Forside / Blogg / Fra pin til profitt: Slik mestrer du Pinterest
Skrevet av: Katinka Sletten

Fra pin til profitt: Slik mestrer du Pinterest i julesesongen

Dato publisert:

03.11.24

Dato oppdatert:

03.12.24
Fra pin til profitt Slik mestrer du Pinterest

Juleferien og Black Week nærmer seg med stormskritt. Det er høysesongen for de fleste butikker, og for å maksimere salget trenger du en sterk markedsstrategi, både fysisk og digitalt. Pinterest gir deg en unik mulighet til å nå kunder som aktivt leter etter produkter som dine, ofte før de vet hva de skal kjøpe.

Denne guiden viser hvordan du kan utnytte Pinterests kraft til å drive oppdagelse, vurdering og til slutt konverteringer.

Hvorfor Pinterest?

I motsetning til andre plattformer som fokuserer på øyeblikkelig tilfredsstillelse og raske dopaminrush, er Pinterest kanalen folk oppsøker for å planlegge og drømme. Dette betyr høy kjøpsintensjon. Folk er der for å finne produkter og tjenester.

Les også: Slik bruker du hashtags riktig

Pinners have a different mindset artikkel

Visste du at:

  • 55 % av folk kommer til Pinterest med en intensjon om å kjøpe, det er betydelig høyere enn andre plattformer. På Facebook er det tilsvarende tallet 12%, Instagram 12%, Twitter 9% og LinkedIn 5%.

  • Gen Z er Pinterests raskest voksende og mest engasjerte målgruppe. De utgjør 42 % av Pinterests månedlige aktive brukere. De lagrer også ideer 2,5 ganger oftere enn andre generasjoner.

  • Klikk og lagring av kjøpbare Pins økte med over 50% når man sammenligner fjoråret mot året før.

Vær tidlig ute!

Pinterest-brukere begynner sin juleplanlegging mye tidligere enn du kanskje tror. Pinterest sin data viser at søk etter juleinspirasjon begynner så tidlig som i juli! Ved å følge fasene fra oversikten under vil du være helt i rute, og klar til å ta Pinterest-strategien til nye høyder.

Fase 1: Tidlig forberedelse (juli-oktober):

  • I denne fasen burde du lage visuelt tiltalende tavler som fokuserer på viktige temaer (f.eks. "Koselig juledekor," "Black Week-gaveideer," "Julemote"). Bruk høykvalitetsbilder og -videoer.

  • Lagre relevante Pins for å vise din ekspertise og bygge merkevaretilstedeværelse.

  • Bruk Pinterest-annonser for å skape bevissthet og nå et bredt publikum med engasjerende bilder og overbevisende budskap. Fokuser på CPM (kostnad per tusen visninger) for bred rekkevidde.


Fase 2: Black Week-intensivering (oktober-november):

  • Skift målrettingen til CPC (kostnad per klikk) for å drive trafikk til nettstedet ditt. Målrette spesifikke søkeord relatert til Black Week-tilbud og julegaver.

  • Vis frem produktene dine direkte på Pinsene for å forenkle kjøpsprosessen. Fremhev Black Week-tilbud og tidsbegrensede tilbud.

  • Skap inspirerende gaveguider basert på interesser, prispunkter og produktkategorier.


Fase 3: Julehøytiden (november-desember):

  • Fokuser på å maksimere konverteringer med CPA (kostnad per handling)-kampanjer.

  • Målrett deg mot brukere som har samhandlet med Pinsene dine, men ikke har foretatt et kjøp enda.

  • Fremhev tidsbegrensede tilbud, gratis frakt og andre insentiver for å drive umiddelbare salg.

  • Overvåk kampanjeytelsen nøye og gjør nødvendige justeringer basert på sanntidsdata.

Skjermbilde 2024 11 01 kl 10 37 13

Disse nøkkeltallene bør du måle

  • Nettstedstrafikk fra Pinterest

  • Konverteringsrater

  • ROAS (avkastning på annonseutgifter)

  • Engasjement (lagring, klikk og kommentarer)


Pinterest er ikke bare en sosial plattform. Det er et kraftig verktøy for å drive salg, spesielt i høysesonger. Ved å implementere en godt planlagt strategi kan du effektivt tappe inn i Pinterest sitt unike publikum, og øke Black Week- og julesalget. Ikke vent. Begynn planleggingen av Pinterest-strategien din i dag!