Forside / Blogg / Markedsføring på Instagram for din bedrift | Utnytter du mulighetene godt nok?
Skrevet av: Katinka Sletten

Markedsføring på Instagram for din bedrift - Utnytter du mulighetene godt nok?

Dato publisert:

03.10.19

Dato oppdatert:

22.09.22
Markedsføring for instagram for din bedrift. Utnytter du mulighetene godt nok?

2,7 millioner nordmenn har en profil og det er de under 30 år som er aller mest aktive. 90 % av de som er på Instagram følger bedrifter i tillegg til andre personer. Det gjør Instagram til et sosiale medier som en del av markedsmiksen til mange bedrifter.

Instagram som en del av kanalmiksen til din bedrift

"Instagram er stedet der trendsettere påvirker hvordan kultur skapes, tenker i nye baner og tar det som allerede finnes i uventede retninger. Nå kan du og bedriften din bli med på det som skjer og prøve noe nytt – bruk Reels til å introdusere teamet ditt, publiser en spørsmålsetikett i Stories for å starte en samtale med kundene, tagg produkter på tvers av innhold slik at følgerne dine enkelt kan kjøpe straks de oppdager varen – og form historien du vil fortelle om merkevaren din." 

Det er dette Instagram selv trekker frem som det som gjør dette sosiale mediet spesielt godt egnet for bedrifter. 

  • Øke merkevarekjennskap og få større nettverk
  • Bygge merkevare ved å engasjere nettverket ditt
  • Øke salg i nettbutikken ved å inspirere
  • Generere leads ved å by på nyttig innhold
  • Employer branding 

Målgruppen din er på instagram for å bli inspirert. Det gjør det til en veldig god kanal for brands som selger visuelle produkter, som klær, skjønnhetsprodukter, mote, interiør - eller andre visuelle produkter. Instagram Shopping lar deg lenke produktene du viser frem direkte til din nettbutikk, slik at veien fra inspirasjon til kjøp blir kortest mulig. 

For B2B-aktører vil Instagram være en kanal som kan egne seg godt til din employer branding-strategi for nåværende og fremtidige ansatte. Med video- og bildeinnhold kan du vise frem arbeidsmiljøet og stjernene i bedriften din, som bidrar til å tiltrekke seg fremtidige ansatte. Har du vesktambisjoner, må employer branding stå høyt på agendaen. 

Les også: slik gjør du dine ansatte til ambassadører i sosiale medier

Instagram er med andre ord en selvsagt kanal for mange ulike bedrifter - både nettbutikker, bedrifter med lokal tilstedeværelse og B2B-bedrifter. Om det er for din bedrift kommer an på strategien din og hvem målgruppen din er. 

Tre tips for å lykkes med markedsføring på Instagram

Det kan helt klart være en stor fordel for deg som bedrift å være til stede på Instagram, men det er viktig å tenke godt gjennom hvorfor og bruke tid på innholdet. Hvis målgruppen ikke oppfatter innholdet som nyttig, vil det ikke gi ønskede resultater.

Her er tre tips du bør ta med deg når du lager en Instagram-strategi:

1. Skap verdi for følgerne dine. Kom med tips, del ekspertise, inspirasjon, nyheter, underholdning. Sett deg inn i målgruppens behov. Har du satt deg inn i perspektivet "Jobs To be Done"? Det hjelper deg å endre fokus fra dine produkter og tjenester til målgruppens behov.

2. Velg en tydelig målgruppe. I utgangspunktet ser alle følgerene dine alt du legger ut på Instagram. For å klare å være relevant, betyr det ofte at du bør velge deg en helt konkret målgruppe og ikke nødvendigvis tenke at du skal inkludere alle som kan tenkes å kjøpe fra deg. 

3. Du må være aktiv på Instagram. Det er dette som får folk inn til profilen din, og det er først her du får dem til å følge deg. Dette innebærer at du bør svare på alle kommentarer du får på innleggene dine og oppfordre til engasjement fra følgerne dine. 

Her kan du lese mer og få fem tips til bedrifter på Instagram du kan implementere med en gang

Annonsering på Instagram

I Instagram kan du velge hvem du ønsker å annonsere mot ved hjelp av gode målrettingsmetoder. Du kan for eksempel annonsere kun mot kvinner over 30 år, som bor i Stavanger, og er moteinteresserte, eller de som liker Instagram-siden din. Gode målrettingsmuligheter gjør annonseringen mer lønnsom.

I annonseringsverktøyet til Instagram finner du en lang rekke ulike alternativer og mulige kombinasjoner for å finne relevante målgrupper.

Hovedkategoriene er:

  • Egendefinert publikum
  • Demografi - sted, alder, kjønn, språk
  • Detaljert målretting - utdanning, sivilstatus, interesser, atferd, jobb ++
  • Forbindelser - liker/liker ikke siden din, venner av de som liker siden din


Du kan kombinere flere ulike typer målrettinger for å sørge for at du treffer akkurat den målgruppen som er interesserte i det du driver med. Du kan teste flere målgrupper mot hverandre, eller velge å bruke mer av annonsebudsjettet ditt på én bestemt målgruppe.

Instagram har flere annonseformater tilpasset hva målet med annonseringen og kampanjene dine er. 

Ulike annonseformater: Bildeannonser, karuseller, videoannonser, stories, IGTV, Instagram Shopping og annonser med merkeinnhold som er skreddersydd for samarbeid med influensere og innholdsskapere. 

Facebook og Instagram Marketing Partner

Synlighet er offisiell Facebook Marketing Partner, som inkluderer kanalene Instagram og Messenger. Vi leverer kampanjer som alltid utnytter det nyeste av funksjonalitet og kunnskap.

Når vi kjører annonsekampanjer på vegne av andre bedrifter, optimaliserer vi resultatene gjennom kontinuerlig testing, måling og analyse. På den måten får du best mulig resultater innenfor budsjettrammene dine.

Ønsker du en strategisk partner eller spesialister som sikrer kampanjehåndtering på Instagram? Ta kontakt og la våre spesialister vise deg hvilke muligheter du bør utnytte.

Ta kontakt for en prat om Instagram