Forside / Blogg / Hva koster SEO-arbeid?

Hva koster SEO-arbeid?

Dato publisert:

10.06.15
Teller penger

Søkemotoroptimalisering (SEO) gjør nettsiden din best mulig for både brukere og søkemotorer slik at den rangerer høyest mulig når noen søker etter det du tilbyr. Over tid, og gjennom systematisk arbeid, vil det kunne gi svært gode resultater.

Men hvor mye koster det egentlig?

Her får du oversikt over de forskjellige delene av SEO-arbeidet og en forklaring på hvilke faktorer som bestemmer den endelige prisen og hvilken verdi det gir tilbake!

Fra link til content


Søkemotorene blir stadig mer sofistikert i jakten på å rangere det mest relevante innholdet for søkeren. Tidligere var det linker inn til nettstedet som var det viktigste, men nå har godt innhold tatt over som den viktigste faktoren. Når konkurransen er høy, så holder det ikke bare å lage innhold som søkemotorene og brukerne synes er bra. Du må fremstå som en ekspert, og høste anerkjennelse for innholdet du har laget.

Får du til dette blir du en “autoritet” på ditt område, og kort fortalt vil dette hjelpe deg til å rangere høyere i søkemotorene.

Content marketing handler altså om å publisere masse godt innhold, samt sørge for at innholdet blir lest og delt.

Content Marketing vs Link Building

Content Marketing er "å produsere gratis og delevennlig kvalitetsinnhold, for å tiltrekke seg kunder, og å konvertere disse besøkene til å bli faste kunder." Det betyr at du må lage innhold som er så bra at eksisterende brukere deler det videre og nye brukere oppsøker det.

Teknisk SEO


Hverken brukere eller søkemotorer liker at det er feil på nettsider. Det er derfor viktig at eventuelle feil fikses så fort som mulig. Det er smart å starte med en teknisk gjennomgang for å fjerne flest mulig feil og hindringer slik at verdien av innholdet blir det som er variabelen for suksess.

Det betyr at sidetitler, metabeskrivelser og ikke minst URLene må være riktige og logiske. Nettsiden bør heller ikke ha noen linker som ikke fungerer og fører brukerne til 404 sider.

Hvor lang tid og hvor mye denne delen av arbeidet koster er helt avhengig av statusen på nettstedet ditt, og hvor mange feil det er. Har du få eller ingen feil på nettsiden, eller du klarer å fikse alt selv, kan dette gå fort og være billig. For de fleste tar dette noen uker om det er småting, men det kan ta noen måneder å få fikset de største feilene. Jo større nettsted du har, jo viktigere er det å fjerne teknisk feil.

Så snart tekniske feil er rettet er nettsiden din klar for å produsere innhold og skape verdier for bedriften.

Lag godt innhold


Du bør publiserer minimum ett nytt innlegg hver uke. Det kan høres enkelt ut, men i en hektisk hverdag blir det fort krevende å sette av nok tid. Men prioriterer du å lage godt innhold vil du få godt betalt for det over tid.

Hvor lang tid du bruker på å skrive et nytt innlegg avhengiger av hvor rask du er til å skrive, finne fakta, gjøre research og ikke minst få ideer til hva du skal skrive om. Det er ikke uvanlig å bruke 2-4 timer pr innlegg. En søkeordsanalyse vil hjelpe deg med både hva du skal skrive om og hvilke ord du bør bruke i artikkelen for at det skal være større sannsynlighet for å komme opp i søkemotorer.

Mange har fått med seg at det er viktig å lage innhold, men det er fortsatt litt for mange som glemmer hvor glad søkemotorene er i tekst. Lager du levende bilder, lyder og lignende, så ikke glem å skriv en forklaring på hva som finnes i videoen eller bildet med tekst også.

Stor verdi


Hvor raskt du høster resultater og hvor fort verdiene skapes avhengiger av innsats, antall feil på nettsiden og hvor mange innlegg som er blitt publisert. Eksterne byråer, som Synlighet, kan ofte være både en rådgivende og utførende aktør slik at du kan bruke tiden din på det du og dine ansatte er best på.

Flere og flere oppdager hvor stor verdi SEO gir over tid og dedikerer mye større fokus på SEO-arbeid enn for bare noen år siden.

Det er vanskelig å være helt konkret på hvor mye SEO koster uten å vite mer om deg, din bedrift og eventuelt ditt nettsted. Standariserte pakker og tilbud er ofte ikke tilpasset det du faktisk trenger og du bør få nettstedet ditt og din situasjon vurdert før du aksepterer tilbud på SEO-arbeid.

Ønsker du hjelp med SEO-arbeid fra et byrå som har jobbet med dette siden 2003? Ta kontakt med oss i Synlighet!

Få nyheter og nyttig informasjon om digital markedsføring rett i din mailboks én gang i måneden. Meld deg på nyhetsbrev i dag!