Slik setter du opp strukturerte data på nettsiden din uten koding og plugin
Med strukturerte data på nettsiden din, vil du kunne skille deg ut og få et konkurransefortrinn i søkeresultatet.
Du kan ta større plass med bilder, video eller uthevet informasjon sammen med resultatet. Det er enklere enn mange tror, og her er en guide til hvordan du kan bruke Google sitt eget verktøy til å markere relevant data på ditt nettsted.
Dette er strukturerte data
Strukturerte data (structured data) handler om å markere dataelementer på nettsiden slik at det blir lettere for roboter, som Googles Crawler, å lese, forstå og presentere den informasjon som finnes på nettsiden.
Dette blir også omtalt som Rich Data, eller Rich Snippets.
Det finnes en veldig lang liste over alt som kan markeres, men noen av de vanligste er:
- Produktnavn
- Pris
- Stjernevurdering
- Tilgjengelighet i nettbutikk
- Tid (oppskrifter)
- Tidspunkt (arrangement og kurs)
- Adresse
- Telefonnummer
En måte å sette opp strukturerte data er å sette det opp i koden på nettsiden, ved å bruke Schema.org og en syntaks Google forstår.
Det som skjer når du, eller en utvikler, har markert dataene på nettsiden, er at du kan få en visning i søkeresultatet som er mer iøynefallende for søkeren. Det vil være et konkurransefortrinn for deg.
Eksempel:
Et søk på “kjøp converse” vil få opp en rekke resultater. Men det er enkelt å legge merke til prisjakt.no i søkeresultatet:
Selv om koding er den beste måten å sette opp strukturerte data, fordi du da kan gjøre det for nesten alt som kan være på en nettside, så krever det en investering i utvikling av nettsiden. Det kan bli tidkrevende og potensielt dyrt uten at det er noen garanti for at Google faktisk vil benytte seg av informasjonen i søkeresultatet.
Da er det fint at Google selv har kommet med et verktøy, Data Highlighter, som lar deg markere viktig data selv, uten at du trenger å kunne noe koding.
Hvordan bruke Data Highlighter - trinn for trinn
1. Åpne Structured Data Markup Helper
Structured Data Markup Helper er et gratis verktøy på nett, som hjelper deg gjennom prosessen med å markere opp data på ditt nettsted på korrekt måte.
Google Search Console er også et gratis verktøy fra Google, som kun krever at du verifiserer at du eier nettstedet for å kunne bruke det. Med Google Search Console kan du se hvordan Google leser nettstedet ditt, og om dine strukturerte data er korrekt, etter du har implementert dem. Så om ikke du har satt opp Google Search Console anbefaler vi å sette opp dette også. Her er fem andre grunner til å bruke Google Search Console!
Med Google Search Console får du innsikt i den generelle tilstanden til nettsiden din, samt tilgang til viktige verktøy som kan hjelpe deg blant annet med søkemotoroptimalisering.
Her er alt du trenger å vite når du skal sette opp Google Search Console.
2. Velg "Website tag"
Dette eksempelet er en nettbutikk, men innstillingene er normalt de samme uansett hvilken type nettside du har. Det er hvilke data du kan og må markere som vil variere.
Først limer du inn en URL til en type side på nettstedet ditt, for eksempel produktsider. Deretter velger du hvilken type side dette er. I eksempelet velger vi produktside.
3. Marker alle elementer som er tilgjengelig - jo flere, desto bedre
På høyresiden vil du se en oversikt over alle elementer du kan markere med Data Highlighter. Enkelte er obligatoriske, som produktnavn og pris i dette tilfellet, andre er valgfri. Jo mer, desto bedre - alt du kan gi Google av data for visning i søkeresultatet er positivt.
Deretter er det bare å dra musen over elementet på nettsiden mens du holder inne venstre museknapp. Da får du opp forslag til hvilket element det er du markerer, så velger du fra menyen:
Fortsett til du har markert alle elementer. Når du har gjort det, velger du “Opprett HTML” i øverste høyre hjørnet.
Da vil du få opp en ferdig generert kode i JSON-LD, som er Google sitt foretrukne valg. Velg å laste ned koden, eller helt enkelt kopier hele kode-biten. Bruk testverktøyet for strukturerte data for å sjekke at koden er helt korrekt.
Koden må så legges inn i HTML på din nettside. Dette er noe en utvikler kan bistå med.
Vurderer du et SEO-byrå?
Ønsker du bistand til å få på plass strukturerte data, eller ønsker du et SEO-byrå som kan videreutvikle din strategi? Ta gjerne kontakt og fortell oss om dine ambisjoner, så legger vi en plan sammen.
Hold deg oppdatert på hva som skjer innen digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på facebook!