Google Analytics Premium blir stadig mer sentralt i digital markedsføring
Dato publisert:
Dato oppdatert:
I starten av februar arrangerte Google et to dagers seminar i Dublin hvor Google Analytics Premium stod i sentrum. Dagene forsterket inntrykket av at utviklingen av Google Analytics blir stadig mer sentralt og viktig i digital markedsføring for å oppnå ytterligere presisjon i både annonsering og innsikt.
Google Analytics Premium er en utvidet og lisensiert versjon av den vanlige Google Analytics som er tilgjengelig for alle.
I 2015 ble Synlighet godkjent som Google Analytics Premium Reseller. Innsikt og webanalyse står sentralt i alt vi gjør og mulighetene for dette forsterkes gjennom Google Analytics Premium.
Historisk har Google Analytics vært en mottaker av data. Et sted du samler inn data fra nettsiden din for å gjøre analyser og finne svar. Med tiden har mengden og type data som sendes til Google Analytics økt. I det siste har Google Analytics også begynt å sende fra seg informasjon som Remarketing-lister og konverteringsdata.
Annonsering med innsikt
Det blir stadig mer vanlig å bruke data - egen eller tredjeparts - for å gjøre annonseringen mer presis og bedre.
Google Analytics Premium kobles tettere og tettere sammen med andre systemer og tjenester, først og fremst de som også eies av Google.
For eksempel så knyttes DoubleClick sitt univers stadig tettere med Google Analytics Premium. Dette gir bedre rapporter, mer presisjon og muligheten til å bygge egne målgrupper, både for de som skal annonsere hos andre eller håndtere annonser på egne sider.
På workshopen hos Google ble det både demonstrert og fokusert på koblinger mellom blant annet Google Analytics Premium og DoubleClick. Veien videre viser tydelig hvor sentral Google Analytics Premium vil fortsette å være i digital annonsering.
Big Data med BigQuery
I takt med at stadig mer data blir tilgjengelig, ble det også brukt tid på å vise hvordan behandling av store datasett kan håndteres i BigQuery. Med integrasjon til Google Analytics Premium, gir BigQuery muligheten til å systematisere og sortere data som igjen kan brukes videre til både markedsføring og innsikt.
I BigQuery kan du både lagre og prosessere data med bruk av samme infrastruktur som Google selv bruker. Arkitekturen bak gjør at det går svært raskt å behandle store mengder data. Du har svært stor frihet til å selv bestemme både hvilken data som skal inn, og ikke minst hvordan dette skal presenteres ut igjen.
Ønsker du å vite mer om Google Analytics Premium? Ta kontakt for en uforpliktende prat!