Forside / Blogg / Hva er Google Analytics 4?

Hva er Google Analytics 4?

Dato publisert:

17.11.20
Hva er google analytics 4 komprimert

Google Analytics 4 er en helt ny måte å spore aktivitet på nettstedet ditt. Hvor rask må du være på ballen? Burde du allerede ha GA4, eller er det smart å avvente litt?

Hvis du har logget deg inn i Google Analytics de siste ukene, så har du mest sannsynlig fått en melding i en blå boks øverst på skjermen som sier:

"Det er med stor spenning vi kunngjør den nye utgaven av Google Analytics, utformet for at du skal få den statistikken du trenger for å ta en hvilken som helst utfordring på strak arm. Du kan få tilgang til den nye utgaven av Google Analytics ved å konfigurere et Google Analytics 4-område, tidligere kjent som et «app- og nettområde»."

Så hva betyr dette, og hva skal du gjøre med det?

Hva er GA4?

Det er viktig å understreke at Google Analytics 4 er et helt nytt verktøy for sporing og måling. Det er ikke en forbedring eller oppgradering av “gamle Google Analytics” (formelt heter det “Universal Analytics”) som du bruker i dag. Systemene har ganske lite til felles, bortsett fra at de har samme navn og i hovedsak samme bruksområde.

Like viktig er det å understreke at GA4 er fremtiden!

Gamle Google Analytics kommer til å leve i beste velgående i mange år fremover. Google har ikke tradisjon for å avvikle systemer som brukes mye, men det kommer ikke til å skje noe særlig videreutvikling for det verktøyet. 

Utviklingen vil skje i Google Analytics 4, og fra nå av vil alle som oppretter en ny Google Analytics-konto i utgangspunktet få GA4. Sakte men sikkert kommer derfor GA4 til å bre om seg, og det gamle systemet vil over tid bli mer og mer utdatert.

Hva er bra med Google Analytics 4?

Forskjellene mellom GA4 og Universal Analytics (gamle GA) er omfattende og fundamentale. Vi kommer til å skrive flere blogginnlegg i tiden fremover for å komme med flere detaljer. 

Men det er to ting vi vil trekke fram her:

1. App + Web

GA4 har vært tilgjengelig i betaversjon en god stund allerede, men da under navnet “App+Web Property”. Dette navnet ble brukt for å forklare at det er et verktøy som kan brukes til å måle aktivitet på samme måte både på websider og i apper.

Trenger du egentlig det, spesielt hvis du bare har en av delene i dag?

Saken er at i dagens digitale verden er overgangen mellom hva som er en app og hva som er en webside ganske flytende. Kjernen når vi måler en webside ligger i ordet “side”. Vi måler en “sidevisning”, som innebærer at nettleseren laster ned og viser frem en side på et nettsted. Dette er kjernebegrepet i tradisjonell webanalyse, og i gamle Google Analytics.

Men for mange moderne websider er ikke lenger sidevisningen sentral!

Kanskje laster siden nytt innhold mens du scroller endeløst nedover, eller når du swiper til siden eller trykker på knapper. Da har ikke nettleseren egentlig laster en ny side, men du har brukt verdifull tid på å engasjere deg med innholdet på siden. Kanskje er det video eller annet innhold som er det viktigste du har? Kanskje du har avanserte interaktive funksjoner som brukeren utforsker på “siden”? Kanskje har du en app som viser en webside, eller en webside bygget som en såkalt “progressive web app”?

I Google Analytics 4 er det “events” og “engagement” som er de grunnleggende prinsippene. En visning av en side blir bare en av flere typer hendelser, og trenger ikke være viktigere enn andre hendelser. Dermed får systemet en fleksibilitet til å kunne måle aktivitet på alle typer digitale flater, uten behov for kompliserte omveier.

2. Død over "tid på siden"

Undertegnede har holdt kurs i Google Analytics i mer enn 10 år, og i de fleste av de kursene har jeg brukt mye tid på å forklare hvor ubrukelig GA sitt begrep for “tid brukt på siden” er:

Fordi sidevisninger er det grunnleggende datapunktet, så er all beregning av tid basert på avstanden i tid mellom to sidevisninger. Hvis det ikke kommer noe sidevisning nr 2, så har per definisjon sidevisning nr 1 tid lik null. Det betyr at om du går inn på et nettsted og bruker en time på å lese en lang og nyttig artikkel, men deretter går rett ut fra nettstedet, vil det se ut som du ikke brukte noe tid på siden i det hele tatt i Google Analytics.

Det finnes omveier rundt dette i gamle Google Analytics, men i nye GA4 blir dette standarden. Alle vil endelig få tilgang på tall som viser hvor mye tid besøkende faktisk bruker på innholdet vårt.

SPOILER: Tallene i GA4 vil ikke ligne på de du får fra gamle “tid på siden”-målinger i det hele tatt.

Hvorfor oppgradere til GA4 allerede nå?

Du kan ikke bare trykke på en knapp og “oppgradere” til Google Analytics 4 på et blunk, slik som det kan se ut som inne i Google Analytics:

Screenshot av administrator i Google Analytics hvor det står "Oppgrader til GA4" som menypunkt under Property/Område

Faktisk er det ikke egentlig en oppgradering. Google Analytics 4 er et helt nytt målingsverktøy, og det vil kreve et eget oppsett før du kan begynne å ta det i bruk.

De to verktøyene bygger på helt ulike premisser, og det betyr at data som samles inn i GA4 ikke vil være kompatibel med data du allerede samler inn i gamle GA. Derfor bør du allerede nå opprette et nytt GA4-område (property) inne i eksisterende Google Analytics-konto, og begynne å samle data med en gang. Dette er det “Oppgrader”-knappen setter deg i gang med.

Du bør også fortsette å samle data i gamle Google Analytics. Du vil ihvertfall trenge det så lenge du ikke har nok historisk data å sammenligne med i GA4. Begynner du å samle data allerede nå, kan du raskere fase ut det gamle når det begynner å bli mer nødvendig enn det er per i dag. Fordi gamle Google Analytics ikke videreutvikles, vil du om noen år uansett bli nødt til å ta GA4 i bruk for å ikke havne bakpå.

Google Analytics 4 er umodent

Vi innledet med å si at du ikke trenger å bry deg om dette om du ikke vil, og avsluttet med å si at nå må du komme i gang. 

Det kan kanskje være litt forvirrende. 

Saken er at Google Analytics 4 foreløpig er ganske umodent, og det er veldig forskjellig fra hva du er vant til. Det betyr at du kommer til å ville fortsette å bruke gamle Google Analytics i lang tid fremover.

Men når du kommer til det punktet at du vil skifte over, så vil du ønske at du startet så tidlig som mulig med å samle historiske data. Derfor kan du like gjerne starte nå.

Følg oss via nyhetsbrev og sosiale medier for å få med deg flere oppdateringer om overgangen fra gamle Google Analytics til Google Analytics 4.

Trenger du hjelp med oppsett av GA4?