Forside / Blogg / Performance Day 2011 - Social by Design med Jonathan Dean, Facebook.

Performance Day 2011 - Social by Design med Jonathan Dean, Facebook.

Dato publisert:

15.06.11

Gjennom ditt sosiale liv på web finner du ut at venner har giftet seg og de siste babybildene, men også store protester og sosiale endringer skjer på nett. Du får også anbefalinger fra venner på restuaranter og konserter, ting du ellers ikke ville fått med deg.

Før var nettet brukt for søk etter spesifikk informasjon. Nå har internett endret seg fra å være informasjonsweb til sosialweb. Før var det utenklig å være på nett med sin identitet, men nå ønsker man møte ekte mennesker på nett. Folk har alltid ønsket å kommunisere.

Globally, borders are being replaced with connections

Shopping er organisert rundt mennesker. Vi deler gode tilbud og musikk på web. Institusjoner har også begynt å bruke sosiale nettverk for dele informasjon og kommunisere med sine brukere.

Sosialt design setter folk i sentrum!

Bildedeling på nett

FB fjernet kompliserte tjenester, men i stedet kun beholde to, for slik sette mennesker i sentrum.

1. muligheten for å tagge bilder

2. mulighet for å laste opp bilder.

Spill på nett

CityVille, FarmVille etc. har hatt en eksposiv økning. 200 mill spiller på Facebook for å møte sine venner og spille sammen på nett.

Tre punkter for et sosialt design:


  1. Sett folk i sentrum
  2. Gjør det enkelt å dele
  3. Folk vil møte vennene sine, ikke bare fremmede


Facebook Marketing - Ads, Pages, Places & Deals Siam Choudhury, Facebook


Hvordan bygge en tjenste, produkt eller kampanje rundt mennesker?

Putt mennesker i sentrum - Mennesker påvirker mennesker - sine venner.

Tre steg:


  1. Planlegg- Kartlegg og tilpass din Facebook strategi etter din forretingsstrategi.
  2. Skap en Facebookside - Skap en identitet for ditt varemerke og engasjer dine fans.
  3. Forsterk. Utnytt ditt netverk



Styrken i fans er at fans har venner. Words of Mouth online.

Sponsored Stories:

David liker et merke, side eller sjekker inn et sted

Dette skaper en Story, som hans venner kanskje får med seg

Dette kan bedriften bruke for å skape en Sponsored Story: page likes, page posts, app used check-in osv



Social plugins - make your site social. Eks.Kunden kan logge inn på siden gjennom Facebook.

Alt følges opp med Insights, hvor du finner all informasjon om de som interackt med din side. Du kan finne ikke bare antall som faktisk bruker siden din, men også demografi, geografi .



Huskeliste:

Put people in the centre

Create an authentic brand voice

Make it interactive

Nuture relationships

Keep learing



Eksempler på Check in Deals

Loalty deals: kjøp tre kopper kaffe, få en gratis

Friend deals: ta med en venn og få en kopp kaffe

Charity deals: check inn og vi donerer prisen av en kopp kaffe til Røde Kors.



Q&A

Kan B2B ha glede av Facebook?

De samme prinsippene gjelder, selv om det kan være mer komplisert. Ekstra viktig å vite hvilken demografisk gruppe og hva slags interesser dine kunder. Det fungerer ekstra godt med store bedrifter som selger til mindre bedrifter. Ikke fokuser kun på rent salg, men også gratis tips og råd.



Hvordan jobber FB med salg?

Regionale kontorer (Stokcholm)som dekker nærliggende land, samt Dublinkontoret som dekker hele Europa, avhengig av hvilke behov du har.



Hvordan fungerer betalingsmodellen for Sponsored Stories?

Det fungrer på samme måte som annonsering på FB. Du kan også her velge demografi og sette ditt bud (Pay pr Click)