Hva er Social Proof og hvorfor er det viktig for din digitale strategi?
Dato publisert:
Vi mennesker er sosiale vesener og lar oss fort påvirke av andre rundt oss. Hvis en film har høy score eller en venn anbefaler et produkt, så må det jo være bra? Vår tendens til å la oss veilede av andres atferd kalles social proof, og er et viktig virkemiddel i din digitale strategi.
Jungelen av muligheter vi daglig eksponeres for gjør det vanskelig for oss å velge. Hvordan bestemmer du deg for eksempel for hvilket hotell du skal bo på, hvilken restaurant du skal besøke, eller hvilken sykkel du skal kjøpe?
Det er naturligvis flere faktorer som spiller inn, men 97 % av oss velger å sjekke anmeldelser eller motta tips og tilbakemeldinger fra andre før vi bestemmer oss.
Hva er social proof?
Social proof, eller sosiale bevis på norsk, peker på vår tendens til å følge flokken.
Vi kikker ofte til andre for å finne ut hvordan vi bør handle i en gitt situasjon – spesielt hvis vi er usikre eller må ta en kjapp beslutning. Dette gjør vi fordi vi antar at andre sitter på fasiten eller i det minste har mer rett enn oss selv.
Denne tendensen kan brukes som et effektivt virkemiddel i din digitale strategi, hvilket tar oss videre til neste punkt.
Hvorfor er social proof viktig i din digitale strategi?
Social proof kan aktivt brukes for å øke sannsynligheten for at noen velger dine produkter eller tjenester, fordi det blant annet øker troverdighet og spredning.
En undersøkelse fra Powerreviews understreker verdien av å nyttegjøre seg andres lovord:
- 97 % leser anmeldelser før de bestemmer seg for å kjøpe et produkt
- Nesten 60 % leser mellom 1-10 anmeldelser. Ytterligere 28 % leser mellom 11-25 stk.
- Nest etter pris, er produktanmeldelser den mest avgjørende faktoren når folk skal kjøpe et produkt
De aller fleste gjør med andre ord grundig research før de handler, og om du faktisk kan dokumentere at dine tjenester er gode – ja, da øker også sjansen for at folk velger deg.
Les også: Påvirkning og markedsføring: Hvorfor gjør vi det vi gjør?
Typer Social Proof – og hvordan du kan bruke dem
Social proof kommer i mange ulike varianter og kombinasjoner, men grovt sett kan vi kategorisere social proof i seks ulike typer; eksperter, kjendiser, brukere, grupper, likesinnede og sertifiseringer.
1. Eksperter
Jo mer kunnskapsrike eller erfarne vi anser noen for å være, desto mer stoler vi på dem. Vi vil jo tross alt veiledes av noen som ser ut til å ha peiling på et område vi selv er usikre på. Mange bedrifter bruker derfor eksperter som ambassadører for sine varer eller tjenester.
Fitbit er blant de mange aktørene som benytter seg av denne typen social proof. De har blant annet fått anerkjente atleter som ambassadører, og poster anmeldelser fra store magasiner innen teknologi og livsstil på sine nettsider.
2. Kjendiser
Et annet effektivt virkemiddel er å knytte kjendiser til et merke eller produkt, for eksempel gjennom anbefalinger, promotering eller bruk av produktet.
Et kjent eksempel fra vårt eget hjemland er DNB sin reklamefilm med George Clooney i hovedrollen. Her var målet å promotere en av deres spareavtaler.
Du er imidlertid ikke avhengig av å kapre en av verdens største kjendiser for å få lykkes med denne typen social proof. Det å høste anerkjennelse fra bloggere eller andre influencere (store som små) gjennom blogginnlegg, instagramposter, Youtube-videoer eller lignende, er en effektiv (og ofte mer oppnåelig) metode.
3. Brukere
Som nevnt oppgir en overveldende høy prosentandel at de leser brukeromtaler før de kjøper en vare eller tjeneste. Å legge til rette for at folk kan gi deg tilbakemeldinger og anmeldelser er derfor en svært effektiv metode å øke både troverdighet og attraktivitet på.
Du kan for eksempel legge til rette for stjernevurderinger på resultatsiden i søkemotorer, tilbakemeldinger på Facebook-siden din eller publisere såkalte “case studies” fra fornøyde kunder på nettsiden din - gjerne akkompagnert av et bilde som øker troverdigheten ytterligere.
Nøstebarn er en av mange bedrifter som gjør stor suksess med brukeranmeldelser.
4. Grupper
Jo flere, jo bedre! Når du har vært inne på en nettbutikk har du sikkert lagt merke til at det ofte kommer opp foreslåtte produkter, akkompagnert av en tekst som sier: “Personer som har kikket på dette produktet, kjøpte også disse”.
På lignende vis er det verdifullt å fremheve mest kjøpte tjenester eller produkter, antall brukere eller lignende for å fremme sin attraktivitet - så mange mennesker kan vel tross alt ikke ta feil?
Produktivitets-appen Forest forteller deg for eksempel hvor mange trær de har plantet, noe som igjen indikerer at et stort antall mennesker aktivt bruker appen deres.
5. Likesinnede
Har du noen gang trykket “deltar” eller “interessert” etter å ha sett en post der noen du kjenner deltar på et arrangement på Facebook? Vi har en tendens til å stole på folk vi kjenner som er like oss selv.
Flere sosiale medier benytter seg av dette ved å fremheve kommentarer eller likes fra venner, i tillegg til det totale antallet likes og kommentarer. På bildet under kan du for eksempel se hvordan Facebook gir deg informasjon om hvilke av dine venner som liker Spotify sin side.
En måte å bruke denne typen social proof på, er ved å implementere ikoner for deling på sosiale medier på nettsiden din. Slik kan du øke antall følgere i sosiale medier, som i sin tur vil generere enda flere.
6. Sertifiseringer
Har du vunnet en pris eller kan vise til sertifiseringer, er dette en god måte å illustrere seriøsitet og bygge troverdighet på. Det samme gjelder å kunne vise til trygge betalingskilder eller lignende.
På bildet under kan vi eksempelvis se hvordan Floyd.no trekker frem kåringer og andre trygghetsmarkører for å bygge kredibilitet og troverdighet.
Social proof kan altså ha en enorm påvirkningskraft og gjøre deg mer attraktiv både på nett og i fysisk butikk. Eksemplene over er bare noen av mange måter du kan nyttegjøre deg social proof i din digitale strategi.
Vil du ha flere nyttige tips om digital markedsføring? Meld deg på vårt nyhetsbrev her 👇