Forside / Blogg / Hva kan du forvente av Black Week i 2022?
Skrevet av: Maren Weiner

Hva kan du forvente av Black Week i 2022?

Dato publisert:

10.08.22

Dato oppdatert:

22.09.22
65% starter julehandelen under Black Week

Har du nettbutikk? Her er det du må være klar over i forkant av årets største handleuke!

Black Week har etablert seg som årets største handleperiode med ville tilbud og sterkt reduserte priser. Gjenåpningen etter covid, og den økonomiske usikkerhet vi lever i akkurat nå, har ført til at vi har endret brukeradferden vår. Det må du være klar over før årets Black Week.

Omsetningen i 2021 var rekordhøy, hele 46% som benyttet seg av tilbudene på Black Friday. Det er stort potensiale for å oppnå høye omsetningstall også i 2022, men det vil kreve ekstra gode forberedelser for alle nettbutikker.

Høyere krav til nettbutikkene

I fjor konkurrerte nettbutikker stort sett bare med hverandre under Black Week. Det var enda nedstengninger og usikkert med tanke på smitte. I år må nettbutikker sloss med fysiske butikker.

Etter gjenåpningen har det vist seg at flere forbrukere har gått tilbake til å handle direkte i butikk. Mange er mer utålmodige enn før, og ønsker gjerne det de er ute etter med en gang. I tillegg har høye strøm- og drivstoff priser, og den pågående krigen i Ukraina skapt økonomisk usikkerhet hos mange forbrukere. Det resulterer i at folk bruker mindre penger.

Alt dette har ført til nedgang i netthandelen så langt i 2022.

Kundene som handler på nett har andre behov enn de som handler i fysisk butikk, men det betyr ikke at de krever mindre service og oppfølging. Nettkundene er kravstore og de er ute etter:

  • fleksibilitet og større valgmuligheter
  • å spare tid og penger
  • en friksjonsfri kjøpsopplevelse
  • personlig markedsføring
  • mer informasjon i forkant av et kjøp
  • gode rabatter og deals jevnt gjennom året


Gir du netthandelskundene dine den beste mulige handleopplevelsen i din nettbutikk? Eller er det egentlig enklere for dem å stoppe innom en fysisk butikk?

Planlegger kjøpene før Black Week

65% av forbrukere kjøpte ting de hadde planlagt å kjøpe på forhånd i 2021. Det betyr at du må kommunisere med kundene i god tid før salgsperioden starter. Når salget kommer er det for sent, da har de fleste allerede bestemt seg.

Hvilke kanaler du bruker for å nå målgruppen din i forkant og under Black Week er viktig for å nå målene dine. Tall fra Bring Research viser for eksempel at:

  • 33% av kundene går direkte til nettbutikken, eller kommer via nyhetsbrev og medlemstilbud for å finne deals under Black Week.
  • 19% av kundene søker på Google og andre søkemotorer når de leter etter deals.


Disse tallene viser at de fleste kundene har allerede bestemt seg for hva de ønsker å kjøpe i forkant av Black Week. De bruker mindre tid på å søke etter deals på Google eller andre søkemotorer.  

Med andre ord, det er smart å bruke tiden i forkant av Black Week til samle inn flere e-poster til nyhetsbrevlisten din. Under selve Black Week bør hovedfokuset ditt være å sende ut riktig mengde nyhetsbrev med riktig budskap til riktig tidspunkt.

Kundene søker etter tilbud

Kundene søker mer nå enn tidligere for å finne gode priser på det de ønsker å kjøpe. Google informerer om at søkeord som “prices go down” og “good time to buy” er økende globalt. Andre søkeord som er økende er “buy one get one” og “promo code for existing user”.

Når du planlegger Black Week bør du utføre en søkeordsanalyse for å finne ut hva kundene dine søker etter. Se om du kan finne ut hva slags tilbud de vil ha fra deg, og eventuelt om det er noen produkter hvor søkevolumet indikerer at interessen er økende. 

Rett før og under selve Black Week vil prisene på annonsering være skyhøye. Det vil være dyrt og vanskelig for mindre bedrifter å konkurrere om populære søkeord mot store merkevarer og bedrifter. Kanskje du gjennom søkeordsanalysen kan finne noen søkeord med mindre konkurranse hvor du kan ta en posisjon i det organiske søkeresultatet?

Tilby utvidet returfrist- det lønner seg!

Hele 76% mener at utvidet returfrist er viktig. Det er ikke så rart når 65% starter julehandelen under Black Week. Undersøkelser fra Bring viser at 6 av 10 sjekker returinformasjon når de handler i en nettbutikk de ikke har handlet i tidligere. Det betyr at en stor andel kunder avgjør om de velger å handle fra akkurat din nettbutikk basert på returordningene.

Sørg for at nettbutikken din informerer tydelig om returordningene deres. Sett fokus på utvidet returfrist allerede på forsiden og i handlekurven. Legg til rette for at returen blir så smertefri som mulig. Du kan gjøre det enkelt for kunden ved å legge ved ferdig utfylt returskjema og emballasje til produktet i bestillingen.

Flere konverteringer med fleksible betalingsløsninger

Ved å tilby kundene en fleksibel betalingsløsning - altså muligheten til å betale med en gang, etter en periode, eller litt over tid - opplevde appen til Klarna en tredobling i konverteringer under Black Week i fjor. De så også en økning i månedlige aktive bruker på +90% i USA, sammenlignet med 2020. 

Økningen kom som følge av Klarna sitt fokus på personlig markedsføring rettet direkte mot kundene gjennom egne handlelister, deals, utvalgte produkter og mer.

Bli “top-of-mind” med økt tilstedeværelse

Øk tilstedeværelsen din ved å legge til flere kanaler i markedsmiksen. Sørg for at du på flere stadier i kundereisen kommer i kontakt med kundene dine på en måte som forbedrer handleopplevelsen. Dette vil ikke bare kunne opprette lojale kundeforhold med eksisterende kundebase, men også tiltrekke flere nye kunder.

De bedriftene som klarer å følge kundene sine gjennom kundereisen med en opplevelse av ivaretakelse, oppfølging og personlig markedsføring er spådd til å vinne over konkurrentene i 2022.

Hva må være på plass før Black Week?

Her har du en sjekkliste over de viktigste tingene du må ha på plass før det braker løs:

  • Ha aktuelle kampanjer klart minst to uker før kampanjestart.
  • Kjør personlig markedsføring og remarketing i forkant slik at du kan hjelpe kundene dine i research-fasen.
  • Ha en plan B og C i tilfelle de gode tilbudene blir utsolgt første dagen.
  • Ha god kontakt med IT-avdelingen. Det blir økt trykk på nettsiden din, og du må være forberedt hvis noe skulle skje.
  • Ha nok folk på jobb, det er dumt å gi folk fri under en av de største salgsperiodene i året.
  • Ha fokus på at kundene dine skal få gode, verdifulle tilbud. Unngå å oppfordre til overforbruk.
  • Tilby fleksible betalingsløsninger, og smidige retur-og bytte ordninger.
  • Ha et utvalg av leveringstilbud som ekspress og hjemlevering hvis kundene ønsker det.


Trenger du flere tips til årets Black Week?

For flere tips og inspirasjon til hvordan du kan pushe grensene for markedsføringen din - meld deg på vårt ukentlige nyhetbrevet!



Kilder:

Gurusoft
Finansavisen

NHO

SSB

Klarna

Think With Google

Bring