Forside / Blogg / Gjesteinnlegg fra Iversen Skogen: Jakten rundt trakten

Gjesteinnlegg fra Iversen Skogen: Jakten rundt trakten

Dato publisert:

12.12.17
Brain ski A3

Vår oppgave som reklamebyrå er å gjøre mennesker oppmerksomme, nysgjerrige og å la dem kjenne på sulten – å få dem oppi selve kjøpstrakten.

I dette blogginnlegget kan du lese mer om hvordan vi i Iversen Skogen tenker – tanker du kan ta med deg som praktiske råd i din egen virksomhets jakt etter å øke tilstrømningen av kunder.

Nysgjerrighet, troverdighet og originalitet pakket inn og servert på uoriginalt vis.


Dette er noen av triggerne som bør ligge fremst i ditt bakhode når dere som virksomhet skal stake ut strategi og ulike markedsføringselementer for å fremme dere og deres.

Det generelle og underliggende budskapet i all reklame og markedsføring er naturligvis «velg oss» og «velg vårt». Samtidig som dere klekker ut de uoriginale og gode idéene, sitter imidlertid deres konkurrenter med et ønske om å ta både innersvingen på og kunder fra dere.

1. Skill dere ut – ikke kopier eller etterlign konkurrentene


Skal dere skille dere ut i et hav eller i en liten dam av konkurrenter, må dere kommunisere hvilke fortrinn og unike kvaliteter deres løsninger, tjenester eller produkter innehar.

Konkurrentene vil høyst sannsynlig, eller bør, gjøre akkurat det samme, men dere vil alltid finne den lille eller store twisten ved dere og det dere tilbyr, som gir dere egenart.

2. Kommuniser som det dere er


En utfordrer bør se ut og snakke som en utfordrer. Vær fremoverlent, skru på sjarmen og vis oppriktig hunger og pågangsmot etter å levere kvalitet og hvorfor dere er kommet for å bli.

En tittelforsvarer bør derimot bli oppfattet som en bauta. Solid og selvsikker, uten å tippe over til å bli for eplekjekk. Henvis gjerne bakover i tid for å vise til hvordan dere er blitt den troverdige og tillitsfulle leverandøren dere er i dag, og som dere fortsatt skal være i fremtiden.

3. Gjør det enkelt og pent


Ikke la design og andre elementer stå i veien for selve budskapet.

Derfor er lengden på dette rådet ganske så kort.

4. Bruk egne bilder


Stock-bilder av mennesker med brede smil og kritthvite tenner, sittende i et perfekt lyssatt miljø, viser sjelden realiteten. Bruk egne bilder, gjerne tatt av dere selv.

Når det er sagt, eller skrevet, bør naturligvis bildene være av bra kaliber, om du da ikke er ute etter å vise ekstremt autentiske scenarioer. Du må ikke ha 55 vekttall i Photoshop for å gjøre redigerende grep som løfter bildekvaliteten.

Det store internettet og YouTube er stappet med gode, korte videoer og beskrivelser for hvordan du på enkelt vis hever standarden på bildene dine.

Dessuten finnes det gode apper som kan gjøre små underverker med mobilbildene dine, som for eksempler Pixelmator, ProCam 5, LightX og Enlight.

5. Gi folk insentiver til å klikke seg videre.


Et insentiv er noe som motiverer mennesker til handling. Med handling menes imidlertid ikke det å kjøpe noe, men å gjøre noe aktivt for å få mer informasjon og gjøre seg bedre kjent.

Et insentiv kan være alt fra en «Les mer»-knapp i en Facebook-annonse til innbydende design på et nettsted som fører til undring, interesse og fascinasjon.

6. Lag interessant og profilbærende innhold


En informativ tekst kan skrives på uendelig mange forskjellige måter. Ved tekstproduksjon kan kort og enkelt være to greie knagger å henge seg på. Hvilket formspråk man benytter, bør imidlertid basere seg på virksomhetens profil.

Er dere formelle? Foretrekker dere humor som virkemiddel? Er nærmest skjønnlitterære tekster en form som passer deres profil?

Og sist, men ikke minst: Skriv korrekt, og bruk god tid på korrektur. Innhold med skrivefeil skaper mistillit ved første korsvei. Gir man et dårlig førsteinntrykk, kan veien videre til nærmere bekjentskap raskt bli kronglete.

Penger er ikke avgjørende - tenk på hele helheten


Kjører du en stor omdømme- og profileringskampanje, med et budsjett som gjerne bikker over 100 millioner kroner, vil ikke det nødvendigvis være ensbetydende med at du vil lykkes. Det kan i verste fall resultere i ytterlige tusenvis eller millioner av kroner ut av pengepungen, eller at den budsjetterte inntjeningen aldri havner oppi den.

Bare spør en viss Reitan, som etter lanseringen av bestevenn-strategien og Æ-appen har måttet innse at Rema 1000 månedlig mister markedsverdi ovenfor sine dagligvarekonkurrenter.

Det er trøbbel i Rema-tårnet, og det enkle var nok trolig det beste. Nå skal ikke denne avsluttende delen av dette blogginnlegget bli en uthengning av Rema 1000 og veiene de har valgt å ta med sine (tidligere) kunder på.

Nedgangen konsernet har opplevd i dagligvaremarkedet etter lanseringen av Æ og bestevenn-strategien er derimot for stor til ikke å bli trukket frem som et eksempel på en helhetlig strategi som felles av et svakt gjennomtenkt delelement.

Gode digitale løsninger er ikke den totale løsningen


De digitale løsningene var på plass. Æ-appen har fungert utmerket siden lanseringen.

Dagligvaregigantens innholdsmarkedsføring ser smashing ut og er tiltrekkende både visuelt og innholdsmessig. Men med boikotter og kundeflukt ble Remas bestevenn-strategi deres verste fiende.

Rema og Reitan trådde feil og har i ettertid beklaget seg offentlig. De har gjort reparerende tilnærminger mot produsenter og merkevarer som de kastet på hodet ut av sine butikker. Men feilstegene ligger fremdeles friskt i minnet hos kundene, som visst nok alltid har rett.

Selv om dagligvarekjeden med de norske nasjonalfargene har forsøkt å lappe sammen det åpne såret‚ blir det interessant å se om kundene returnerer.

Potensielle kunder er eksisterende kunder


Poenget med å greie noe ut rundt Remas feilslåtte strategi, er å påpeke at det bak en virksomhets innhold, stunt, kampanjer, nettsted, reklamefilmer, Facebook-poster og lignende markedsføringselementer alltid må ligge en godt gjennomtenkt strategi.

En strategi som ikke slår feil og som ikke står i fare for å trø for mange potensielle kunder på tærne.

For de potensielle kundene er tross alt dine eksisterende kunder. De trenger bare litt tid til å utforske, til å bli fascinert og til å bli bedre kjent med deg først.

Dette innlegget er skrevet av Harald Martel Bersaas på vegne av Iversen Skogen. Les mer om Iversen Skogen og deres tjenester her!