Forside / Blogg / 8 tips til gode og effektive displayannonser

8 tips til gode og effektive displayannonser

Dato publisert:

27.04.16
I Stock 000061935944 Medium MDTEXT e1470399822505

Du skal sette opp en displaykampanje i AdWords for bedriften din. Men hva må være på plass i annonsen for at du skal få de resulatene du håper på? Her er elementene som bør være på plass i dine displayannonser!


1. Call to action i selve annonsen


Du må oppfordre potensielle kunder til å utføre en handling når de ser annonsen din. Det gjør du ved hjelp av en "Call to Action". Hva kan de gjøre hvis de klikker på annonsen din? Kan de kjøpe noe? Ta kontakt med deg? Sende inn søknad? Prøve boligkalkulatoren din? Få mer informasjon? Hva enn det er du ønsker at brukeren skal gjøre, fortell dem det rett ut. Da er det mye større sannsynlighet for at de faktisk gjør det.



En "Call to Action" på en displayannonse kan gjerne komme i form av en knapp. Dette symboliserer tydelig at det er mulig å klikke videre.


2. Landingsside og displayannonse må henge sammen


Innholdet i displayannonsen bør ha riktig forventningsstyring i forhold til landingssiden. Hvis annonsen din viser et spesielt tilbud eller en kampanje, bør landingsiden gjenspeile dette tilbudet og gi mer informasjon om det. Du bør altså bruke en egen landingsside for tilbudskampanjen, og ikke sende trafikken til forsiden. Da vil den potensielle kunden bli forvirret og faren er stor for at han eller hun forsvinner ut av nettstedet ditt.

1515691805214567003



26 04 2016 16 58 10 1024x668




3. Få frem fordelene ved kampanjen din


Fremhev fordeler, eventuelt rabatter, hvor mye brukeren kan spare, hva som er på tilbud, hvilken kampanjeperiode det er snakk om, eller frister, i selve annonsen. Gi den potensielle kunden en grunn til å ville finne ut mer om akkurat det du tilbyr.

4. Gjør det tydelig hvem du er


Vis fram logoen din eller vær tydelig på merkevaren din. Da får annonsen en tydelig avsender, som vil gi displayannonsene en brandingeffekt utover det tilbudet du prøver å promotere akkurat nå. Når du viser frem hvem du er, og ikke bare produktet eller tjenestene dine, kommer potensielle kunder til å huske deg senere.



11050899136729529425




5. Velg gode bilder


Det er kanskje opplagt for de fleste, men det er essensielt å velge gode bilder med god nok oppløsning slik at annonsene oppleves som skarpe og av god kvalitet.

6. Relevant målretting for å treffe riktig målgruppe


Tenk på hvem annonsene dine retter seg mot og hvor de skal vises. I Google AdWords kan du målrette annonsene mot spesifikke demografier (alder og kjønn), interesser og tema på nettsider, eller konkrete nettsider. Hvis du vet akkurat hvem og hvor du skal annonsere, og lager en annonse som tilpasser seg det, vil annonsen oppleves som relevant og gi bedre resultater.

7. Tilpass innholdet til formatet


Det er stor forskjell på annonser som vises på stasjonære datamaskiner, nettbrett og mobiler. Dette må du ta hensyn til når du lager annonser i forskjellige formater. Du kan ikke bare gjøre annonsen din mindre. På mobil vil det for eksempel være nødvendig å ha en stor "Call to Action"-knapp slik at brukere kan trykke på den. Da må mest sannsynlig andre elementer i annonsen nedprioriteres.

Det viktigste er at budskapet ditt er tydelig og at det er mulig å lese innholdet i annonsen, uansett størrelse på annonsen.


8. Test ulike formater og annonser


Prøv deg gjerne fram med flere ulike annonsedesign og ulike formater for å finne ut hvilke som fungerer best for deg og det du tilbyr. Google AdWords bruker hele 16 forskjellige annonseformater, og det er ikke alltid alle gir like god effekt. Dette er noe du bør teste, måle og vurdere selv.

Her finner du de forskjellige formatene for Google displayannonser!



Det er også viktig at du ikke glemmer å sette opp skikkelig sporing på annonsene, følger med på resultatene og justerer annonseringen din deretter. Optimaliseringen er den delen av Google AdWords-arbeidet som kan gi deg mye for pengene og som gjerne krever Google AdWords eksperter.


Ønsker du flere tips og triks innen Google AdWords? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!