Forside / Blogg / Facebook og iOS14 - Hvordan forholde seg til oppdateringen?

Facebook og iOS14 - Hvordan forholde seg til oppdateringen?

Dato publisert:

19.03.21
Facebook ios14 allan chan medtekst

En kort innføring i konsekvensene av iOS14-oppdateringen og tiltakene du må gjennomføre selv.

Du har kanskje allerede fått med deg at Apple sin neste oppdatering, iOS14, vil komme med endringer som vil påvirke markedsføring på mobile enheter. Dette har blitt en sak som har skapt store overskrifter, og det har utartet seg en PR-krig mellom Apple og Facebook.
Facebook hevder at iOS14 er skadelig fordi den begrenser mulighetene bedrifter har til å samle inn data. Apple hevder at de kun gir brukerne valget om å bli sporet eller ikke.

Hvem som har rett er ikke så viktig, dette er uansett endringer som vi må tilpasse oss som markedsførere.

Siden Facebook er på frontlinjen i PR-krigen, så er de også først ute med tiltak for å imøtekomme iOS14-endringene. Det er altså helt konkrete ting du må gjøre i din Facebook Business Manager når oppdateringen kommer.

Her får du en kort innføring i saken og tips til hva du må gjøre for å implementere Facebook sine iOS14-tiltak.

Hva skjer med iOS14?

I 2021 vil Apple med iOS14 lansere et rammeverk med navnet ATT, som står for App Tracking Transparency. Det vil påvirke alle apper fra App Store på Apple sine mobile enheter: iPhone og iPad. Dette innebærer at alle apper vil ha krav om å innhente aktivt samtykke for å kunne spore bruken.

Etter oppdateringen kan du forvente at en slik pop up-boks vil dukke opp når du åpener samtlige apper på iPhone og iPad. Det gjelder alt fra Facebook, Snapchat, Google, Instagram etc.

Eksempel på varsel i iOS4 som spør om du vil tillate at Facebook-appen tracker eller ikke

Hvordan påvirker endringen markedsføring?

Avhengig av om brukerne gir samtykke eller ei til de ulike appene, vil dette påvirke annonseringen som blir gjort fra disse kanalene. For eksempel vil dette påvirke alle former for remarketing, optimalisering av kampanjer og rapportering i Facebook Business Manager. Etter endringen trer i kraft vil slike aktiviteter rapportere færre resultater fra mobile Apple-enheter.

Dette kan bety færre muligheter for personaliserte annonser, og mindre data som kan brukes til å optimalisere kampanjer, for eksempel hendelser basert på sporing fra Facebook-pikselen. Alle former for hendelser som skjer både i appen og på nettsiden - for eksempel at brukeren har sett på et produkt, brukeren har lagt et produkt i handlekurv og brukeren har kjøpt et produkt - vil bli mindre presise fordi en andel av brukerne vil velge å ikke bli sporet.


Muligheten til å bryte ned i detaljer på resultatene i Facebook Ads Manager vil også forsvinne på sikt, som f.eks. alder, kjønn, by/region, enheter etc.

Hva anbefaler Facebook at du gjør?

På bakgrunn av disse endringene, så har Facebook satt i gang flere tiltak og oppdateringer i Facebook Ads Manager som skal hjelpe deg når endringen kommer. Blant annet så har Facebook allerede:

  • Kuttet ned konverteringsvindu fra standard 28-dagers klikk-vindu til 7-dager klikk-vindu. Dette betyr at Facebook ser nå kun 7 dager tilbake i tid fra en bruker sitt første klikk på en annonse til en hendelse faktisk ble fullført.
  • Begrenset antall piksel-hendelser per domene til maks 8 hendelser. Dette betyr at Facebook-annonseringen din kun vil prioritere opptil 8 piksel-hendelser. Disse velger du på forhånd. Alle andre hendelser vil automatisk bli pauset.
  • Implementert AEM (Aggregated Event Measurement): Dette betyr at fullførte hendelser vil fremdeles bli sendt til Facebook Ads Manager som aggregert resultat. Piksel-hendelser som rapporteres under AEM prioriterer du selv.
Skjermdump av Facebook sin introduksjon til Aggregated Event Measurement

En konsekvens av iOS14-oppdateringen er at du vil kunne oppleve forsinkelser i rapporteringen av resultater. Det som per i dag er rapportering i sanntid, kan bli forsinket med opptil 3 dager på bakgrunn av at folk avviser å bli sporet.

Så hva vil Facebook at du skal gjøre?

  • Sett opp egen Business Manager for bedriften din: Om du ikke har en Facebook Business Manager som bedriften din eier allerede, bør du lage en og bruke den istedenfor at du annonserer via et byrå, for eksempel. Du kan heller invitere et byrå inn i din egen Business Manager som Partner dersom du trenger hjelp med annonseringen. Dette er uansett høyt anbefalt ettersom bedriften din selv bør ha eierskap til data og informasjon som finnes i det verktøyet. Du finner ut hvordan du oppretter en Facebook Business Manager her!
  • Verifisér domenet ditt: Dette har vært en anbefaling fra Facebook også før iOS14-nyhetene. Det er viktig å koble domenene bedriften din eier sammen med Facebook Business Manager for å vise Facebook at dere eier markedsføringsaktivitene dere gjør på Facebook.
  • Prioritér piksel-hendelser: Facebook har altså begrenset antall piksel-hendelser til maks 8 hendelser. Det betyr at du må lage en “høyest prioritering”-liste av alle hendelser du har implementert med pikselen. Da sikrer du at de viktigste hendelsene for bedriften din (maks 8 stykker) fortsatt rapporteres på i tiden framover.
  • Gå gjennom resultatene dine før og etter: På bakgrunn av at attribusjonsvinduet er kuttet ned med hele 3 uker, så er det viktig at du noterer deg når denne endringen skjedde i din annonsekonto (de introduserte det gradvis fra 2020). Effekten av denne endringer er mest sannsynlig lavere resultatene enn tidligere i rapportene, men det betyr altså ikke nødvendigvis at kampanjene dine går dårligere. Facebook bruker bare et mindre antall dager hvor hendelser blir attribuert Facebook-kampanjene.


Du bør sette av litt tid til å forstå helheten i denne saken og hvordan det påvirker deg som markedsfører utover den korte gjennomgangen du har fått av oss i denne artikkelen. Du kan lese gjennom Facebook sine egne punkter om saken her!

Guide til implementering av tiltak i Facebook

For å gjennomføre endringene som Facebook foreslår, må du samarbeide med utviklerne til nettsiden din, en person in-house som har backend-tilgang, eller et byrå.

Steg 1: Verifisering av domenet

Når du har Facebook Business Manager på plass, må du følge stegene under for å starte prosessen med å verifisere domenet ditt. På steg 3 (se bilde nedenfor) må du velge en metode for verifisering, enten DNS, HTML-fil eller Meta-tag. Dette gjør du sammen med utviklerne til nettsiden din og finner den mest praktiske løsningen for ditt nettsted.


Uavhengig av hvilken metode dere velger, så finnes det en guide i Facebook Business Manager som viser dere hva dere må gjøre på nettstedet. Når stegene er fullført, klikker du på “Verify” for å bekrefte at prosessen er gjennomført.

Skjermdump som viser hvor i Facebook Business Manager Settings du går for å verifisere domenet

Steg 2: Prioritér de viktigste piksel-hendelsene dine

Etter du har verifisert domenet i Business Manager, kan du fortsette videre inn i annonsekontoen din for å gjøre neste steg.


Fra annonsekontoen din finner du fram til Events Manager (Hendelsesadministrasjon) og klikker deg videre på “Aggregated Events Measurement”. Deretter velger du “Configure Web Events”, også “Edit Events” (se skjermdump under). Dersom alternativet ikke er tilgjengelig så er mest sannsynlig verifiseringen av domenet ikke riktig fullført.


Inne i “Edit Events” plukker du ut de hendelsene du ønsker å prioritere. De viktigste hendelsene skal på toppen, minst viktige helt nederst. Hvis du har flere piksler implementert på nettsiden vil de dukke opp her som alternativ. Når du har gjennomført prioriteringen, klikker du på “Submit” for å ferdigstille. Nå kan det ta opptil 48 timer før prioriteringslisten din aktiveres. 

Skjermdump av hvor i Facebook Business Manager du finner Events Manager
Skjermdump av hva du skal gjøre for å prioritere hendelser i Events Manager - del 1
Skjermdump av hva du skal gjøre for å prioritere hendelser i Events Manager - del 2

Nå er du ferdig med de viktigste tiltakene på Facebook.

Personvern og samtykke i forsetet

Det er viktig å påpeke at denne oppdateringen fra Apple påvirker kun ett ledd i hele markedsføringen. Selv om Facebook sin evne til å målrette vil bli påvirket, betyr ikke det at folk faktisk bryr seg mindre om produktene dine, eller at de plutselig vil kjøpe mindre på nett.

Disse endringene handler om at vi alle må tilpasse oss en ny digital verden der personvern og samtykke får høyere prioritering enn før. 

Facebook vil fremdeles være en foretrukket markedsføringskanal fordi de har stort volum av brukere samt unike muligheter for målretting - selv uten å bruke piksel. Tiltakene fra Facebook har kommet raskt for å sørge for at annonseringen skal fungere like bra selv når hensyn til personvern blir ivaretatt.

Vi håper at andre kanaler også følger etter med lignende tilpasninger for en fremtid med strengere personvern.

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!