Forside / Blogg / Iframes vs Static FBML - Klar for 10. mars?

Iframes vs Static FBML - Klar for 10. mars?

Dato publisert:

08.03.11

10. mars endres alle firmasider på Facebook. Toppmenyen forsvinner og teknologien for å bygge faner eller undersider endres fra FBML til Iframes. Hvordan påvirker dette din side? Må du lage nye skreddersydde faner? Innebærer endringene store omveltninger og kostnader? Denne artikkelen gir forhåpentligvis noen gode svar….

Psxbi8 I3 QT4qz P0i Kue Tw ZVKD ps Cq Twkuf ZT27lc As Zq Y Qv Qtqxzxkzz L Tqr1s KP Bv SLD Be2 Mu o Cxd Wmyu Zno Ij Rwn6f Ox IB Ewi X6r Tn4 Xjopk


Har du fått en slik mail fra Facebook i det siste?


Det nye Facebook


10. mars er en merkedag for de av oss som jobber med Facebook. Om det vil bli en dato som brenner seg inn i folks bevissthet à la 9/11 eller DBBS (Da-Brå-Brakk-Staven) gjenstår å se. Datoen og endringene den forespeiler, vekker heller ikke samme katastrofealarmen som overgangen til Y2K gjorde. 10. mars er likevel en viktig dag for alle berørt av digital markedsføring. Dette er nemlig dagen da Facebook blir ”fornyet”. En del av endringene som kommer har vært kjent stund, og Facebook har allerede åpnet for muligheter til å konvertere til ”Nye Facebook”. Vi i Synlighet AS har tidligere blogget om enkelte aspekter ved endringene, les f eks Carl Christians ”Nye fansider på Facebook”.

Den viktigste forskjellen mellom FBML og IFrames


Den viktigste endringen med overgangen til IFrames, er at man tidligere kunne legge til en Static FBML-applikasjon på siden og redigere innholdet direkte i kildekoden. Med introduksjonen av IFrames må man nå legge til en ny applikasjon for hver fane på siden. Applikasjonen henter så innhold fra andre steder på weben. Det betyr at innhold må produseres og publiseres på nettet, utenfor Facebook. Før kunne man altså klare seg med kun Facebooksiden, nå er man avhengig av en publiseringsløsning på nett.

10. mars - "Best før" eller "Holdbar til"?


Det er viktig å poengtere at 10. mars ikke markerer endeliktet til sider basert på FBML. Eksisterende FBML-faner kan fortsatt redigeres etter 10. mars, men det kan ikke opprettes nye. Vi har fått det antydet fra sikre kilder at FBML med stor sannsynlighet kommer til å bli faset ut innen sommeren 2011, men noen endelig dato er ikke satt.

Xx CGET Vm Ax5 QWKW Ms H0s Ju1a Hci FY Ht Wg Eib Vhj Vwbsl Ph Fd0z8 Z7j Znjg6g Om Yjuk B Fwi38 MXW Pwyvz Lbr Iy30t Aj6f U4k5v Nu Ki Kit EED Ky Cyy1 I

Mulighetene med FBML


En av de største endringene 10. mars foregår under overflaten på fansidene og vil ikke være synlig for den vanlige Facebookbruker. For oss Facebook-nerder som jobber under panseret på sidene, har den varslede overgangen fra FBML til Iframes-teknologi likevel holdt oss våkne noen netter. FBML (FaceBook Markup Language), Facebooks variant av HTML, har lenge gitt oss muligheter til å tilpasse og skreddersy faner på fansider, direkte på Facebooks egen plattform. Administratorer med alt fra elementær til mer avansert kunnskap om HTML har kunnet endre innhold, bilder og tekst på fanene direkte på siden. Når Facebook nå går bort fra denne teknologien, dukker det opp en del spørsmål:

· Hvor skal man produsere innholdet til Iframes-fanene?

· Hvor skal sidene Iframes kaller på, ligge?

· Hvordan skal administratorer få tilgang til innholdet og gjøre endringer der?

Mulighetene med IFrames


Som regel når det kommer noe nytt, deles folk inn i to grupper: de som frykter det nye, og de som gleder seg. Vi i Synlighet tilhører selvsagt sistnevnte gruppe, og har lenge puslet med å løse problemene, unnskyld, utfordringene, som overgangen skaper.
For de som har investert tid, energi og penger i FBML, kan byttet av teknologi umiddelbart virke som et tap. Jeg tror Iframes åpner for flere muligheter enn noensinne på Facebook. FBML vil ikke bli savnet.
Med introduksjonen av IFrames vil man stå helt fritt til å legge inn innhold og funksjonalitet i Facebook, så lenge det passer inn i formatet: 520 piksler i bredden, ingen begrensninger i høyden. Innenfor dette formatet vil man kunne opprette mikrosites med utvalgt informasjon og funksjonalitet. Det blir også større muligheter for å bruke rikt medieinnhold og drive målrettet sporing og analyse. Les mer om bruken av Iframes på Facebook Developers siden.

1 Sk1g5oa9 E Fk7t D Tc6 Wr6s Cl Jkb RL9 e4u X2 Ynz Cj UZ Rv A4 Ls X Aut CIF1p6 je Oez5i E6yf QIB Pmo8u B Gbi JY2 Y t Y3m2c3rv RW Gg Wsa Ku S Gz M n Qk



Vindu mot Verden


En metafor som gjerne benyttes om en Facebookside, er at den er som et hus, hvor veggen er stua og de andre fanene er ulike rom. I forlengelsen av denne metaforen, kan man nå si at bildet på veggene i disse respektive rommene rives ned, og blir erstattet av et vindu med utsikt ut mot husets omgivelser. Rammen rundt vinduet, vinduskarmen, består av alt det kjente og kjære man kjenner fra Facebook. Man kan nå kikke ut og få med seg masse innhold på verdensveven, uten å forlate huset, uten å forlate Facebookuniverset.
Iframes-teknologien åpner opp for mange muligheter og kanskje nye måter å tenke sider på. Når teknologien er på plass, blir det spennende å se hvordan den utnyttes. Jeg tror det blir spennende å følge denne utviklingen. Hva tror du?

Lurer du på noe eller trenger du hjelp med overgangen fra static FBML til Iframes, kan du ta kontakt med oss!