Forside / Blogg / Internshipet som ble til fast stilling
Skrevet av: Kathrine Karlsen

Internshipet som ble til fast stilling

26.04.21
Kathrine Carlsen intern

Hvordan jeg gikk fra fysisk butikk til digital markedsføring

Jeg har jobbet i 8 år i fysiske butikker, blant annet dagligvare, barneklær, undertøy og garn. For 2 år siden begynte det å gro en tanke i meg: “Jeg vil ta med meg erfaringen min fra fysiske butikker inn i den digitale bransjen”. Jeg var nysgjerrig på hva jeg kunne bidra med for å gjøre de digitale butikkopplevelsene enda bedre. Tanken trengte tid til å modne, og jeg trengte en vei inn i en helt ny bransje.

Det er i den digitale verdenen det skjer

Da jeg fikk høre at Synlighet hadde et internship, forstod jeg at dette var min vei inn i den digitale bransjen!

Søknaden ble sendt, og noen måneder senere hadde jeg min første dag som intern i lokalene til Synlighet i Oslo sentrum. 

Det var en åpenbaring for meg å forstå hvor stor den digitale verdenen faktisk er, hvor raskt den utvikler seg, og hvor stor påvirkning de digitale kanalene har. Ikke minst var det spennende å jobbe med et bredt spekter av kunder fra ulike bransjer og med ulik størrelse.

BBS - Bli Best Sammen

En av verdiene til Synlighet er “Vi skal bli best sammen”. Det har jeg virkelig fått kjenne på gjennom å være intern. Fra dag én følte jeg meg som en del av gjengen på Oslo-kontoret.

Oslo-gjengen består av ca. 25 mennesker som alle gjorde sitt for å sørge for at jeg trivdes, og at jeg hadde noe å sette fingrene i. Daglig var det noen bortom meg og spurte hvordan det gikk.

En annen BBS-del av Synlighet er fadderordningen. Jeg fikk en egen fadder, Gunnar Frigaad, som fulgte meg gjennom tiden min som intern. Som helt ny på en arbeidsplass, og i bransjen, føltes det trygt og godt å ha Gunnar som støttespiller hele veien. Vi hadde jevnlig møter og samtaler med mål om å finne arbeidsoppgaver jeg kunne utføre, lære av og utvikle meg gjennom.

For å bidra i BBS-bevegelsen, har jeg delt av mine erfaringer fra butikk. Det viser seg at den fysiske og den digitale verden har mye til felles; optimalisering av vareplassering, påvirkningen som bilder/reklame/annonser har på mennesker, hvordan folk beveger seg gjennom en butikk i bestemte mønster, og ikke minst at kommunikasjon er nøkkelen.

Innhold tilpasset mitt kompetansebehov og min profil

Synlighet er et byrå som leverer innenfor flere fagområder. De har egne spesialister innenfor annonsering, data og innsikt, digital strategi, søkemotoroptimalisering og innhold, sosiale medier og kreativer. Dermed kan internshipet tilpasses hver enkelt sine evner og interesser.

Mye er planlagt og tilrettelagt gjennom Synlighets egne opplæringsrutiner. Som f.eks. introduksjon til hvert enkelt fagområde med en spesialist på temaet, muligheten til å dypdykke i et valgt fagområde, fadderordningen og alt av utstyr.

Det er likevel viktig at du er klar til å ta initiativ selv. Du bør være frempå, sulten og nysgjerrig for å få mest mulig ut av plassen som intern. Min erfaring er at dersom jeg stiller spørsmål og er nysgjerrig, deler tanker og ideer, ber om å få være med på kurs og spesifikke kundemøter, så møtes jeg med åpne armer. På den måten har jeg fått erfaringen jeg ønsket meg gjennom internshipet hos Synlighet.

Jobbmuligheter - internshipet som ble til fast stilling

Jeg trivdes så godt med delingskulturen, sulten etter kunnskap, kollegaene, og arbeidet i den digitale verden at jeg hadde lyst å fortsette. Heldigvis utlyste Synlighet ledige stillinger mot slutten av internshipet, og jeg snudde meg rundt og søkte på fast stilling.

Og bra var det, for i dag jobber jeg som annonseringsspesialist på Synlighet sitt Oslo-kontor. Det er spennende å være en del av et av Nordens ledende byråer innenfor datadrevet markedsføring i denne nye fasen av karrieren min.

Nå kan du søke internship hos Synlighet

Er du student og ønsker arbeidserfaring? Da foreslår jeg at du sender inn en søknad.

Har du spørsmål? Send meg en mail: kathrine.karlsen@synlighet.no