Forside / Blogg / Guide til Google Business Profile (Google bedriftsprofil)

Ultimate guide til Google Business Profile (Google bedriftsprofil)

Dato publisert:

10.12.20
Ultimate Google My Business guide.

En guide til alt du trenger å vite om Google Business Profile (før kalt Google My Business eller Google Min Bedrift).

Dersom noen søker etter det du tilbyr, eller navnet på bedriften din, i Google søk eller Google Maps, kan din Google bedriftsprofil dukke opp. Brukeren får oversikt over åpningstider, lokasjon og hva du leverer av tjenester og produkter. De kan umiddelbart ringe deg, sende deg en melding, gå til nettstedet ditt eller be om veibeskrivelse. 

Det beste av alt er at det er helt gratis å opprette en slik bedriftsprofil.

En bedriftsoppføring i Google My Business er første steg om du skal optimalisere for lokalsøk. Google Business Profile, eller Google bedriftsprofil på norsk, gir deg muligheten til å kommunisere med kundene dine direkte i Google sitt søkeresultat og i Google Maps.

I denne guiden får du innsikt i:

  • Hva er Google Business Profile
  • Hvem er Google Business Profile for
  • Hvordan kommer du i gang
  • Praktiske tips
  • Hvordan optimaliserer du bedriftsprofilen din for lokalsøk
  • Hvilke muligheter finnes i Google Business Profile

Hva er Google Business Profile (GBP)?

Google Business Profile er et gratis verktøy fra Google, hvor bedriftseiere kan lage en bedriftsprofil med oppføringer som viser bedriftens fysiske lokasjoner eller tjenesteområder. En bruker som søker etter din bedrift, eller i enkelte tilfeller en tjeneste du tilbyr, kan se oppføringen din direkte i søkeresultatet til Google og i Google Maps. Det gjør at du kan dele nyttig informasjon til dine potensielle kunder direkte i søkeresultatet.

GBP-kontoen din kan bli synlig tre steder:

På høyre side i Google Søk, som er mest vanlig når noen googler navnet til bedriften din:

Eksempel på Google My Business oppføring i Google Søk - Synlighet AS

I selve søkeresultatet, i en opplisting kalt for Local pack, hvor du blir listet opp sammen med andre aktører. Dette er mest vanlig når brukeren gjør et generisk søk på tjenesten eller produktet du tilbyr:

Eksempel på Google My Business oppføring i søkeresultatet i liste med konkurrenter

I selve Google Maps:

Eksempel på Google My Business-oppføring i Google Maps

En bedriftsoppføring gjør det enkelt for en bruker å trykke på veibeskrivelsen for å navigere seg til bedriften din, ringe deg ved å trykke på telefonnummeret, eller navigere videre inn til nettsiden din for å finne ut mer. Noe av det Google Business Profile kanskje brukes mest til, er å sjekke hvilke åpningstider bedriften din har.

Hvilke bedrifter kan ha en oppføring i Google Business Profile?

Google Business profile er for alle som har en bedrift med fysiske lokaler som kunden kan oppsøke. Eller for bedrifter uten fysiske lokaler, men som oppsøker kundene innenfor et gitt området for å levere og utføre tjenester. 

Har du en kombinasjon av dette, f.eks. en restaurant med fysiske lokaler, men som også leverer mat på døren innenfor ett gitt område, er du også kvalifisert for en bedriftsoppføring.

Fysiske lokaler vil si et sted hvor kunden kan oppsøke bedriften og prate med ansatte direkte, f.eks. en klesbutikk, et hotell, et kjøpesenter etc. 

Tjenesteområder er aktuelt for de bedriftene som leverer tjenester innenfor et avgrenset området. Dette kan være en eller flere byer, fylker eller mindre områder innenfor en by. For eksempel en rørlegger som oppsøker kundene sine der de bor i Oslo, eller en restaurant med fysiske lokaler som også leverer bestillinger på døren til alle som bor innenfor bydelene Grünerløkka og Gamle Oslo. De aktuelle bydelene blir da restaurantens tjenesteområder.

Flere oppføringer for samme bedrift

Det er viktig at informasjonen over tjenesteområder blir korrekt, spesielt dersom du har flere beliggenheter. 

For eksempel: Si at du eier en restaurantkjede med tre ulike beliggenheter i Oslo. De har hver sin bedriftsoppføring. Den ene leverer mat på døren innenfor Grünerløkka, den andre innenfor Gamle Oslo og den tredje innenfor sentrum. Om noen søker etter "matlevering grünerløkka" eller "restaurant grünerløkka", eller befinner seg i eller nær Grünerløkka og søker etter "restaurant" eller “take away”, så er det GBP-oppføringen for restauranten med beliggenhet på Grünerløkka vi ønsker skal dukke opp i søk. Søker de etter "matlevering sentrum" eller befinner seg i sentrum når de søker, så er det restaurantens beliggenhet i sentrum som skal dukke opp i søk. 

Du kan se på GBP-oppføringer som et hierarki med hver beliggenhet bortover, og de geografiske områdene, som hver enkelt beliggenhet betjener, nedover.

Dette er grunnen til at f.eks. rene nettbutikker i teorien ikke kan ha bedriftsoppføringer, for de har verken et lokale hvor kunden kan møte opp fysisk, eller et geografisk området hvor bedriftens ansatte fysisk kan møte kunden. Da har ikke Google noen geografiske føringer for når det er nyttig å vise denne bedriften sin oppføring.

Eier du en kjede med tjenesteområder og skal optimalisere best mulig for lokalsøk, er det viktig at tjenesteområdene som tilhører hver beliggenhet er korrekt ført opp og holdes oppdatert.

Slik lager du en bedriftsprofil

Klikk her for å komme inn på Google Business Profile og trykk på “logg på” i høyre hjørne. 

Google anbefaler å registrere en oppføring ved å bruke din bedrifts e-postadresse. Det kan forenkle verifiseringen av eierskapet, som vi kommer til senere. Men uansett hvilken e-post du bruker, må det være en Google-konto. Dersom du ikke har en bedriftsepostadresse som allerede er Gmail, eller er tilknyttet en Google-konto, kan du lage Google-konto med den epostadressen du allerede bruker. 

Velg først "opprett konto", og trykk på “for å administrere bedriften min”. Velg så “bruk den nåværende e-postadressen min istedet”. Fullfør registreringen.

Når du har logget deg inn i Google Business Profile, vil du se dette bildet:

Skjermdump av Google My Business innlogging

Sjekk først om bedriften din allerede har en oppføring ved å skrive inn navnet på bedriften. 

Dersom den dukker opp, trykker du på den og ber om eierskap.

Hvis bedriften ikke er oppført, legger du til bedriften med en gang og følger veiledningen på skjermen.

Slik verifiserer du ditt eierskap til bedriften

Det er viktig å få verifisert at du faktisk har tilknytning til bedriften du lager oppføring for. Verifisering er måten Google sikrer at bedriftsoppføringene faktisk er i rette hender. Informasjonen du legger inn i Google Business-oppføringen kommer ikke til å bli synlig før du får verifisert eierskapet.

Du kan verifisere eierskapet ditt på følgende måter:

  • per brev
  • per e-post
  • per telefon
  • automatisk gjennom kobling til annet Google verktøy
  • massebekreftelse

Logg på Google Business Profile, velg oppføringen du ønsker å verifisere eierskap til og trykk på "bekreft nå". Her vil du kunne få en eller flere alternativer for å bekrefte eierskapet ditt til bedriften. De alternativene du får, er de alternativene du har.

Hvordan fungerer forskjellige verifiseringsmetoder?

Bekreftelse via brev er det mest vanlige og stort sett et alternativ alle får. Du får en PIN-kode tilsendt i posten som du deretter taster inn i profilen. Det er viktig at du er helt sikker på at adressen er korrekt før du trykker på "send brev". Legg eventuelt til ditt navn som kontaktnavn slik at ingen kaster PIN-koden før du får tak i den. Det kan ta opptil to uker før brevet kommer i posten. I denne perioden må du ikke endre navn, kategori og adresse eller be om ny kode. Du risikerer da å måtte starte verifiseringsprosessen på nytt.

Du kan også få muligheten til å motta en telefon med PIN-kode på telefonnummeret som er registrert i oppføringen, eller få tilsendt PIN-kode på post@domene.no til nettstedet som er registrert.

Dersom du tidligere har verifisert nettsiden din via Google Search Console, kan du i enkelte tilfeller bli verifisert med en gang. Du må da logge på Google Business Profile med samme e-postkonto som du brukte til å bekrefte nettstedet ditt i Search Console. Denne bekreftelsesprosessen er kun tilgjengelig for noen bedriftskategorier.

Effektiv oppdatering ved flere beliggenheter

Dersom du har 10 eller flere beliggenheter under samme bedrift kan du bekrefte alle bedriftsoppføringer på en og samme tid ved å laste opp et regneark. Regnearket kan også benyttes til å effektivt oppdatere informasjonen for flere beliggenheter samtidig. Les mer om hvordan du oppretter regneark for masseopplasting hos Google her.

Masseopplasting vil ikke fungere for bedrifter som har tjenesteområder i motsetning til fysiske lokaler. Da vil du måtte bekrefte og oppdatere beliggenhetene hver for seg.

Beliggenheter vs. beliggenhetsgrupper

Dersom du har flere beliggenheter vil vi anbefale å opprette en beliggenhetsgruppe. Du kan se på en beliggenhetsgruppe (tidligere kalt for bedriftskonto) som en mappe hvor du legger alle tilhørende beliggenheter inni. Du kan da enkelt dele “mappen”, eller beliggenhetsgruppen, med en annen bruker (eks. en kollega i din bedrift eller et byrå). Personen du deler med vil da få tilgang til alle beliggenheter i denne mappen med gang, istedenfor at du må gi tilgang til en og en beliggenhet av gangen.

Du oppretter en beliggenhetsgruppe ved å trykke på “opprett en beliggenhetsgruppe” oppe i høyre hjørne, etter at du har logget deg inn. Når den er opprettet markerer du de beliggenhetene du ønsker å flytte inn i gruppen, velger “handlinger” og deretter “overfør beliggenheten”. Velg så beliggenhetsgruppen du opprettet.

Slik optimaliserer du bedriftsoppføringen din for lokalsøk

Nøkkelordene for å oppnå høyere plassering i søkeresultatene er relevans, avstand og prominens. Et viktig poeng å huske på er at disse faktorene jobber i kombinasjon med hverandre for å gi brukeren det beste søkeresultatet. Det vil si at selv om din bedrift er nærmere søkeren i avstand, kan en annen bedrift fortsatt rangere over deg i søkeresultatet dersom Google mener den er mer relevant til brukerens søk.

Mer om de tre faktorene:

Relevans:

Google forsøker alltid å gi brukeren de mest relevante søkeresultatene. Dette gjelder også når det kommer til bedriftsoppføringer. Jo mer relevant og utfyllende informasjon du kan fylle ut, jo lettere gjør du det for Google å vurdere din relevans til et søk.

Avstand:

Om en bruker søker etter restaurant trondheim vil Google forsøke å gi deg søkeresultater rangert etter hvor nært de ligger Trondheim. Søker brukeren etter restaurant midtbyen, vil søkeresultatet bli rangert etter hvor langt unna det ligger Midtbyen i Trondheim. Dersom søket ikke inneholder en posisjon, vil Google bruke søkerens posisjon, om tilgjengelig, for å rangere søkeresultatene.

Prominens:

Prominens handler om hvor kjent eller god anseelse bedriften din har og hvor velkjent varemerket ditt er. Hvor god anseelse bedriften din har kan baseres på for eksempel antall Google-anmeldelser, og om de er positive eller negative, samt poengsummer og informasjon som Google finner fra andre kilder på nettet.

Er bedriften din mer kjent offline enn online kan det også gjenspeiles i søkeresultatet. For eksempel vil berømte museer eller godt kjente varemerker med større sannsynlighet komme høyere opp i lokale søkeresultater selv om de ikke har en tydelig digital tilstedeværelse.

Muligheter som finnes i Google Business Profile

Om du er helt ny i Google Business Profile eller har brukt det i mange år allerede, er det stor sannsynlighet for at det finnes flere muligheter du aldri har hørt om. Noen av funksjonene som er tilgjengelig, finner du kun via GBP-appen. Andre funksjoner er avhengig av hvilken bedriftskategori eller type virksomhet du har valgt at bedriften din tilhører.

Under lister vi opp de vanligste funksjonene som er tilgjengelig for alle, deretter mer kategorispesifikke funksjoner.

Deling av innlegg i Google My Business

Du har som standard fire valg for deling av innlegg. Etter covid-19 kom på banen, har det også kommet et femte valg:

  1. kunngjøringer
  2. tilbud og rabatter
  3. produktoppdateringer
  4. arrangementer
  5. om covid-19

Når du skal opprette et innlegg i GBP, trykker du på “innlegg” i menyen til venstre. Velg så hvilken type innlegg du skal opprette. Innleggene du legger ut her vil bli synlige i bunnen av oppføringen i Google Søk og Maps. De kan se slik ut:

Skjermdump av delt innlegg fra Google My Business i Google Søk

Dersom du velger å ikke angi start- og sluttid, vil innlegg arkiveres etter 6 måneder. For arrangementer er det 24 timer fra datoen det legges ut. Vi vil alltid anbefale å legge inn tidsperioden for å ha mest mulig korrekt informasjon.

Bildestørrelse for innlegg er anbefalt å være i forholdet 4:3, for eksempel 400 x 300 px.

Kunngjøringer:

Kunngjøringer er innlegg som passer veldig godt når du ønsker å informere om noe. For eksempel dersom du bytter lokaler, skal ha nattåpent eller har lagt ut flere billetter til et kommende arrangement.

Tilbud:

Skal du ha et kommende tilbud, eller rabatt på varer/tjenester, bør du annonsere det med et innlegg i bedriftsoppføringen din. Du kan legge til en kupongkode eller URL for innløsing av tilbudet.

Produktoppdateringer:

Har du fått inn et nytt produkt? Lag et innlegg om det! Dette er relevant for eksempel om du har fått inn en ny kaffesmak i caféen eller et nytt jeansmerke i klesbutikken.

Arrangementer:

Arrangementer kan være alt fra frokostmøter og konserter til teaterforestillinger. Tenk hvor nyttig det er dersom en bruker søker etter hva som skjer der de bor, og ditt arrangement dukker opp i oversikten!

Skjermdump av kommende arrangementer fra Google My Business i Google Søk

Informasjon hentet fra tredjepartskilder

Arrangementene i bildet over er hentet fra flere kilder, ikke bare de som ligger i Google Business Profile. Det tar oss over til neste punkt på listen, nemlig sosiale medier. Det er viktig å holde alle bedriftens sosiale medier oppdatert. Google kan nemlig velge å hente ut informasjon fra tredjepartskilder og vise det i din bedriftsoppføring.

Dette gjelder spesielt arrangementer du oppretter via bedriftens Facebook-side. Om bedriftssiden din står som arrangør eller som adressen for et arrangement, kan Google velge å vise dette i din oppføring.

Skjermdump av informasjon fra tredjepartskilder i Google My Business oppføring i Google Søk

Fordelen med å legge ut informasjonen i sosiale medier er at arrangementet gjerne blir vist høyt oppe i oppføringen, i motsetning til de du selv oppretter via GMB. De legger seg ofte nederst i oppføringen. Ulempen er at du ikke får innsikt i hvor mange som har trykket seg videre til arrangementet ditt via oppføringen. Innsikt får du derimot fra innlegg du selv har lagt ut via bedriftsoppføringen, eller i sporingsverktøyet ditt ved å UTM-tagge URLene dine.

Når vi snakker om tredjepartskilder, så kan du også sette opp annonser med informasjon fra bedriftsoppføringen din, som for eksempel telefonnummeret ditt.

Se innsikt fra innlegg du har opprettet

Ved å trykke på innsikt kan du se hvor mange som har sett hvert enkelt innlegg og hvor mange som har trykket på det. Bruk denne innsikten til å finne ut hvilke typer innlegg som engasjerer dine kunder mest. Du bør så publisere mer av denne typen!

Vi anbefaler å alltid UTM-tagge URLer du legger inn i Google Business Profile, slik at all trafikk fra GBP kan spores. Claire Carlile har en fin guide for UTM-tagging, hvor du også får tilgang til et gratis "cheat sheet" for UTM-tagging i din Google bedriftsprofil.

Vis frem produktene dine

Fra menyen til venstre, kan du se en knapp der det står “produkter”. Her kan du legge til, endre eller slette spesifikke produkter fra produktkatalogen din. Om du ikke ser dette alternativet, så er ikke produkter tilgjengelig for din kategorioppføring.

Hvordan du organiserer katalogen din er opp til deg, det kan gjøres på forskjellige måter, men du kan kun opprette ett nivå av kategorier med tilhørende produkter. Så gjør det enkelt og oversiktlig for deg selv og kundene dine. Om du har 1000 produkter i nettbutikken er det heller ikke nødvendig å opprette 1000 produkter i bedriftsprofilen. Velg de produktene som er viktigst for deg å vise frem og som representerer bedriften din best.

La oss si at du eier en skobutikk. Du selger sko fra Nike, Adidas og Converse. Du kan da opprette en produktkategori for hvert merke, med dine viktigste produkter under hver kategori. For eksempel, "Nike Sportswear AIR" og "Nike Performance Revolution" vil da begge ligge under kategorien “Nike sko”, med hver sin faste pris og produktbeskrivelse. "Kjøp nå"-knappen skal da lenkes til landingssiden for hvert enkelt produkt.

Skjermdump av der du legger til produkter i Google My Business

Del bilder av bedriften din

Du kan legge ut bilder og video av produktene dine, inne i butikken og fasaden til bedriften, ansatte på jobb, logo og foretrukket forsidebilde. Til syvende og sist er det Google som velger hvilke bilder som blir vist i søk og Google Maps. Men jo bedre du følger retningslinjene for bilder, jo mer sannsynlig er det at Google velger å vise dine bilder.

Bildestørrelse er anbefalt til 720 x 720 px.

Anmeldelser av bedriften din

Kunder kan gi anmeldelser av bedriften din, ringe deg, be om veibeskrivelser, spørre spørsmål, se åpningstider og bilder, booke time og mer. Av denne grunn kan Google Business Profile være en stor trafikkilde - både til nettbutikken din og til fysisk butikk.

Det er lurt å sette opp et fast tidspunkt hver uke hvor du sjekker oppføringen din og svarer på eventuelle anmeldelser og spørsmål fra kundene dine. En dårlig opplevelse kan bli litt bedre dersom kunden får et godt svar. Andre som finner bedriften din vil også se at du jobber med å bli bedre.

Det er ikke mulig å slette anmeldelser av bedriften din, men du kan rapportere useriøse anmeldelser eller spam til Google.

Kategorispesifikke funksjoner og muligheter

Noen kategorier gir deg ulike funksjoner og muligheter. Har du for eksempel en restaurantoppføring, får du blant annet mulighet til å legge til menyen din i Google My Business. Både i form av bilder av ulike retter med navnet på retten, bilde av selve menyen, samt lenke til menyen din på nettstedet. Les mer om restauranter og menyredigering fra Google selv. Du har også mulighet til å legge inn direktelenke til reservasjonssiden din.

Selger du varer får du muligheten til å legge ut produkter med informasjon, bilder og lenke til produktet i din bedriftsprofil. Dette kan se slik ut:

Skjermdump av produkter i Google Søk fra Google My Business

Huskeliste: Dette bør du holde oppdatert og optimalisert

  • Pass alltid på at åpningstidene dine er oppdatert. Dette gjelder spesielt rundt helligdager og andre begivenheter hvor åpningstidene er annerledes. Du kan legge inn dette under "spesielle åpningstider" i informasjonsdelen i ditt GBP-dashboard.
  • Svar på anmeldelser. Vis kunder at du setter pris på anmeldelsene deres. Positive anmeldelser av høy kvalitet er med på å gjøre bedriften din mer synlig.
  • Hold bedriftsinformasjonen oppdatert. Teksten bør ha med viktige ord som er relevant til det du tilbyr og gjør.
  • Publiser poster på Google Business Profile. Vis kundene dine hva som skjer.
  • Legg til bilder for å vise produktene og tjenestene dine til kunder, og for å hjelpe dem å finne deg.
  • Samsvar med informasjonen som ligger i oppføringen, på nettsidene dine og i andre kanaler er viktig. Det gir Google et bedre helhetlig bilde av bedriften din, hva du tilbyr og hvordan du kan hjelpe brukeren som søker etter dine tjenester eller produkter.

Nå kan du sette i gang med å ta eierskap til eller oppdatere din Google Business Profile. Ikke glem å utforske hvordan du best kan utnytte potensialet verktøyet gir deg, og det helt gratis. Ønsker du hjelp med din oppføring i Google bedriftsprofil? Ta kontakt med oss.