Lise Tangen Hansen fra Penetrance.

Case: Q-meieriene vs. melkesvinn


Å ta et samfunnsansvar trenger ikke bare handle om merkevarebygging. Ta for eksempel da Q-meieriene endret datomerkingen på melkekartongene til “best før, men ikke dårlig etter” i et forsøk på å begrense melkesvinn.

Sammen med Geelmuyden Kiese fant de fram til de menneskelige årsakene bak problemet (tanken om at melk som har gått over “best før”-dato smaker vondt) og hva som engasjerte folk (at melk som er 5 dager over “best før”-dato smaker likt som vanlig melk), og gjennomførte sine egne brukertester for å vise dette fram.

Sammen med annen innsikt resulterte dette i et knippe videoer som ble spredt ut i flere kanaler som til syvende og sist ikke bare styrket merkevaren, men også økte salget.

“Skal du begynne å bruke mer av markedskraften din på å gjøre noe godt, eller skal bølgen av misfornøyde konsumenter ta deg?”, spør Torbjørn Furu Krogstad fra Geelmuyden Kiese. Ta et samfunnsansvar med merkevaren din. Hva står du for? Hvorfor gjør du de tingene du gjør? Vis samfunnet hvilken verdi dere skaper for samfunnet og bak det inn som en del av kommunikasjonen din.

IMG 5674 kopi

Hva er det kundene dine vil ha?


Både Q-meieriene og Floyd, som presenterte utviklingen til sine bedrifter, snakket om å fokusere på det kundene vil ha. For Floyd sin del handler det om å f.eks. ta inn en ny merkevare dersom brukerundersøkelser, eller den interne søkemotoren på nettsiden, forteller dem at folk tror de allerede har dette merket.

For Q-meieriene sin del handler det om å inkludere forbrukere i innovasjonsprosessen, høre på ideene de har og tilbakemeldingene de får. Generelt er det 1 av 10 innovasjoner som lykkes. Hos Q-meieriene er det hele 4 av 10, og de er klar på at nøkkelen til suksess er forbrukerne.

Kravstore millennials vil ikke ha de kjedelige annonsene dine


Framover blir det bare flere og flere kjøpesterke millennials, og det viktigste du bør vite om millennials er at de vil ha det gøy. De vil bli underholdt. De vil ha humor.

Dette påvirker hvordan du som bedrift bør sette sammen materialer og kampanjer. Det vil nesten være et krav fra forbrukerne at annonsene ikke føles som annonser, men at de føles som underholdning.

Skill deg ut med den beste kundeopplevelsen


“Lojalitet er dritkjedelig” - det er et overflod av valg på markedet i dag, og folk bytter merkevarer mye oftere enn det de gjorde før. I Norge er vi faktisk de minst lojale forbrukerne i Norden. Det holder ikke lenger å skille seg ut på pris, produkt eller lokasjon for å differensiere seg fra konkurrentene.

For nå konkurrerer du ikke bare mot alle som selger det samme som deg, du konkurrerer også mot alle andre brukeropplevelser som sparer kundene litt mer tid, tilpasser seg deres behov og yter fortreffelig kundeservice.

For å kunne skape en god kundeopplevelse må du knytte sammen online og fysisk butikk til én og samme opplevelse, og ikke minst samle data fra både offline- og online-aktiviteter. Det er jo tross alt slik at 60 % av salg i fysiske butikker påvirkes av digital research.

Når du får samlet all dataen du sitter på, vil du få innsikt som kan hjelpe deg med å bestemme hvordan du skal prioritere de markedsmidlene du har, og ikke minst de beste forutsetningene for å kunne skape den kundeopplevelsen kundene vil ha.

Ikke glem merkevarebygging!


Hvis du kun kjører kjøpsrettet-annonsering, hvor du hanker inn de brukerne som allerede har bestemt seg for å kjøpe, vil annonseringen på et tidspunkt dø ut. Derfor er det viktig å ikke glemme merkevarebyggingen i markedsføringen. Merkevarebygging og kjøpsrettet-annonsering må gå sammen som hånd i hanske.

For at folk skal velge oss må vi være del av den assosiasjonen en forbruker har om et sånt produkt før de trenger det, sier Aris Theophilakis, som jobber med forretningsutvikling og markedsføring for selskaper som Skeidar og SmartRetur.

Hvis du blir del av assosiasjonen, vinner du lettere den taktiske annonseringen. Så det er ikke enten merkevarebygging eller kjøpsrettet-annonsering som er spørsmålet, det er hvilke kanaler du skal bruke til hvilken type annonsering du må finne ut av.

Ikke vær rask bare for å være rask


Det var flere som presiserte at du ikke må være rask på bekostning av bedriften din. Det lønner seg ikke nødvendigvis å være først ute med alt av teknologisk innovasjon. Det er viktigere å bruke teknologien best.

Floyd presiserte flere ganger at det var viktig å bremse veksten i salg innimellom fordi de trengte å bygge opp ressurser internt for å sikre logistikk, kundeservice og gode arbeidsforhold for sine ansatte.

IMG 5632

Det er viktig at omstillingsprosesser er godt forankret i ledelsen, slik at endringen blir en suksess og gjennomsyrer hele bedriften. Helene Skulstad fra PWC, presiserte at 75% av digitale transformasjoner mislykkes på grunn av manglende endring i atferd i selve bedriften.

Men ikke la det stoppe deg fra å gjøre feil. Det finnes alltid nye og bedre måter å gjøre ting på, så det er viktig å skape en atmosfære der ansatte har lave skuldre, og er komfortable med å feile, for det er av feilene vi lærer og at innovasjonen kommer videre.

Hva skal du gjøre i morgen?


Det viktigste for å skape den farten som trengs for å bli en vinner i morgen, er å stille seg følgende spørsmål hver dag; Hva er de 20% du skal fokusere på nå, som vil skape 80% av verdien? 80 prosent av verdien kommer fra 20 prosent av arbeidet du legger i det, så her gjelder det å prioritere riktig. Så når du kommer på jobb i morgen, skal du tenke: Hva er det jeg skal gjøre i dag, for at vi skal bli litt bedre enn i går?

Gikk du glipp av årets Digitaldagen i Bergen? Du kan allerede nå sette av torsdag 22. oktober 2020. Meld deg på nyhetsbrev for å være den første som får informasjon om foredragsholdere og “early bird”-pris for neste års store, digitale happening.