Hva er egentlig bounce rate/fluktfrekvens?
Dato publisert:
01.03.11
Dato oppdatert:
05.04.23
Først: Hva er en bounce? En bounce er et besøk på ditt nettsted på kun én side. Hvor lang tid den besøkende bruker på denne ene siden spiller ingen rolle. Det er det at denne personen aldri går videre til andre sider på nettstedet ditt som gjør det til en bounce...
Bounce raten (norsk: transittstopfrekvensen) for en side på nettstedet ditt forteller deg altså hvor stor andel av besøk utenfra til siden som forsvinner uten å se flere sider på nettstedet. Med besøk utenfra mener jeg besøk fra lenker på eksterne nettsted, fra søkemotorer, fra annonser eller de som har bokmerket eller skriver adressen til siden inn i adressefeltet i nettleseren.
Det er en tendes til alltid å forstå en bounce som en uønsket handling, noe man for all del skal unngå. Det bør man være forsiktig med. Man vet aldri helt hvilke motiver de besøkende har. Kanskje skulle de bare finne telefonnummeret nederst på siden din for å ringe deg. Kanskje søkte de opp en vare du har i nettbutikken. De fant den, slo av PCen og gikk til din fysiske butikk for å kjøpe den. Kanskje var den ene siden så informativ at de fant akkurat det de ønsket å lære. Jeg gjetter at Wikipedia er et nettsted med veldig høy bounce rate.
For å få en bedre forståelse bør du se nærmere på hva for type nettsted du har, hvilket innhold siden har og segmentere de besøkende. Segmenter for eksempel på søkeord eller på trafikkilde. Direkte trafikk har en annen oppførsel enn trafikk fra bannerannonsering.
Vi kan ikke nevne bounce rate uten å se på exit rate. Exit rate ser også på andelen som forsvinner ut av en side. Men det trenger da ikke være etter kun ha sett én enkelt side på nettstedet. Man kan altså foreta en exit etter å ha sett én, to eller flere sider på nettstedet ditt. Vi kaller besøk på kun én side for bounces. Men vi kan like godt kalle det for exit. Bounce er nemlig et spesialtilfelle av exit. Exit raten for en side inkluderer altså bounces.
Under ser du eksempel på statstikk fra Google Analytics. Hvordan skal du tolke denne?
Bounce raten (norsk: transittstopfrekvensen) for en side på nettstedet ditt forteller deg altså hvor stor andel av besøk utenfra til siden som forsvinner uten å se flere sider på nettstedet. Med besøk utenfra mener jeg besøk fra lenker på eksterne nettsted, fra søkemotorer, fra annonser eller de som har bokmerket eller skriver adressen til siden inn i adressefeltet i nettleseren.
Hvorfor bouncer et besøk?
Det er en tendes til alltid å forstå en bounce som en uønsket handling, noe man for all del skal unngå. Det bør man være forsiktig med. Man vet aldri helt hvilke motiver de besøkende har. Kanskje skulle de bare finne telefonnummeret nederst på siden din for å ringe deg. Kanskje søkte de opp en vare du har i nettbutikken. De fant den, slo av PCen og gikk til din fysiske butikk for å kjøpe den. Kanskje var den ene siden så informativ at de fant akkurat det de ønsket å lære. Jeg gjetter at Wikipedia er et nettsted med veldig høy bounce rate.
For å få en bedre forståelse bør du se nærmere på hva for type nettsted du har, hvilket innhold siden har og segmentere de besøkende. Segmenter for eksempel på søkeord eller på trafikkilde. Direkte trafikk har en annen oppførsel enn trafikk fra bannerannonsering.
Exit rate - far til bounce rate
Vi kan ikke nevne bounce rate uten å se på exit rate. Exit rate ser også på andelen som forsvinner ut av en side. Men det trenger da ikke være etter kun ha sett én enkelt side på nettstedet. Man kan altså foreta en exit etter å ha sett én, to eller flere sider på nettstedet ditt. Vi kaller besøk på kun én side for bounces. Men vi kan like godt kalle det for exit. Bounce er nemlig et spesialtilfelle av exit. Exit raten for en side inkluderer altså bounces.
Hvordan tolke statistikken?
Under ser du eksempel på statstikk fra Google Analytics. Hvordan skal du tolke denne?
Her er det lett å tro at 19,71% av alle som ser denne siden forsvinner ut av nettstedet. Det er feil.
Vi kan ikke fra tallene over vite hvor mange som har kommet fra andre sider på nettstedet ditt til denne siden og hvor mange som kommer direkte utenfra til siden. Dersom det kommer 1000 utenfra og 27.244 fra ditt eget nettsted vil det bety at bare 197 besøk til siden har resultert i en bounce. Den tilsvarende andel exits får vi ved å regne ut 21,98% av 28,244 = 6.208. Inkludert i exitene er de 197 tilfellene av bounce.
Transittstoppfrekvens, fluktfrekvens og sprettfrekvens
Google kalte for en tid siden bounce rate for fluktfrekvens. De kaller det nå transittstoppfrekvens igjen. Jeg synes ingen av begrepene er like gode som det engelske, bounce rate, fordi ingen av dem for fram at man kun har sett én side på nettside. Man kan jo "flykte" etter å ha sett to sider, eller stoppe transitten etter 3 sider. Men å sprette ut igjen av nettstedet gjør man etter én sidevisning. Det høres umusikalsk ut, men sprettfrekvens er ihvertfall enklere å forstå.
Videre lesing:
http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=no&answer=81986
http://www.lunametrics.com/blog/2009/11/06/navigation-bounce-exit/