Forside / Blogg / Hvordan komme i gang med Snapchat Ads

Hvordan komme i gang med Snapchat Ads

Dato publisert:

07.09.17
Snapchat CROP

Nå har endelig Snapchat lansert et eget annonseverktøy, som de andre store sosiale mediene. Lurer du på hvilke muligheter som finnes med Snapchat-annonsering og hvordan du kan komme i gang? Det finner du ut her!

Det som er interessant med Snapchat er at brukerne hovedsakelig er unge:

  • 93% av norske kvinner i alderen 18 - 29 har registrert Snapchat-profil.
  • 83 % av norske menn i alder 18 - 29 har registrert Snapchat-profil.


Hele 7 av 10 brukere er innom Snapchat-appen daglig, og med den underholdningen appen tilbyr, så er dette ikke noe tvil om at dette er en interessant kanal for annonsører.

Kom i gang med Snapchat-annonsering


For å komme i gang med annonsering på Snapchat, trenger din bedrift en Snapchat-annonsekonto, eller Snap Ad Manager.

Du kan lage en annonsekonto ved å bruke mailadressen til bedriften din og Snapchat-profilen til bedriften det gjelder. Du ha en Snapchat-profil for bedriften din før du kan lage en annonsekonto.

Følg denne linken for å starte prosessen med å opprette Snap Ad Manager!

1 1

Når du kommer til neste steg, fyller du ut standard informasjon om bedriften din.

Her er det flere som opplever problemer under "Betalingsinformasjon" (Payment Information) når de skal legge inn MVA-nummer. Hemmeligheten for å få MVA godkjent er ganske enkel; Skriv inn nummeret først, deretter MVA med store bokstaver, uten mellomrom. F.eks. slik: 12345MVA.

For øyeblikket er det ikke mulig for bedrifter å legge inn eget kredittkort, men du åpner en kredittlinje hos Snapchat, og får faktura for annonsekostnadene i etterkant.

2 1

Når annonsekontoen er satt opp, kommer du til Snapchat Ad Manager og får tilgang til de ulike funksjonene.

Funksjoner i Snap Ad Manager

3

På toppen av siden til venstre, finner du valgene Ad Manager og Business Manager (se bildet ovenfor). Ad Manager er der du oppretter annonser og kampanjer. Business Manager er der du legger til brukere, konto- og annen bedriftsinformasjon.

I Ad Manager sin sidemeny har du fire tilgjengelige valg:

  • Dashboard: Opprette kampanjer og resultater av eksisterende kampanjer.
  • Creative Library: Legge til nye eller fjerne annonser.
  • Custom Audience: Lage egendefinerte målgrupper fra epostlister.
  • Help Center: Spørsmål og svar på eventuelle problemer.
4

I Business Manager så finner du fire valg:

  • Ad Account: Se betalingsinformasjon.
  • Members: Se hvem som jobber med denne annonsekontoen og hvilken rolle de er tildelt.
  • Settings: Legge til eller fjerne betalingskort eller bedriftsinformasjon.
  • Support
5

Hvordan opprette en Snapchat-annonse


For å opprette annonser, går du til Ad Manager og Dashboard.

STEG 1: Opprette kampanje


På Dashboard ligger knappen "+ New Campaign":

6

Trykk på denne knappen. Da kommer du til kampanjevalg.

Valgene du tar på dette punktet gjør at annonsene tilpasses etter hva du ønsker kampanjen skal optimaliseres for. Du kan for eksempel velge at kampanjen skal optimaliseres for trafikk til nettstedet ditt (Drive Traffic to My Website), app-installeringer (Drive Installs of My App), rekkevidde (Grow Awareness), eller videovisninger (Drive Video Views).

7

STEG 2: Målretting


Nå må du definerer hvem annonsen din skal vises for.

Under “Geography” kan du velge hvor du ønsker at annonsen skal vises, for eksempel spesifikke byer eller fylker. Du kan både inkludere og ekskludere flere områder.

8

I seksjonen “Demographics” kan du definere målgruppens alder, kjønn, språk og interesser. Noen interessefunksjoner er kun tilgjengelige i USA (enn så lenge). Du huker av på “Regulated Content” hvis innholdet krever aldersgrense på grunn av gambling, alkohol eller lignende.

9

Under “Predefined Audiences” kan du velge mellom fire kategoriene av interesser for å spisse målgruppen din enda mer. Snapchat baserer disse interessene på brukeraktiviteten i Snapchat-appen, alt fra om de sender snaps til venner, bruker filtre, eller om de leser nyhetssaker.

  • Lifestyles: (Adventure Seeker, DIY, Fashion, and more).
  • Shoppers: (Apparel, Personal Care, Home & Garden, and more)
  • Viewers: (Home Movie Viewers, TV Networks, and more).
  • Visitors: (People who visited a Bank, Retail Store, Dining Establishment, and more).


"Custom Audience" kan du kun velge hvis du allerede har opprettet et egendefiniert publikum fra en epostliste.

10

STEG 3: Plassering


Nå kan du definere hvor annonsen din skal vises. Skal den kunne plasseres i hele appen, eller kun utvalgte steder innenfor visse temaer, kun i Stories eller bare i User Stories?

11

Under “Device” kan du spesifisere om du vil vise annonsen for Android, iOS eller begge mobilsystemene. Du kan også velge telefonmerker eller hvilken nettverkstilkobling brukerne skal ha for å kunne se annonsen.

12

STEG 4: Budsjett

Under “Budget & Goals” legger du inn budsjettet for kampanjen. Minimum per dag er $50 (cirka 400 NOK per september 2017). Du velger selv hva annonsene skal optimalisere for under “Goals”. Du kan velge mellom visninger, "Swipe Ups" eller installeringer (om du allerede har valgt installeringer som kampanjemål).

13

Så setter du en start- og sluttdato på kampanjen, eller du kan også velge å la annonsen kjøre løpende.

14

Tilslutt gir du annonsegruppen et navn, og fortsetter videre til utforming av selve annonsen.

STEG 5: Lag annonsen


For å lage en annonse, trykker du på "+New Creative"-knappen, og velger den typen format du ønsker for din annonse.

Du kan velge mellom blant annet disse typene annonseformat:

  • Top Snap Only: 10-sekunders annonse - kan være bilde, GIF, cinemagraphs, eller video.
  • Web View: 10-sekunders annonse - lar seere følge en lenke ved å sveipe opp. Målet er trafikk på nettstedet.
  • App Install: 10-sekunders annonse som lar seere sveipe opp. Målet er at brukeren skal installere appen din.
  • Long Form Video: 10-sekunders annonse som lar seere sveipe opp. Målet er å lede til en lengre video.
15

Fyll ut den nødvendige informasjonen for å forme annonsen slik du vil ha den. Hva du trenger å fylle ut vil være avhengig av hvilket annonseformat du velger. Deretter laster du opp bilde eller video, og følger resten av stegene. Når du er klar til å publisere, er det bare å klikke på “Publish” og “Launch Campaign”.

Her er format og størrelser på video og bilder:


Bilder: Minst 1080 x 1920 piksler (9:16 størrelsesforhold)

Video: H.264-encoded, enten MOV eller MP4-format. Maks lengde på video er 10 sekunder.

16

Annonsen blir nå sendt inn til Snapchat for en intern vurdering for å sikre at innholdet ikke bryter Snapchat sine retningslinjer. Når vurderingen er gjennomført, og annonsen er godkjent, vil kampanjen bli aktiv på Snapchat.

STEG 6: Måle resultat


Som de fleste andre annonsekanaler, er det lurt å følge med underveis på resultatene for Snapchat-kampanjen din. Enn så lenge er det disse tallene du får i rapporten:

  • Spend: Kostnader.
  • Impressions: Hvor mange ganger annonsen har blitt sett.
  • eCPM: Effektiv kostnad per 1000 visninger.
  • Swipe Ups: Antall ganger annonsen har registrert at brukere sveipet opp.
  • eCPSU: Effektiv kostnad per "swipe-up".
17

Snap Ads Manager vil også bli tilgjengelig som egen mobil app, men foreløpig er ikke appen lansert for alle. Fra appen vil det bli mulig å følge med på resultater og skru annonser av og på. Den eneste begrensningen med appen er at du ikke får muligheten til å opprette annonser.

Snapchat Ads - den nye muligheten på markedet


Snap Ad Manager verktøyet er ganske lik andre annonseringsverktøy for sosiale medier. Det som er spennende med Snapchat Ads, er at det er nytt, så det blir interessant å se hvilken effekt det vil ha på det norske markedet. Mulighetene er der for å nå ut til en gruppe av veldige aktive og engasjerte Snapchat-brukere som du ikke nødvendigvis når like enkelt via andre sosiale kanaler.

Vi tror Snapchat med tiden vil ta større plass i den digitale annonseverdenen, ettersom de raskt utvikler seg med engasjerende underholdningstilbud som for eksempel ansiktsfiltere og artifical reality (AR). Siden annonsering på self-service nivå er relativt nytt for Snapchat, og for annonsører, finnes det rom for å vokse seg frem til et enda bedre annonseringsverktøy med tiden.

Er dere klare for teste ut Snapchat Ads?

Hold deg oppdatert på alt som skjer innen sosiale medier og digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!