Godt språk på nett – Temasetninger og avsnitt
Dato publisert:
«Å kunne strukturere en tekst i tematiske avsnitt er en kompetanse som elevene forventes å ha nådd etter 7. årstrinn.»
Dette skriver Nasjonalt senter for skriveopplæring på sine nettsider. I syvende klasse er elevene tolv år gamle! Er du like stødig på oppdeling av avsnitt som dem?
Mange glemmer de gamle, gode skrivereglene når de produserer innhold på nett. Men det er verdt å huske at det var en grunn til at du lærte disse reglene allerede på grunnskolen. Her får du en oppfriskning av reglene rundt temasetninger og avsnitt!
Skriv kort! Eller?
På nett leser vi gjerne litt annerledes enn det vi gjør på papir. Det er fordi vi ofte har et helt annet mål med lesingen på nett enn i for eksempel en bok eller et magasin. Når vi er på nett, ønsker vi som regel å løse et problem og i tillegg leser vi saktere. Derfor anbefaler mange at tekster på nett bør være korte.
Da har de misforstått poenget.
Hovedpoenget er nemlig ikke at teksten i seg selv må være kort, men at man ikke bruker flere ord og setninger enn det som er nødvendig for å komme frem til poenget. Det viktigste grepet du kan gjøre for å holde deg til saken, er å skrive tydelige temasetninger, og dele opp teksten i gode avsnitt.
Avsnitt og leservennlighet
En tekst kan utformes på mange måter, men de aller fleste tekster har likevel noe til felles. Vi bygger opp tekst med en innledning, en hoveddel og en form for avslutning eller oppsummering. Dette gjelder både for tekst på nett og på papir. Hoveddelen deler vi opp i ulike avsnitt for å underbygge tekstens hovedbudskap.
Hvor langt et avsnitt skal være, bør ikke avgjøres av estetiske hensyn eller etter et visst antall linjer. Du har kanskje fått rådet "skriv korte avsnitt, det gir teksten luft og gjør den mer leservennlig"? Teksten oppleves ikke mer leservennlig av tomrommet som linjeskiftet skaper. Teksten oppleves som leservennlig fordi avsnittet har et tydelig og presist budskap, som blir formulert på en forståelig måte.
En dyktig skribent, som raskt kommer til poenget, skriver også som regel korte avsnitt. Etter et knakende godt poeng føles linjeskiftet luftig og leservennlig, fordi leseren nå får tid til å fordøye budskapet før neste knakende gode poeng kommer.
En god temasetning
I trangen etter å skrive korte setninger, korte tekster og korte avsnitt, glemmer mange den gode gamle temasetningen.
En temasetning er den første setningen i avsnittet. Den introduserer hovedideen i avsnittet. Den gir leseren en pekepinn på hva avsnittet handler om. Setningen er generell uten for mange detaljer. (Kilde: skrivesenteret.no)
En temasetning kan for eksempel være: «På nett leser vi annerledes enn vi gjør på papir». Da forventer leseren at forfatteren utdyper hva som er så annerledes med å lese på nett. Gjør forfatteren ikke det, blir leseren skuffet og teksten virker rotete og uten mål og mening.
Setninger som utdyper temasetningen kalles kommentarsetninger. Ved å henvise til for eksempel forskningsresultater, annen seriøs litteratur, komme med eksempler eller føre leseren gjennom et logisk resonnement, underbygger man påstanden i temasetningen. Da fremstår teksten mer troverdig og leseren oppfatter innholdet som seriøst.
Hjelper deg å strukturere teksten
Starter du alle avsnitt med en temasetning, unngår du å fylle teksten din med unødvendige setninger. Tenk gjennom målet med avsnittet, formuler det til en temasetning og bruk resten av avsnittet på å underbygge temasetningen med kommentarsetninger. Da blir teksten enklere å lese, mer presis og mest sannsynlig ikke lengre enn nødvendig.
Ønsker du mer trening i å skrive gode avsnitt? Ta en titt på skrivesenteret.no og last ned oppgavene for 1.-4. klasse, eller 5.-7. klasse. Det er veldig god trening!
Når du består disse oppgavene med glans og har full kontroll på avsnitt og temasetninger, kan du selvfølgelig vike fra hovedreglene. Inntil da bør du holde deg innenfor rammene. Det er en grunn til at reglene er laget.
Synlighet holder kurs i hvordan du bør skrive for nett og samtidig tenke på SEO. Vi er et av Norges ledende byrå innen søkemotoroptimalisering. Ta kontakt for et skreddersydd kurs.