Hvilke sosiale medier bruker nordmenn i 2016?
Dato publisert:
Ipsos kom nettopp ut med oppdaterte tall og infografikk av norske brukere og deres bruk av de største sosiale mediene i Norge. Se hvor ofte brukerne er inne på de sosiale mediene du satser på, og hvem som oppholder seg der. Burde du oppdatere profilene dine oftere? Er det noen andre sosiale medier du burde sjekke ut? Her får du en kort oppsummering av nøkkeltallene fra Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest og YouTube.
FACEBOOK-brukere i Norge, 2016
- 81 % av den norske befolkningen er Facebook-brukere
- 86 % av brukerne er inne på Facebook daglig
- Tendensen er at flere og flere bruker Facebook daglig
- I alle aldersgrupper er det størst andel kvinner som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år har 95 % menn og 97 % av kvinner Facebook-profil
INSTAGRAM-brukere i Norge, 2016
- 42 % av den norske befolkningen er Instagram-brukere
- 55 % av brukerne er inne på Instagram daglig
- 25 % er inne ukentlig – 19 % er inne månedlig
- I alle aldersgrupper er det størst andel kvinner som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år har 59 % menn og 77 % av kvinner Instagram-profil
SNAPCHAT-brukere i Norge, 2016
- 50 % av den norske befolkningen er Snapchat-brukere
- 70 % av brukerne er inne på Snapchat daglig
- 55 % av brukerne er inne flere ganger om dagen
- Antallet brukere i 30-59-årssegmentet øker
- I alle aldersgrupper er det størst andel kvinner som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år har 79% menn og 86% av kvinner Snapchat-profil
LINKEDIN-brukere i Norge, 2016
- 31 % av den norske befolkningen er LinkedIn-brukere
- 11 % av brukerne er inne på LinkedIn daglig
- 26 % er inne ukentlig – 61 % er inne månedlig
- LinkedIn er mer populært i Oslo, hvor nesten 50 % har profil
- I nesten alle aldersgrupper er det størst andel menn som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år er det høyere andel av kvinner som har profil enn menn
TWITTER-brukere i Norge, 2016
- 26 % av den norske befolkningen er Twitter-brukere
- 26 % av brukerne er inne på Twitter daglig
- 24 % er inne ukentlig – 46 % er inne månedlig
- Menn som har profil bruker Twitter oftere enn kvinner med profil
- I nesten alle aldersgrupper er det størst andel menn som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år er det høyere andel av kvinner som har profil enn menn
GOOGLE+-brukere i Norge, 2016
- 29 % av den norske befolkningen er Google+-brukere
- 14 % av brukerne er inne på Google+ daglig
- 20 % er inne ukentlig – 56 % er inne månedlig
- Google+ står relativt sterkt i aldersgruppen 60+, kun Facebook har flere brukere
- I nesten alle aldersgrupper er det størst andel menn som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år er det lik andel av kvinner og menn som har profil
Burde Google+ være del av din sosiale medier-strategi? Les mer her!
PINTEREST-brukere i Norge, 2016
- 11 % av den norske befolkningen er Pinterest-brukere
- 12 % av brukerne er inne på Pinterest daglig
- 27 % er inne ukentlig – 58 % er inne månedlig
- 72 % av Pinterest-brukerne i Norge er kvinner
- I alle aldersgrupper er det størst andel kvinner som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år har 10 % menn og 39 % av kvinner Pinterest-profil
YOUTUBE-brukere i Norge, 2016
- 88 % av den norske befolkningen er YouTube-brukere
- 37 % av den norske befolkningen har YouTube-profil
- 16 % av brukerne er inne på YouTube daglig
- 33 % er inne ukentlig – 40 % er inne månedlig
- 61 % av YouTube-brukerne i Norge er menn
- I alle aldersgrupper er det størst andel menn som har profil
- I aldersgruppen 18-29 år har 73 % menn og 58 % av kvinner YouTube-profil
Finn ut hvordan du kan tilpasse annonsene dine til YouTube her!
Tallene er fra Ipsos' kvartalsrapport av sosiale medier fra andre kvartal i 2016. Sjekk den originale infografikken fra Ipsos her!
Hvilken kanal bør din bedrift satse på?
Ut fra disse tallene kan vi konkludere med at Facebook fremdeles er den plattformen som tiltrekker seg flest norske brukere og har hyppigst daglig bruk, derfor er fremdeles dette kanalen å satse på om du kun skal prioritere én kanal.
På den andre siden er det stor konkurranse om oppmerksomheten til brukerne på Facebook. Du kan potensielt gjøre et mer strategisk valg om målgruppen din spesifikt oppholder seg på en annen plattform. Selv om Pinterest, for eksempel, er en av de sosiale mediene som har færrest antall norske brukere, betyr ikke det at de 507 000 brukerne ikke er verdt å satse på.
Vet du ikke hvilke sosiale plattformer bedriften din bør satse på? Her får du spørsmål å stille deg selv når du skal finne ut hvilke sosiale medier som passer til din bedrift!
Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert på digital markedsføring!