Forside / Blogg / Min tid som intern i Synlighet, sommeren 2016

Min tid som intern i Synlighet, sommeren 2016

Dato publisert:

26.08.16
Petter internship synlighet

Skrevet av: Petter Strand Larsen

Det nærmer seg slutten av mitt internship hos Synlighet i Oslo. Jeg har fått æren av å jobbe med denne flotte gjengen de siste tre månedene, to til tre ganger i uken, og denne erfaringen ønsker jeg å dele med dere!

På min første arbeidsdag ble jeg plassert under det fagfeltet som passet min bakgrunn og kompetanseprofil best. Jeg fikk tildelt mentor, nøkler og egen e-post. Og vet du hva? I tillegg var kollegene veldig imøtekommende og behandlet meg som en fulltidskollega. Denne velkomsten satte jeg virkelig pris på!

Synlighet driver med performance marketing, og ingen av de ansatte har lært det Synlighet holder på med fra skolebenken. Det gjør at de fleste nyansatte må få opplæring gjennom kurs og sertifiseringer. Det inkluderte meg. Men hva er ikke bedre enn å få denne opplæringen in-house av noen av Norges beste på disse fagområdene?


Fire fagfelt å jobbe med


Synlighet har fire forretningsområder: Annonsering, søkemotoroptimalisering (SEO) og innholdsmarkedsføring, webanalyse og digital strategi. Jeg jobbet med SEO og innholdsmarkedsføring for mange ulike bedrifter, store som små, både i privat og offentlig sektor. Felles for alle var målet om å komme høyest mulig i Googles søkeresultat. Hovedoppgaven i internshipet mitt var å lage søkeordsanalyser, og deretter lage nye URLer basert på gode søkeord. Å innhente søkeordene, og sette disse i system, ble etter hvert grei skuring. Det som var en større utfordring var å finne de rette søkeordene som hver kunde burde satse på, siden kundene var så ulike.


Sertifiseringer og kompetanseheving


Synlighet har fokus på kunnskapsheving, noe som betyr at du som ansatt får betalt for å lese deg opp på produktutgivelser fra leverandører (Google, Facebook, Microsoft m.m) og forberedelser til å ta relevante sertifiseringer. Jeg tok tre sertifiseringer mens jeg var hos Synlighet: Google AdWords Fundamentals, Mobile Advertising og Shopping Advertising.


Unikt miljø


Miljøet hos Synlighet er kjempebra. Medarbeiderne kommer fra forskjellige bakgrunner, noen er siviløkonomer og økonomer, mens andre kommer fra PR og IT. Jeg tror kombinasjonen av mennesketyper gjør denne gjengen unik. For deg som verdsetter det sosiale på en arbeidsplass, kan jeg anbefale å jobbe der. Vi hadde det gøy både i og etter arbeidstiden. Jeg har fått være med på sommerfest, lønningspils og dratt på bowling etter arbeidstid.

Det sosiale limet i synlighetshverdagen er kortspillet Geschenkt, og det spilles hver dag etter lunsj. Selv om jeg ikke klarte å vinne i Geschenkt, satte jeg pris på de ti minuttene etter lunsj.


Høydepunkter og erfaringer


Jeg kan trekke fram flere høydepunkter fra tiden min hos Synlighet. Å være med i møte med Google og Facebook, og da jeg var ansvarlig for søkemotoroptimaliseringen under et oppstartsmøte for en ny kunde, er noe av det jeg husker best. Målet til den kunden var å få nok timebestillinger, slik at han alltid hadde arbeid når han ønsket det. Under møtet fikk jeg komme med anbefalinger til hvordan kunden kunne komme høyere opp i organisk søk og dermed klare å nå målene sine. Dette var ekstremt lærerikt og kult. Slikt tror jeg ikke vi lærer på en business skole, men fra erfaringer i virkelige situasjoner som denne.

Et annet høydepunkt jeg vil trekke frem var en kunde hvor jeg gjorde søkeordsanalyse og oppsett av annonser i AdWords. Her kunne jeg se at jobben jeg gjorde ga effekt, og det var kjekt å se at jeg kunne gi kunden verdi med arbeidet mitt. Ofte leverte jeg bare søkeordsanalysene til prosjektlederne uten å se resultatet. Da visste jeg ikke om jobben jeg gjorde var suksessfull, og på den måten kunne jeg ikke lære av mine (eventuelle) feil.


Hvorfor være intern hos Synlighet?


Som du sikkert har forstått, ønsker jeg at flere får muligheten til å være intern hos Synlighet. Synlighet er blant Norges tre beste byråer i bransjen. Etterspørselen etter personer med ekspertkompetanse til Synlighet er svært høy, og alt tyder på at det bare vil stige framover.

Hvis du nettopp har startet på skolen etter ferien, anbefaler jeg deg å starte tidlig med å få sikret deg internship. Personlig tok jeg kontakt i november 2015 og forhørte meg om Synlighet hadde behov for sommerpraktikanter i 2016. Det hadde de, og jeg fikk bekreftet internship i desember, over et halvt år før oppstart. På den måten slapp jeg å konkurrere mot andre i en intervjuprosess.

Det er ikke nødvendigvis gitt at du jobber med SEO og innholdsmarkedsføring. Kanskje annonsering i Google AdWords, eller webanalyse i Google Analytics passer deg bedre? Synlighet tilpasser alltid internship etter ditt behov, bakgrunn og kompetanseprofil. Jeg hadde litt erfaring fra innholdsmarkedsføring, men du trenger ikke å ha noe erfaring fra fagfeltet. Synlighet liker å lære bort det de kan. Alt de krever er en brennende interesse for å lære!

Har du lyst å være intern hos Synlighet? Ta kontakt via stillingssiden til Synlighet her! Synlighet har kontorer i de tre største byene i Norge; Oslo, Bergen og Trondheim, og tar løpende imot forespørsler om internship.