Google tester nye formater for Sitelinks
Dato publisert:
Google tester et nytt format for Google Sitelinks både i organisk søk og i annonser. Her ser du hvordan de nye sitelinksene ser ut og hvordan det kan påvirke søkeresultatet.
Viser viktige undersider
Sitelinks er uthevede lenker til viktige undersider på nettsiden din. Har du satt opp strukturen på nettsiden din korrekt, kan de komme i det organiske søkeresultatet, men de brukes også når du setter opp AdWords-annonser.
Bildet under viser vanlige sitelinks på AdWords-annonser:
Nye formater for sitelinks
Google tester nå nye formater for sitelinks. De ligner mer på en karuselløsning med bokser. Disse nye sitelinks kan potensielt få mer oppmerksomhet fra brukere, som igjen kan føre til høyere klikkrate på sitelinks. Når denne oppdateringen eventuelt kommer til Norge, er ikke kjent enda.
John Lincoln la ut dette bildet på Twitter, hvor han hadde fått opp de nye sitelinks-formatene i Google:
Hva kan effekten være dersom testen til Google gir et positivt utslag?
Vi er spente på effekten denne endringen kommer til å ha på brukernes engasjement for sitelinks. Per i dag brukes sitelinks mer for å ta større plass i søkeresultatet, og utvide budskapet i annonsen, ikke fordi det pleier å komme så mange klikk på selve sitelinken.
Med det nye formatet kan en positiv utvikling være at flere klikker på sitelinks og kommer direkte til den siden de ønsker. Får man mer data på bruken av sitelinks, kan man også gjøre tiltak for stadig forbedringer på hele annonsebudskapet, ikke bare hovedannonsen.
Har du lyst å vite mer om AdWords-annonsering? Ta kontakt med en av våre Adwords-eksperter, eller du kan melde deg på et av våre Adwords-kurs for å få en grunnleggende innføring i verktøyet og mulighetene som finnes.
Kilde: Search Engine Land