– Godt analysearbeid er som å grave etter gull

15.06.20

Jørgen Brunborg-Næss var med å starte digitalmarkedsføringsselskapet Synlighet i 2003. Etter tre år i Aller Media og noen år som selvstendig konsulent, vender han nå “hjem” og tiltrer stillingen fagleder for data og innsikt.

– Dette er faktisk tredje gangen jeg starter i Synlighet. Jeg har hatt stor glede av å høste nye perspektiver fra både Aller og fra å jobbe i andre bedrifter. Den erfaringen ser jeg frem til å få brukt både for å gi verdi til kundene og for å løfte et allerede solid analysemiljø i Synlighet videre.

Øystein Svendsen Opperud, byråleder i Oslo, er glad for å ha Jørgen tilbake i Synlighet.

– Den erfaringen og kompetansen Jørgen har opparbeidet er helt unik og utgjør en mangelvare i norske bedrifter. Med både dybdekunnskap fra utfordrende analytiske problemstillinger og en evne til å formidle, styrker han Synlighets eget fagmiljø, såvel som leveransene vi kan tilby våre kunder.

Tar med seg viktige erfaringer fra Aller Media

Aller Media er blant de største digitale trafikksystemene i landet, med opp mot 3 millioner hits i Google Analytics hver eneste måned. Det er få andre forunt å ha slike datasett tilgjengelig for analyse og læring.

– Den store mengden data har gjort at jeg virkelig har fått jobbe i dybden og i alle deler av prosessen fra teknisk konfigurering av datainnsamling til dybdeanalyser, visualisering av data og ikke minst kompetanseheving i store deler av organisasjonen.

De fleste bedrifter vil ha stor nytte av å samarbeide med byråer som har opparbeidet seg denne kompetansen. Spesielt fra bransjer og miljøer som tillater dybdeanalyser på store datasett. Det gir viktige erfaringer som kan videreføres også til andre bransjer og miljøer.

Viktige beslutninger krever godt grunnarbeid

– Skal du ta gode beslutninger, er du helt avhengig av et godt datagrunnlag med kontroll på feilkilder og kunnskap om hvilke data som er til å stole på, hva de kan- og slettes ikke kan brukes til. Viktige beslutninger, der grunnlaget må være så entydig som mulig, gjør det desto viktigere at jobben under panseret er grundig utført. Som beslutningstaker trenger du ikke kjenne detaljene, men du må være trygg på at arbeid med kvalitetssikring blir ivaretatt.

– Både i Aller og i Synlighet er en viktig del av jobben som analytiker å virkelig forstå informasjonsbehovet som ligger bak et spørsmålet som stilles, for så å gjøre den analysejobben som kreves for å gi korrekte svar. Kvaliteten på spørsmålet avgjør verdien av svaret. Det er her den enorme forskjellen mellom rapportering og analyse gjør seg gjeldende. Gode analyser av godt forståtte problemstillinger gir deg innsikten du trenger for å ta beslutninger som bringer deg videre.

– Godt analysearbeid ligner på gullgraving

– Godt analysearbeid ligner gjerne på gullgraving. Du må vaske ganske store mengder gjørme og sand før du finner gullklumpene. Det ligger nesten alltid nyttig innsikt i datagrunnlaget ditt, men det er sjeldent synlig på overflaten. Du må rett og slett sette av tid til å grave for å finne gullet som gir lønnsomhet og vekst i ditt marked.

– I Synlighet skal jeg få gjøre det jeg liker aller best. Jeg skal både få bryne meg på skikkelig vriene problemstillinger andre ikke har fått til, og jeg skal bruke tid på å grave frem de gullklumpene av innsikt ingen visste var der. I tillegg skal jeg gjøre mitt for å ytterligere øke både interessen og kompetansen for godt innsiktsarbeid hos både kolleger og kunder.

– Nå gleder jeg meg til å ta fatt på jobben som fagleder og til å bli kjent med Synlighet på nytt. Synlighet har siden sist doblet antall medarbeidere og har en bredere kompetanse enn da jeg skiftet beite for seks år siden.