Forside / Blogg / Hvordan fungerer Google Ads?

Hva er Google Ads og hvordan fungerer annonseringen?

Dato publisert:

03.11.20

Dato oppdatert:

05.04.23
High Rank Technologies mobile ad

Google Ads er annonsesystemet til Google. Her kan du som annonsør nå personer som aktivt leter etter dine produkter og tjenester ved bruk av søkeord, eller nå personer som kan tenkes å være interessert i hva du tilbyr basert på tidligere atferd og interesser.

I Google Ads kan du sette opp, søkeannonser, Shopping-annonser, YouTube-annonser, Gmail-annonser, bannerannonser, app-annonser og ikke minst - Googles Discovery-annonser. Med andre ord, det finnes et hav av annonseringsmuligheter i Google Ads, som bare venter på at du skal teste dem ut.

Google Ads er altså et komplekst annonseverktøy vi kunne skrevet en hel bok om. Selv om verktøyet består av mye mer enn kun søkeannonser i Google søk, og denne artikkelen i hovedsak fokuserer på denne annonsetypen, vil du nok lære masse ved å lese videre!

Hvordan fungerer Google Ads?

Annonsering skal lønne seg, og det er vanskelig å finne en mer lønnsom annonsekanal enn Google Ads. Her har du nemlig en unik mulighet til å målrette deg mot de som aktivt leter etter produktene dine i søkemotoren til Google. Men hvordan fungerer egentlig annonsering i Google Ads?

Hvilke ord søker en potensiell kunde på i Google hvis han er interessert i produktet ditt? Når du har avdekket dette, gjennom en søkeordsanalyse og interne diskusjoner, setter du opp annonser på disse søkeordene. Annonsen din skreddersyr du til søkeordet og annonsen vil vises over de ”vanlige” søkeresultatene.

Det er vanskelig å forestille seg en mer målrettet form for annonsering. Og det beste av alt – du betaler kun når noen klikker på annonsen din.

Kvalitet er viktig for Google

Konkurransen mellom annonsører fungerer som en auksjon der både kvaliteten på annonser og nettstedet ditt (kvalitetspoeng), samt hva du er villig til å betale (bud) er med på å bestemme annonseplasseringen. Google er svært opptatt av å gi brukerne sine relevante søkeresultater, det er nemlig kvaliteten på søkeresultatet som gjør at Google har over 40 000 søk i sekundet på verdensbasis.

Det handler ikke om å betale deg til en topplassering - de beste og mest relevante annonsene premieres med bedre plassering til en lavere kostnad per klikk. Kunnskap og erfaring med kampanjestyring kan derfor gi store utslag på resultater.

Søkevolumer endrer seg

Å holde øye med annonseringen løpende er også essensielt ettersom antallet søk på søkeordene du annonserer på, mest sannsynlig vil gå gjennom sesongsvingninger og generell utvikling i positiv eller negativ retning.

For eksempel, det er få som søker etter "julebord" i april, mens søkevolumene begynner å øke allerede fra august, og det er flere tusen søk i måneden i høysesongen. Hvis du ikke holder øye med kampanjene dine, kan du plutselig ende opp med å bruke mer penger enn du hadde tenkt, eller gå glipp av masse søk fordi du hadde satt opp begrensninger på kampanjen din.

Hva er fordelene med Google Ads?

  • Google Ads-annonsering er en svært målrettet form for annonsering– du treffer de som er ute etter akkurat det du tilbyr - i det øyeblikket de søker etter det!

  • Google Ads er effektivt og fleksibelt– Gjennom annonsesystemene kan du nå de aller fleste internettbrukere over hele verden - eller kun brukere i din egen by. Du kommer raskt i gang og kan styre budsjetter og innhold på detaljnivå. Endringer og justeringer gjøres i sanntid.

  • Google Ads-annonsering er svært målbart. Resultater kan måles på søkeordsnivå, og du får tilbakemelding på hva som fungerer og ikke fungerer umiddelbart. Glem gamle fabler om at 50% av markedsføringsbudsjettet er bortkastet. Med Ads vet du hva som fungerer, og kan være sikker på at det du gjør er en effektiv og lønnsom investering.

  • Google Ads er kostnadseffektivt og lønnsomt – du betaler kun for klikk. Målbarheten gjør at du har full kontroll over kostnader og lønnsomhet. Du kan måle lønnsomhet og ROI på søkeordsnivå. Les mer om hva Google Ads koster.


Les her hvorfor det ikke alltid lønner seg å håndtere Ads selv!

Hvordan jobber Synlighet med Google Ads?

Vi vet at kunnskap, erfaring og gode verktøy er nøkkelen til en god kampanje. Sammen med deg kartlegger vi mål og rammevilkår for annonseringen. Kampanjen settes opp etter best praksis av våre sertifiserte konsulenter.

For å sikre gode resultater etter kampanjestart, fokuserer vi på kontinuerlig testing, måling og analyse. Vi holder oss alltid oppdatert på nye muligheter innen kanalen, og har et godt og nært samarbeid med Google.


Ønsker du hjelp med din annonsering? Kontakt våre dyktige Google Ads-eksperter!