Forside / Blogg / Hvordan kan B2B-bedrifter bruke LinkedIn for å bygge merkevarebevissthet?

Hvordan kan B2B-bedrifter bruke LinkedIn for å bygge merkevarebevissthet?

Dato publisert:

25.04.23
NO synlighet linkedin b2b brand awareness

Det er mye enklere å øke antallet henvendelser hvis andre bedrifter vet hvem du er. Derfor er det lurt å være til stede på LinkedIn!

Den økonomiske nedgangen vi lever i nå kommer ikke bare med utfordringer. Det åpner seg også muligheter dersom du våger å satse, muligheter som kan gjøre at du tar store forsprang i markedsandeler. 

Vil du være med og ta B2B-bedriften din til nye høyder i 2023? Her er fem aktiviteter du kan gjøre på LinkedIn allerede i dag for å øke merkevarekjennskapen din!

95% av målgruppen din er ikke interessert (akkurat nå)

Ifølge en studie utarbeidet av John Dawes på Ehrenberg-Bass Institute sammen med LinkedIn B2B Institute, er hele 95% av prospektene dine ikke "in-market" for å kjøpe akkurat nå. De er altså fremtidige kunder.

Innen B2B er det ofte lange salgssykluser, og det gjør det vanskelig å fange kundene på riktig tidspunkt. Hvis du velger å fokusere kun på å skaffe henvendelser, risikerer du å miste de 95% som kunne ha blitt fremtidige kunder.

Kortsiktige aktiviteter har vanligvis god effekt i begynnelsen, men veksten dør raskt. Det er ikke nok for å skape varig top-of-mind hos kundene gjennom hele kundereisen. For å beholde posisjonen din sammenlignet med konkurrenter, og eventuelt alternative løsninger, kreves det derfor at du bygger tilstrekkelig med merkevarebevissthet hos målgruppen.

En effektiv måte å drive merkevarebygging er å være aktiv i sosiale medier. Du kan potensielt nå ut til mange, og i motsetning til mange andre kanaler, så har du muligheten til å påvirke målgruppen din med engasjerende innhold som vekker følelser. Det gjør at det er større sjanse for at folk husker akkurat deg når behovet kommer.

5 konkrete tips for treffsikker merkevarebygging på LinkedIn

1. Riktig annonse til riktig person på LinkedIn

LinkedIn er en av de mest treffsikre måtene en B2B-bedrift kan annonsere på. Du kan målrette annonseringen din mot spesifikke stillingstitler eller beslutningstakere. Du kan også laste opp en bedriftsliste fra CRM-systemet ditt og vise annonser for personer med spesifikke jobbtitler i bedriftene du har på prospektlisten.

Bortsett fra de unike målrettingsmulighetene, er styrken til LinkedIn at annonsen din vises i en seriøs kontekst. Du når målgruppen din når den er i rett modus og mer mottakelig for budskapet ditt. Med treffsikker målretting kan du generere leads samtidig som du skaper top-of-mind hos kundene dine.

2. Bli kjent før du møter målgruppen din på et arrangement

Om du skal være tilstede på en messe, eller holde ditt eget webinar, så er det smart å annonsere før, under og etter arrangementet for å maksimere top-of-mind hos potensielle kunder. Visste du at du kan annonsere mot deltakere både på LinkedIn og Google?

På LinkedIn kan du drive annonser direkte til arrangement-siden. Du kan rette deg mot deltakere ved å laste opp en kontaktliste over alle påmeldinger, eller en bedriftsliste fra messens utstillerkatalog. Eller du kan annonsere mot dine egne remarketinglister, eventuelt en liste med bedrifter du ønsker å knytte kontakt med. Du kan også bruke geografisk målretting under selve messen for å skape ekstra synlighet og få folk til å oppsøke standen din.

På Google kan du rette deg mot de som aktivt søker etter arrangementet med søkeord- og displayannonser. Her får du ofte rimeligere annonsering enn på LinkedIn, men konteksten annonsene dine vises i kan være noe mer varierende. Hvis du har en dedikert landingsside på arrangementets nettside, kan du følge med på hva trafikken som kommer til din nettside fra arrangementets nettside med konverteringssporing.

3. Øk autoriteten din i digitale kanaler

Å ha en organisk tilstedeværelse i sosiale medier skaper store muligheter for å styrke merkekjennskapen din, og ikke minst knytte personlige bånd med kundene dine. Å dele verdifullt innhold om det bedriften din kan best, styrker thought-leadership og bidrar til økt autoritet innenfor bransjen. Når du deler på LinkedIn, kan det gi deg økt rekkevidde og muligheter for virale inntrykk mot personer langt utenfor ditt eksisterende nettverk.

Generøsitet med kunnskap lønner seg alltid.

Hvis du også oppmuntrer dine ansatte til å dele kunnskap fra sine egne LinkedIn-profiler, øker du rekkevidden enormt. Det kan også være interessant for B2B-bedrifter å satse på organisk tilstedeværelse i andre sosiale medier, som for eksempel Meta, Twitter og Pinterest. Det kommer helt an på om målgruppen din oppholder seg der eller ei.

Det finnes flere måter å skape økt autoritet med verdifullt innhold. For eksempel kan du arrangere webinar, starte ukentlig podcast, sende ut informative nyhetsbrev, inngå partnerskap og pleie ambassadører. Det krever konsistent og solid arbeid, men lønner seg ofte på lang sikt.

4. Utnytt førsteparts-data - en snarvei til dine potensielle kunder

Sosiale medier samler inn førsteparts-data på sine plattformer, og har rettighetene til den dataen. Den kan du som annonsør få tilgang til og bruke som målretting innenfor den plattformen sitt univers.

Visste du at du kan bygge kraftige remarketinglister basert på hvordan brukere har engasjert seg med merkevaren din på LinkedIn, Meta, Pinterest og Twitter? For eksempel kan du rette annonser mot følgerene dine, brukere som har engasjert seg i annonser eller begynt å fylle ut et kontaktskjema.

På de fleste sosiale medieplattformer får du tilgang til innsikt, både på organiske og betalte aktiviteter. Analyser data du har tilgang til om følgerne dine, engasjement og demografi.

På LinkedIn kan du se hvilke bedrifter som har besøkt nettsiden din, sett og engasjert seg med annonsen din:

Liste over bedrifter som har engasjert seg i innholdet ditt på LinkedIn

Du kan se hvordan annonsene dine presterer i ulike bransjer, geografiske områder og mot forskjellige typer beslutningstakere:

Liste over stillingstitler som har sett annonsene dine på LinkedIN

Du kan se hvilke stillingstitler som har hatt høyest Lead Form Completion Rate - altså hvilke som i størst grad fyller ut kontaktskjemaet ditt:

Liste over stillingstitler som har fyllt ut kontaktskjemaet ditt på LinkedIn

Denne dataen kan du bruke til å analysere og optimalisere kampanjene dine, ikke bare inne på LinkedIn, men også ta med deg ut i andre sosiale medier eller annen digital annonsering.

5. Bruk video i flere kanaler - også på YouTube

Video og AR (Augmented Reality) fortsetter å vokse i 2023, og B2B-bedrifter som henger seg på trenden kan øke rekkevidde og engasjement. Du kan også få synlighet i flere sammenhenger, som for eksempel virtuelle webinarer og storefronts, eller med videoen på LinkedIn, YouTube og andre sosiale medier.

YouTube fungerer i dag som en søkemotor med over 2,5 milliarder brukere. Det er stor sjanse for at målgruppen din befinner seg der mens de gjør research. 

En visning på YouTube gir en helt annen opplevelse enn å bli servert tekst- og bannerannonser. Med lyd og bevegelige bilder, fanger du brukerens oppmerksomhet, og gjør det lettere for dem å huske deg. Rekkevidden er høy og kostnaden er vanligvis lav, noe som gjør YouTube til en effektiv kanal for å nå ut til din målgruppe med riktig budskap.

Merkekjennskap: Stor betydning for vekst

Merkekjennskap er et mål som ofte glemmes innen B2B, men det har stor påvirkning på markedsandeler og langsiktig vekst. Tiden for å bygge merkekjennskap er nå, da unngår du å miste posisjonen din om seks måneder. Begynn med å bygge tilstedeværelsen din på LinkedIn, og fortsett å utvikle strategien videre med flere aktiviteter.

Du styrker merkekjennskap hvis du har nok markedsaktiviteter og en sunn frekvens. Folk har en tendens til å knytte sterkere bånd til de merkevarene vi kjenner til. Jo flere ganger vi blir eksponert for en merkevare, jo mer liker vi den. For å vinne kunder fra konkurrentene og skape top-of-mind, må du vise du vise deg for kundene dine flere ganger enn dem.

For å skape økt rekkevidde og frekvens - og nå kunder i alle deler av kundereisen - er det rett og slett ikke nok å hanke inn henvendelser. Du vil oppnå resultater ved å følge en konsekvent strategi, måle KPI-er og gi tilstrekkelig budsjett til merkevarebyggende-aktiviteter. Det kan være frustrerende å ikke se umiddelbar effekt av investeringene dine, men på lang sikt vil det lønne seg.

Trenger du hjelp med strategien din? Eller ønsker du innspill rundt hvordan du skal være tilstede i LinkedIn med bedriften din? Kontakt oss for et kostnadsfritt møte for å se hvordan vi kan hjelpe deg!