Hvorfor trenger du webanalyse?
Dato publisert:
Det pleide å være slik at websider ikke bidro i større grad til verdiskapingen i en bedrift. Ofte var det slik at du hadde en webside, fordi der kunne kunder eller samarbeidspartnere få tak i kontaktinformasjon og det var fint å ha en bedriftspresentasjon på nett fordi «alle andre har en hjemmeside».
Mange husker kanskje disse «hits» tellerne, som lå på nesten hver side.
Slik er det ikke nå lenger.
Websider har en hensikt
Alle websider har en hensikt. Websider er ikke lenger satt opp for å være en bedriftspresentasjon, men er et verktøy for verdiskaping og forretningsutvikling. I dag er det som regel flere brukeroppgaver på et nettsted, det vil si handlinger som brukerne kan gjøre på et nettsted.
Hvordan kan du vite at nettstedet gir gode brukeropplevelser? Hvordan kan du vite at nettsiden som verktøy, presterer det den ble laget til?
Mange tenker at når du først har satt opp en nettside, så er jobben gjort. Dessverre er det ikke slik. Det er da jobben starter med å optimalisere kjøpskanaler, markedsføring, navigasjon og mye mer. Det finnes mange kanaler inn til nettstedet ditt, og det gjelder å ha kontroll over disse kanalene for å sikre at du legger pengene dine i de riktige markedskampanjene slik at du får størst utbytte av dine markedsaktiviteter.
Webanalyse kan gi deg rask innsikt i resultatene på markedsaktiviteter og du kan vurdere fortløpende om de fungerer eller ikke. På den måten vil du kunne effektivt kutte kostnader tilknyttet markedsaktiviteter som ikke genererer verdi.
Lurer du på hva de viktigste tingene å følge med på i webanalyse er? Se 4 tips til hva du skal følge i Google Analytics her!
Digital forretningsoptimalisering
Enhver bedrift har som formål å øke inntekter, redusere kostnader og forbedre kundeopplevelsen. Dette er de tre hovedfanene til de fleste bedriftene. Analyse er verktøyet for nettopp dette.
Analyseverktøyene er svært annerledes enn før, og har over lang tid utviklet rapporter og funksjoner som gir deg mye mer innsikt enn det som var tilfelle for bare noen få år siden. Teknologiens utvikling går radig og analyseverktøyene har vært gode på å følge med i denne utviklingen.
Grunnlaget for digital markedsføring
Analyse er også grunnlaget for enhver digital markedsføring. Det er rett og slett ikke mulig å drive digital markedsføring i dag uten analyse.
Analysen gir grunnlag for hvilke kanaler det lønner seg å markedsføre i. Analysen viser deg også hvilke verdier som skapes og hvordan disse verdiene ble skapt på nettstedet. Alt handler om læring og analysen vil gi deg innsikt til å lære av dine markedsaktiviteter.
Det er ikke lønnsomt å gjennomføre samme markedsføring i blinde gang på gang.
Gjennom analyse, kan du se hva som faktisk førte til økt salg, og hvordan, slik at du ved neste markedsaktivitet kan ta lærdom av det som allerede er gjort. Dette er den kontinuerlige optimaliseringen du er nødt til å gjennomføre for å øke dine fortjenester på nettet.
Grunnlaget for søkemotoroptimalisering
Analyse er også grunnlaget for søkemotoroptimalisering. Gjennom analyse, vil du gjennom trender kunne se om du taper posisjon i synlighet i søkemotorene.
I tillegg, kan du se hva brukerne er interessert i, hva de søker etter på nettstedet, og hvilke knapper, faner og intern promotering som fører til økt salg. Gjennom analyse kan vi også se om antall landingssider gjennom «organiske søk» (trafikk fra søkemotorer) øker over tid, eller minsker over tid. Dette gir en indikasjon på om noe skjer med synligheten til nettstedet ditt i søkemotorene.
For eksempel, i Google Analytics rapporteres det nå også på sidelastetid. Dette er fordi tiden det tar en side å bli lastet ned er blitt tatt med som et kriterie for rangering i søkemotorene. Det er dermed viktig å overvåke flere nøkkeltall for å sikre posisjon i søkeresultatene i søkemotorene.
Uten analyse, ville ikke dette vært mulig.
90% av alle Google Analytics installasjoner er feil
Dessverre er det svært mange som fortsatt tror at når du har lagt inn Google Analytics script på nettstedet, så samler den inn all data riktig.
Det er feil.
Det er slik at et verktøy må tilpasses det formålet det er satt til å gjøre. Google Analytics er et gratis verktøy og er utviklet for å kunne tilpasses de fleste behov nettstedseiere har, men det betyr også at du må gjøre et ekstra stykke arbeid for å sikre at datainnsamlingen er riktig for din bedrift, og at dette presenteres riktig i rapportene.
CMS systemer og andre publiseringsverktøy på nett er bygget opp forskjellig, og det finnes veldig mange forskjellige måter å vise innhold på. Det betyr at også vi er nødt til å sikre at den innkommende dataen er av god kvalitet, hvilket ofte innebærer en «datavask» for å sikre at datagrunnlaget er riktig.
For eksempel så vil sesjonstid (sessions) og andre parametere påvirke hvordan dataen registreres. Hvis det benyttes unik ID per sesjon, vil URLene være ulike for hvert eneste besøk som kommer på nettsiden. Dette vil i svært stor og uheldig grad, påvirke datakvaliteten. Ofte er det slik at brukerne også gjør ting som kan påvirke datakvaliteten, hvor de da kanskje skriver URLer med store bokstaver. Uten riktig filtrering, vil dette også påvirke datakvaliteten fordi Google Analytics vil registrere store og små bokstaver i URL'en som forskjellige nettsider.
Trenger du hjelp med Google Analytics oppsettet ditt? Vi har eksperter på webanalyse som gjerne vil hjelpe til!
Digital Modenhet
De fleste bedrifter har en vei å gå når det kommer til digital modenhet.
Den digitale modenheten er en «diagnose» på hvor effektive, avanserte og lønnsomme bedrifter er i den digitale sfæren. I Synlighet benytter vi oss av digital modenhetsmodell som kategoriserer kunder i henhold til deres modenhet i deres digitale forretningsvirksomhet.
Grunnen til at det forekommer en slik kategorisering, er for å kunne sette fokus på viktige elementer som forankring av arbeidsmetodikk for å kunne effektivt og smart jobbe med måling og optimalisering av nettstedet. Bedrifter i dag er svært forskjellige når det kommer til digital modenhet.
Noen kjennetegn på økt digitalmodenhet er for eksempel at en bedrift ikke fokuserer på totaltallene som antall besøk totalt, eller sidevisninger totalt, men har heller gått inn for å fokusere på underliggende virksomhetsområder som har forskjellige behov for innsikt.
Andre kjennetegn er at markedsavdelingen har en klar metodikk for hvordan de skal måle markedskampanjer i forskjellige kanaler som sosiale medier, nyhetsbrev og bannerannonsering.
Uten riktig, god og effektiv metodikk på dette, vil det være frustrerende å jobbe med måling av digitale markedskampanjer.
Kurs i Google Analytics
Trenger du hjelp med å få mest utav Google Analytics? Vi holder jevnlig kurs i Google Analytics i Oslo, Bergen og Trondheim! Vi har både grunnleggende kurs og videregående kurs.
Lyst på mer tips innen webanalyse, SEO, annonsering på nett og innholdsmarkedsføring? Følg oss på Facebook!