Forside / Blogg / Hva er Live Shopping og hvorfor henger Vesten så langt etter?

Hva er Live Shopping og hvorfor henger Vesten så langt etter?

Dato publisert:

11.04.23
Live shopping isabella edlund small

Mens Live Shopping utgjør hele 10% av ehandelen i Kina, virker det som den vestlige verden ikke henger helt med på denne voksende trenden. Hva kan være grunnen til det?

Hva er Live Shopping - og hvorfor er det viktig for e-handel?

Live Shopping er en måte å handle på som de seneste årene har vokst i Asia og drar inn milliarder av kroner i e-handelsmarkedet. Det er en live video-sending der produkter vises frem og kan kjøpes direkte. Ifølge Retail Touchpoints og en studie av Coresight Research, vil Live Shopping i USA generere 35 milliarder dollar i e-handelssalg i 2024.

Det er enorme summer, og forventningen er at trenden på sikt vil se lignende ut Europa.

Det finnes gode eksempler på at Live Shopping har lyktes i Norge allerede. E24 kan for eksempel fortelle om da influenseren Martine Lunde solgte kjoler for 1 million norske kroner under en “TV shop”-lignende live-sending - og det på bare 10 minutter.

Hvordan startet Live Shopping?

Det hele startet i 2016 da de kinesiske netthandel- og auksjonsnettsidene Alibaba og Taobao koblet live videostreaming med shopping på nett. Plutselig var det mulig å se livesendinger og kjøpe produktene som ble vist samtidig. Salget skjøt i været, og konseptet spredde seg raskt til andre deler av Asia.

Under pandemien fikk utviklingen enda mer fart på seg, og Live Shopping har blitt en nøkkelfaktor for suksess i det asiatiske e-handelsmarkedet.

Blandede resultater i Europa og USA

Etter fremveksten i Asia har sosiale medie-plattformer som YouTube, Instagram og TikTok hatt store ambisjoner om å komme i gang med Live Shopping i Vesten. Flere av dem har lansert løsninger med litt ulikt hell. 

Foreløpig er det Amazon som har lyktes best med “Amazon Live”. Amazon har en fordel. Plattformen fungerer allerede som et "mikrounivers", med streamingtjenester og e-handel med betalingsløsning samlet på samme plattform.

De blandede resultatene så langt, og lavt engasjement hos forbrukerne, har ført til at utviklingen går langsomt i den vestlige verden. Til tross for at de tekniske løsningene blir bedre og bedre, har ikke Live Shopping tatt helt av enda. 

Hva er det som står i veien?

Forskjellige kjøpevaner gir ulik fart

For å finne ut hva som ikke fungerer for de vestlige konsumentene, må vi se nærmere på forskjellene i kjøpsvaner mellom Asia og Vesten. 

Live Shopping-kanaler i Asia er påkostede produksjoner. Det er nærmest hysteriske nedtellinger, sprakende lyd- og lyseffekter, og sjarmerende kjendiser som presenterer produkter og oppfordrer til kjøp. “Urgency” og “instant gratification” er begreper som fint kan oppsummere Live Shopping-opplevelsen i Asia.

I Europa er vi ikke vant til dette kjøpepresset og den høylytte oppførselen. I Skandinavia spesifikt går trenden i helt motsatt retning. Her er konsumentene i økende grad opptatt av en holdbar fremtid, med økende grad av bruktkjøp og “slow fashion”.

Samtidig ser vi likevel at salg via sosiale kanaler leverer godt. Gen Z bruker i høyere grad enn eldre generasjoner sosiale medier for å bli inspirert før de kjøper. Ifølge en studie fra LTK har 92% av Gen Z kjøpt et produkt etter anbefalinger fra influensere i sosiale medier. Og det er fortsatt høyt trykk på hashtagen #tiktokmademebuyit, og økende bruk av influenser-samarbeid som leder til at både Meta og TikTok utvikler in-app shop-muligheter.

Sikker og smidig betaling

Tross solide tekniske løsninger, som automatisk sender produktdata fra hjemmesiden til sosiale medie-appene, så er betalingsløsningene et problem for de fleste.

Trygghet er en av de viktigste og mest avgjørende faktorene når europeiske konsumenter skal velge å kjøpe fra en nettbutikk. En smertefri handlekurv-opplevelse, er en viktig faktor for å sikre at kunder gjennomfører et kjøp. Instant Page på TikTok og Instagrams organiske butikk, er eksempler på initiativ som skaper gode shoppingmuligheter, men konsumentene savner fortsatt en solid funksjon for å gjennomføre kjøpet i appen.

Ingen merkevarer tør å ta ledelsen

En annen grunn til at Live Shopping ikke har kommet helt i gang i Europa, kan være at ingen tør å gå først og ta ledelsen. Få merkevarer har hektet seg på trenden. 

E-handlere og influensere sier de savner et robust system for å gjennomføre Live Shopping, og det råder en viss forvirring rundt hvordan lykkes med formatet.

Mangelen på eventer gjør det vanskelig for konsumentene å delta, og derfor forstår de ikke enda helt hva Live Shopping innebærer. De har ikke fått oppleve hvilke fordeler de kan få med live-sending og “instant shopping”.

I Asia er det ikke uvanlig å få det du bestiller innen et par timer, til og med innen minutter. Kjøpet går like raskt som om du skulle handlet direkte i butikk, og det er noe kundene er svært fornøyd med. Bedrifter som ønsker å ta ledelsen, må også innfri forventningene om rask levering. 

Mikro-influensere vs megakjendiser

En siste potensiell faktor til det lave engasjementet i Vesten, kan være at direktesalg fra influensere ikke fungerer i like stor grad i Europa som i Asia. I Vesten knyttes kanskje bånd enklere med personlige merkevarer, som mikro-influensere og “vanlige mennesker”, istedenfor megakjendiser som hylles av massene i Kina, Sør-Korea og Japan.

Til og med framtoningen av Live Shopping skiller seg ut fra det vestlige kjøpsmønsteret. Her i Skandinavia er vi vant til å bli solgt til på en subtil måte, basert på verdifullt innhold og tillitsbygging, fremfor “kjøp, kjøp, KJØP!”

Likevel finnes det et enormt potensiale i Live Shopping, i hvert fall om du som merkevare eller influenser lykkes med å skape et personlig bånd mellom deg og kundene dine. Det kan gi positiv effekt både i merkevarekjennskap og salg.

Det personlige, estetiske og holdbare

Det finnes et stort potensiale i Live Shopping, og det kommer til å vokse frem spennende muligheter i løpet av de nærmeste årene.

Det er vanskeligere å forutse utviklingen i USA og Europa, men for å lykkes her i Skandinavia må vi nok tilpasse Live Shopping for å lykkes. Det kommer ikke til å fungere med hysteriske show og fokus på forbruk. Men hvis vi inkluderer Skandinaviske verdier og trender, og løfter frem andre fordeler, som det personlige, estetiske og holdbare, kan det være Live Shopping har en plass også blant de Skandinaviske konsumentene.

Vil du holde deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring?