Forside / Blogg / Hva er «Micro Influencers» og hvordan kan de bidra til markedsføringen din?

Hva er «Micro Influencers» og hvordan kan de bidra til markedsføringen din?

Dato publisert:

14.02.17
I Stock 500228390

Bruken av suksessfulle bloggere og Instagram-kjendiser i markedsføring fortsetter å vokse. Nå har et nytt marked vokst frem, hvor bedrifter velger å bruke mindre bloggere, eller "micro influencers", til å promotere produktene eller tjenestene sine. Fokuset er kvalitet fremfor kvantitet. Hvorfor bør bedriften din samarbeide med micro influencers, og hvordan finner du den rette?

Blogging startet på 1990-tallet, da private folk brukte blogg som en type online dagbok. I dag er det en fullverdig industri som omsetter for flere millioner i året. I Norge er markedet for bloggere voksende, og det gjør dem til populære markedsføringskanaler for bedrifter som ønsker tilgang til bloggernes «følgere». Når en bedrift bruker en blogger i markedsføringssammenheng kalles bloggerne gjerne også «influencers».

Tidligere har bedrifter bare vært interessert i de bloggerne som har flest følgere. Det handlet om å nå ut til flest mulig. Denne tendensen ser nå ut til å endre seg. Flere og flere bedrifter har begynt å bruke mindre bloggere, samt helt vanlige folk, som Influencers. Da er følgerskaren gjerne mer spisset og bedriften målretter dermed mer spesifikt mot potensielle kunder i sin målgruppe.

Fordeler ved å bruke Micro Influencers


I Norge har de mest suksessfulle bloggere, som f.eks. Anna Rasmussen, blogger på mammatilmichelle.blogg.no, og Sophie Elise, blogger på sophieelise.blogg.no, mange tusen visninger per dag. Disse bloggerne tiltrekker så klart en del annonsører som ønsker å bruke dem som markedsføringskanal. Det er imidlertid slik at bloggere gjerne krever betaling ut fra antallet følgere de har. Jo flere følgere – jo høyere er prisen for et innlegg.

Jobber du i en mindre bedrift, er budsjettet kanskje ikke stort nok til å betale det beløpet som mange av de store bloggerne krever. Ved å bruke micro influencers får du muligheten til å markedsføre deg på sosiale medier for mye mindre penger. Micro influencers har så klart færre følgere, men når noe først er delt på nett, finnes det ikke grenser for hvor langt det kan rekke – uansett om du bruker en stor eller liten blogger. Bare så lenge innholdet er bra! Bruken av micro influencers er i høy grad basert på kvalitet frem for kvantitet.

En annen fordel ved å bruke micro influencers er autentisitet, unik vinkling, samt muligheten til å nå ut til en egen målgruppe. Kjente bloggere har ofte mange samarbeider på gang, og de vil sannsynligvis bruke mindre tid og energi på hvert enkelt innlegg. Med færre sponsoravtaler vil micro influencers formodentlig gi deg mer verdi for pengene. Klarer du å finne en god og lojal micro influencer som er flink til å lage innhold, kan du engasjere og motivere målgruppen din med ekstremt lave kostnader. Et slikt samarbeid er veldig lønnsomt.

Dette bør du overveie før du begynner


Før du begynner å lete etter micro influencers, er det utrolig viktig å kartlegge målene dine. Hva er det du ønsker å oppnå med et slikt samarbeid? Om bedriften din ikke allerede har et verdisett, er det lurt å lage en liste over de verdiene som kjennetegner bedriften.

Bruk disse målene og verdiene til å vurdere hver enkelt blogger. Har dere de samme verdiene, og kan dere sammen oppnå de målene du har kartlagt?

Slik finner du micro influencers på egen hånd


Når forhåndsarbeidet er unnagjort, kan du begynne med å se gjennom dine egne følgere. Hvem er det som følger deg og din bedrift på Facebook, Instagram, Twitter osv.? Er det noen av de profilene som kan være aktuelle for et samarbeid?

En av fordelene med denne metoden er at du sannsynligvis kommer til å bruke lite tid på å overbevise prospektet, ettersom hun allerede har vist interesse for merkevaren din.

En annen metode for å finne micro influencers er å søke etter relevante emneknagger i sosiale medier. Her kan du finne frem personer som kanskje ikke kjenner til akkurat din bedrift, men som har interesse for det du tilbyr. Produserer bedriften din for eksempel pledd, putevar og andre tekstiler til hjemmet, kan du søke opp #interiørdesign på Facebook, Instagram osv. Se gjennom profilene som har brukt denne emneknaggen, og vurder om noen av dem kan passe til et samarbeid med din bedrift.

Finn micro influencers gjennom byrå


Du kan også finne og få kontakt med influencers gjennom egne byrå som samler sammen diverse bloggere og instagrammere som er interesserte i profesjonelle samarbeid. Vanligvis beslutter byråene hvem de vil representere på bakgrunn av bloggernes suksess. Byråenes jobb er da å formidle kontakt mellom bedrifter og bloggere.

Det nye er at flere byråer har begynt å inkludere micro influencers i katalogen sin. United Influencers har for eksempel utviklet nettsiden MIKS hvor både kjente og ukjente digitale profiler kan knytte seg til nettverket. Her kan du som bedrift gå inn og søke etter både store og små profiler i kategorier som «Lifestyle & Travel», «Fashion & Beauty» m.fl.

Peersway er et annet byrå som jobber med å koble sammen bedrifter og micro influencers. På nettsiden deres beskriver de tjenesten sin slik:

“Peersway helps its customers spread their message on social media by leveraging the power of peer-recommendations”

Hos Peersway trenger du bare ha 100 Instagram-følgere for å kunne registrere seg. Du kan lese eksempelhistorier på samarbeid de står bak på nettsiden deres.

I 2016 ble nettportalen inzpire.me lansert. Som på MIKS og Peersway kan bedrifter her finne potensielle influencers. Felles for alle nettsidene er at de drives av et byrå som tar betaling for tjenesten sin. Her må du altså påregne ekstra kostnader.

Sist, men ikke minst …


Før du starter et samarbeid med en influencer, bør dere sammen skape noen retningslinjer som sikrer at alt blir gjort ordentlig og etter loven.

Les «5 best practices for bloggere: Sponset innhold» hvor du får de fem viktigste tingene å tenke på for å unngå de verste fallgruvene ved sponset blogging.

Ønsker du å holde deg oppdatert på digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev for månedlig oppsummering, og følg oss på Facebook for hyppigere oppdateringer!