Forside / Blogg / Hvordan nå de rette kundene via Google Ads?
Skrevet av: Stine Marie Tangenes

Hvordan nå de rette kundene via Google Ads?

Dato publisert:

15.07.20
I Stock 961280054

Skal du sette opp en kampanje i Google Ads, men syns det er vanskelig å finne ut hvem du skal målrette annonsene mot? Du er ikke alene!

Mulighetene er nesten uendelige

Mulighetene for målretting er nesten uendelige i Google Ads. For å gi deg litt oversikt over de forskjellige publikumslistene, finner du her en liste over de mest vanlige målrettingsmulighetene du kan bruke for å nå dine kunder.

For å finne målgruppen din i Google Ads, kan du velge mellom flere typer publikumslister. En publikumsliste er et utvalg med brukere på nett som faller innenfor en gitt spesifikasjonene. Noen lister er mer statiske, altså det er ofte de samme menneskene du når ut til. Andre lister er mer dynamiske og oppdateres hyppig med nye brukere.

Her er de vanligste publikumslistene i Google Ads:

  • Remarketing - besøkende på nettstedet ditt
  • Customer Match - kundelister
  • Similar Audiences - speilpublikum
  • Affinity Audiences - interessepublikum
  • In-Market Audiences - “i-marked-for”
  • Topics - temamålretting
  • Custom Audiences - skreddersøm
  • Detailed Demographics -detaljert demografi
  • Life Events - livshendelser

Blant disse finnes det publikum Google allerede har definert, og publikum hvor du har mulighet til å sette opp skreddersydde publikum.

Remarketing - ja, det fungerer!

“Åja, er det dere som følger etter meg overalt på internett bare jeg har vært inne på en nettside én gang?”. Dette er et spørsmål vi i Synlighet ofte får når vi forteller at vi jobber med annonsering på nett. “Ja”, sier vi da “- og vet du hvorfor? Fordi det funker.” Ingen annen målretting har høyere klikkrate og konverteringsrate enn remarketing.

Å jobbe med remarketing er en kunst - bare med denne typen lister er mulighetene nesten uendelige.

For eksempel kan du sette opp remarketinglister på:

  • brukere som har besøkt spesifikke landingssider på nettstedet ditt
  • brukere fra nettsiden din som har en spesiell interesse
  • brukere fra nettsiden din som har en spesiell demografi
  • brukere som allerede har kjøpt av deg tidligere

Kanskje ønsker du å gi brukere som allerede har kjøpt noe av deg et spesielt tilbud? Eller kanskje du vil skreddersy annonsebudskapet etter hva brukerene er interessert i? Alt dette er mulig med remarketing! Listene setter du enkelt opp inne i Google Analytics før du importerer dem til Google Ads-kontoen din.

En annen type remarketing

Det finnes kanskje én annen målretting som kan måle seg med remarketing - og det er Customer Match

Customer Match er lister over kundene dine, brukere som har meldt seg på nyhetsbrevet ditt, kundeklubb eller brukere som har registrert seg på nettsiden din på en annen måte. Disse listene kan bestå av adresser, telefonnummer eller e-postadresser. Denne typen målretting ligner på remarketing i og med at det er kunder som allerede kjenner til deg.

I tillegg til disse to målgruppene som du kan sette opp selv, så er Google svært hjelpsom og har lagd publikumslister som er klare til bruk.

De som ligner på kundene dine

Når remarketing-listene dine har nok brukere, vil Google automatisk gi deg muligheten til å annonsere mot Similar Audiences, eller speilpublikum på norsk. Dette er brukere Google mener ligner på de som er på remarketinglistene dine. Du kan altså rette annonsene dine mot brukere som har lignende brukeroppførsel på nett som dem som har vært inne på nettsiden din.

Med stor nok liste, kan du også for eksempel spesifisere at de skal ligne på brukere som har gjennomført et kjøp på nettstedet ditt.

Hva er målgruppen din interessert i?

En annen type publikum Google har predefinert er Affinity Audiences. På godt norsk kan de kalles interessepublikum. Her plasseres brukere Google mener er interessert i et bestemt tema. Dette baserer Google på brukernes oppførsel på nett, blant annet hva de søker på, hvilke nettsider de besøker og hvilke apper de bruker. Eksempler på slike interessepublikum er “Sports Fans”, “Beachbound Travelers” og “Family Focused”, for å nevne noen få.

Du kan gjerne sjekke i Google Analytics, under Audiences, og utforske hvilke interessepublikum som historisk sett har høyest konverteringsrate på din nettside.

Screenshot av hvor i Google Analytics man finner Affinity og In-market audience for brukere som er på nettsiden

En vanlig felle å tråkke i når det kommer til interessepublikum er å anta. Å anta hvilke interesser dine kunder har. Hvor godt kjenner du egentlig kundene dine? Du kan absolutt ha en formening om dette på forhånd, men du bør absolutt teste ut forskjellige interesser - resultatene kan overraske deg!

Faktisk hører det til sjeldenheten at det kun er de “mest logiske” interessene som fungerer best.

Hva leter brukerne etter akkurat nå?

Du bør også teste og ikke anta, når du tar i bruk Google publikummet In-Market Audiences, eller “i markedet for”. Her plasserer Google brukere som gir konkrete kjøpssignaler. Eksempler på slike lister er de som er i markedet for klær til barn, sko eller bil (og under bil kan Google gå helt ned på et spesifikt bilmerke). Disse listene er dynamiske og blir oppdatert omtrent én gang i uken.

Bestem hvor annonsene vises

En annen måte å målrette annonsene dine mot ulike interesser er temamålretting. Denne typen målretting lar deg plassere annonser på nettsider som handler om bestemte temaer. Her kan du velge mellom en rekke ulike tema fra Google. Noen er mer generelle, som for eksempel. “trening”, mens andre er mer spesifikke, som for eksempel “styrketrening” eller “yoga”.

Sett sammen ditt eget publikum

Med Custom Audiences kan du lage dine egne interesse- og i-markedet for-publikum. Dette gjør du med det Google kaller Custom Affinty og Custom Intent. I stedet for å bruke de predefinerte listene til Google, kan du legge inn dine egne søkeord og nettsteder som du mener målgruppen din bruker.

Et tips er å sette opp et publikum med nettsidene til konkurrentene dine. Da vil alle som har vært inne på en av de nettsidene, havne på den listen. Hvis de er interessert i hva konkurrentene dine har å tilby, så kan de vel besøke deg også?

Mer spisset målretning

I 2018 kom det to nyheter fra Google, nemlig Detailed Demographics og Life Events. Det har alltid vært mulig å målrette kampanjene dine mot ulike kjønn og aldersgrupper i Google Ads, men nå kan du gjøre det mer spesifikt, og treffe enda bedre med annonsene. Innenfor Detailed Demographics kan du blant annet finne foreldre til barn i alderen 4-5 år, single og huseiere. Under Life Events kan du blant annet finne brukere som snart skal gifte seg, snart skal flytte eller snart skal pensjonere seg. Dette er også dynamiske lister som oppdaterer seg hyppig.

Google Ads utvider stadig biblioteket sitt med ferdige publikum du kan teste. Vær derfor oppmerksom på at et publikum du ikke finner i dag, kan plutselig være der om noen måneder.

Hvilket publikum skal du bruke?

For å avgjøre hvilke av disse publikummene du skal bruke er det ett spørsmål du må stille deg selv; hva er målet med kampanjen?

For eksempel, dersom du ønsker å øke merkevarekjennskapen din, bør du ikke bruke remarketing, men heller basere deg på interesser og demografi. Ønsker du direkte salg, bør du derimot definitivt bruke remarketing. Du kan kanskje også teste speilpublikum, samt de som er i markedet for din type produkt eller tjeneste.

Men uansett hva målet med kampanjen din er, så vil vi anbefale deg å teste. Teste, teste, teste. Du kan rett og slett ikke vite hva som fungerer før du har prøvd det.

Et lite tips om kombinering av målgrupper

Nå kan du kombinere to eller flere publikum hvis du kjører videokampanjer på YouTube. På denne måten kan du målrette deg mot mer spesifikke brukere - for eksempel nygifte som er i markedet for et nytt hus, eller folk som er glad i å reise og er på utkikk etter fotballbilletter. Her er det kun fantasien som setter grenser.

Ved å sette opp publikum basert på brukernes bakgrunn, behov og mål, er du godt rustet til å nå de riktige kundene på riktig tidspunkt.


Trenger du å lære mer om Google Ads for å forstå hvordan du best kan utnytte verktøyet i markedsplanen din? Meld deg på online Google Ads kurs!