Forside / Blogg / Performance Day 2011 -Google om Places, Display og Mobilt Søk

Performance Day 2011 -Google om Places, Display og Mobilt Søk

Dato publisert:

15.06.11

Google forteller om nye og spennende produkter.

Google Display Network Elisabeth Berglie, Google

Søk og Display gir flere konverteringer.

Med Display Network kan tilpasser man målretting til ulike kampanjemål.


  • Kontekstuell måretting
  • Emnemålretting
  • Plasseringsmålretting

Fremtidens Display.

Vi vil se færre, men mer relvante annonser.

Display annonser impressions pr person vil reduseres med 25%

Brukerne vil ha påvirking på 25% av annonsene de blir eksponert for

35% av kampanjene vil benytte andre parametre enn klikk og konverteringer

Forbrukeren vil alltid vite hvorfor de blir eksponert for en annonse.

Mer enn 40% av online amerikanere forvneter å foretrekke display annonser online som deres favoritt fremfor glossy magasiner og kino.


Google Places + Deals Mats Olavson, Google


Google Places

  • ca 20% av alle søk har lokal tilknytting (sted eller området)
  • 97% av brukere undersøker produlkter online før de kjøper lokalt
  • 40% av små firmaer har ikke websider

Google knytter sammen lokale bedrifter og kunder. Derfor er det viktig for disse å ha egen Place side! Der får du kontaktinfo, reviews, bilder og video, samt detaljer om forretningen osv. Er du eier av stedet kan du trykke på "Rediger dette stedet". Denne oppføringen er så klart gratis!

De fleste bedrifter er allrede på Google Maps, men mange av oppføringene er ikke vertifisert. Hvorfor


  • Det er gratis. Det er en rask og enkel måte å promotere bedriften din på
  • Ta eierskap over hva som skjer online
  • Medarbeidere i bedriften har den beste forutsetningen for å legge inn detaljer og info

Google Offers

Tilbud av stor verdi på produkter og tjenester fra attraktive lokale tilbydere.

Brukere ser tilbudet på Google sitt Display-netverk. Brukere mottar en e-post som kan printes ut og taes med i butikken eller man kan scanne en QR-kode og ta med mobilen.


Mobilt søk Kristin Ellingsen, Google


Mobile first! 5,3 milliarder mobil abonnementer. Flere mennesker har tilgang til mobil enn rent vann! De gamle telefonene fases ut og taes over av smarttelefoner.

Start mobilannonsering med en gang.

Separer søk og mobilkampanjen. Helst med en egen mobil landingsside. Konverteringsraten og klikkraten øker, mens kostnaden pr salg går ned.

Muligheter med Google

Du kan velge å rette deg mot ulike abonnementer, telefontyper osv.

Det er fire forskjellige formater:


  1. Click to call. For de som ikke har egen side eller har call senter og ønsker å rette trafikken inn dit
  2. Site links.
  3. Click to download. For nedlastning av applikasjoner
  4. Hyper local. Viser oppføringer i kart med mulighet for kjørebeskrivelse fra der du er

Online til offline... (Last ned kuponger fra mobil. beta i USA)



Q&A

Hvor hentes info til Places fra?

Mats: Har du vertifisert oppføringen er det ingen andre som kan endre på denne oppføringen. Oppdateringer fra Brønnøysundsregisteret skal oppdateres automatisk.



Hva hvis kontor og arrangementsted er to ulike steder?

Mats: Dette er noe man vanligvis ikke gjør, men ta kontakt i GOD tid, så kan man se hva man kan gjøre.



EU reglement ovenfor Cookies

Mark: Very few countries have done anything about it yet, but we are follwing the develpoment.



Er Google Offers en oppgradering av Google kuponger?

Mats: Nei, kuponger vil forsatt være der.