Forside / Blogg / GDPR, Google Ads og andre begivenheter i 2018

GDPR, Google Ads og andre begivenheter i 2018

Dato publisert:

19.12.18
Digitalehoydepunkter2018 smaller

2018 ble et begivenhetsrikt år innen digital markedsføring. Med GDPR kom stort fokus på personvern, Google lanserte moderniserte tjenester under nytt navn, og endelig kom det forventede skiftet til Mobile First i Googles søkemotor. Også feiret vi i Synlighet 15 år siden lansering av synlighet.no. Her er en oppsummering av det du bør huske fra 2018!

GDPR - fokus på personvern


GDPR (General Data Protection Regulation), eller personvernforordning på norsk, trådte i kraft 20. juli 2018, og førte til mange nyhetsbrev i eposten med oppfording om godkjennelse, eller informasjon om personvern. Det er fremdeles uklart hva konsekvensene av GDPR til syvende og sist blir for den enkelte bedrift, men Bergen Kommune har fått et straffegebyr på 1,6 millioner kroner etter sikkerhetsbrist hvor GDPR-regler er tatt i bruk. Kontrolltiltakene ellers har så langt har vært mer rettet mot de store, internasjonale bedriftene. For eksempel har Forbrukerrådet klaget Google inn til Datatilsynet for deres behandling av lokasjonsopplysninger.

GDPR er et regelverk som skal regulere virksomheters bruk av personopplysninger. Det vil si opplysninger som omhandler enkeltpersoner. Det kan være både faktaopplysninger og vurderinger. Norge hadde fra før et relativt strengt regelverk om personopplysninger, kalt personopplysningsloven. Problemet med denne loven er at den ikke følges så godt og er teknisk utdatert. GDPR tar sikte på å omfavne den teknologiske utviklingen som har skjedd, samt den utviklingen som vil skje i fremtiden.

Her kan du se de fem vanligste misforståelsene knyttet til GDPR fra Advokat Ove Vanebro!

Google endret navn på verktøyene sine


Du har kanskje fått med deg at Google AdWords endret navn til Google Ads, men flere tjenester fra Google ble rebrandet for å tilpasse profilen til utviklingen som har vært siden tjenestene ble lansert. Google AdWords handler ikke bare om søkannonser lengre, men inneholder mange spennende annonseringsmuligheter, derfor blir det mer naturlig med navnet Google Ads. DoubleClick og Analytics 360, den betalte versjonen av Google Analytics, har samlet seg til Google Marketing Platform. Dette skal gjøre det enda enklere for deg å planlegge, kjøpe, måle og optimalisere annonsekjøp på ett sted.

Sist men ikke minst finner du nå Google Ad Manager, som er sammensmeltningen av DoubleClick for Publishers (DFP) og DoubleClick Ad Exchange. Dette verktøyet skal hjelpe deg å tjene penger der folk befinner seg på nett i dag, f.eks. live streams, Accelerated Mobile Pages (AMP), mobilspill, andre apper, og plattformer som YouTube og Apple News.

Les mer om endringene "Google AdWords blir til Google Ads" her!

Googlenavneendring

Mobile First rulles ut for fullt i Norge


Vi har lenge snakket om at mobil blir viktigere og viktigere. Nå er mobil kongen.

Fordi over 50 % av verdens internettbefolkning bruker mobilen når de søker på nett, har Google valgt å skifte fokus fra å indeksere nettsider basert på desktop-versjonen til mobil-versjonen av nettstedet. Mobile First ble rullet sakte men sikkert ut i 2018, og kom til Norge nå i høst. Dette vil ikke endre noe særlig for de som allerede har responsive nettsider, men det sier mye om hvor fokuset ditt på forbedring av nettstedet burde ligge.

Som en konsekvens av at mobil nå blir en prioritet, har Google annonsert at hastighet også er en rangeringsfaktor for mobilsøk, ikke bare på desktop. Brukere generelt er mer utålmodige på mobil, så det kan lønne seg å sikre at nettstedet ditt laster så raskt som mulig.

Du kan lese mer om endringen samt finne ut hvordan du kan sikre at din nettside er satt opp for mobilsøk i innlegget: “Hva er Mobile First Index, og hvordan tilpasser du nettsiden din for det?”

Algoritmeendringer som ga organiske poster en reell smekk


I januar 2018 rullet Facebook ut nye oppdateringer i News Feed-algoritmen, som skulle nedgradere «engagement bait«-poster og prioritere familie og venners oppdateringer fremfor side-poster. Dette var en stor endring for alle Facebook-sider, og ikke minst for de som driver aktivt med «engagement bait»-strategien, som fort opplevde mye dårligere organisk rekkevidde på det de delte. Men det er viktig å ta med seg at Facebook bestreber seg på å gi brukerene det de ønsker. "Engagement bait" ble oppfattet som spam, og det har du ikke lyst til å være. Fokusér på å lage og dele innhold av høy kvalitet med en verdi for følgerene dine, så vil ikke denne, eller framtidige algoritmeendringer, påvirke deg. Mest sannsynlig.

Få tips til hvordan du kan unngå å bli begrenset av Facebook sin algoritme her: “Guide: Slik overlever postene dine på Facebook”.

Flere muligheter med søkannonser i Google Ads


I Google Ads skjer det stadig endring og utvikling for å forbedre effekten, annonseformatene og målrettingsmulighetene på alle typer annonser.

Noen av de endringene du kan merke deg i 2018, er at det ble mulig å målrette søkannonser mot et "In-market"-publikum. "In-market" prøver å nå personer som gjør seg klar til å kjøpe spesifikke typer produkter eller tjenester. "In-market" er basert på analyser av kjøpssignaler, blant annet de siste søkefrasene brukeren har søkt på og surfeaktiviteten på nettsider. Søkannonser fikk flere oppdateringer, blant annet mer plass i selve annonseteksten og muligheten til å lage responsive søkeannonser. Med responsive søkeannonser gir du som annonsør flere alternativer til annonsetekst, og deretter vil Google lære seg hva som er mest relevant for den som søker.

Det ble også mulig å kjøre shopping-annonser sammen med videoannonser for å hjelpe brukere med å finne produktene dine på en mer effektiv måte.

Inspisér URLer "Live" med nye Google Search Console


Med den nye versjonen av Google Search Console lansert, får du muligheten til å inspisere "Live" det Google har av informasjon om spesifikke URLer med URL Inspection Tool, og du kan spørre Google om å indeksere siden på ny etter du har fikset eventuelle problemer. Det har også kommet bedre automatiske varsler som advarer deg om sider på nettstedet ditt som blir påvirket av f.eks. crawling, indeksering etc. og gir deg muligheten til å sende inn en forespørsel om revidering eller i visse tilfeller tips til hvordan du kan løse problemet.

Bruker du ikke Google Search Console i dag? Her har du fem gode grunner til hvorfor du bør ta Search Console i bruk!

20180323 153614

Google Home lansert i Norge


Den digitale assistenten Google Home ble offisielt lansert i Norge i oktober, og selv om effekten fortsatt er ukjent, kan det for visse bedrifter være gunstig å vurdere en søkeordsstrategi basert på Voice Search. Med stemmesøk er det generelt viktig å tenke mer i formatet "spørsmål og svar", i tillegg må du strukturere data på nettsiden slik at Google sin Artificial Intelligence (A.I.) mye raskere kan forstå hvilket innhold du har på nettstedet ditt.

Her får du vite mer om hvordan du optimaliserer for voice search!

Vi kunne nevnt at Google gikk tilbake til 160 karakterer i meta beskrivelser etter å ha utvidet det til 300, noe som er uvanlig ettersom Google pleier å teste endringer nøye før de innføres. Men SEO-folkene våre, som brukte mange timer på å endre meta beskrivelser da det først ble utvidet, vil ikke snakke om det :)

Ønsker du å holde deg oppdatert på det viktigste som skjer innen digital markedsføring i 2019? Meld deg på nyhetsbrev eller følg oss på Facebook!