Forside / Blogg / Forbrukertrender: Disse trendene tar vi med oss til 2021
Skrevet av: Trine Tollefsen Malde

Forbrukertrender: Disse trendene tar vi med oss til 2021

Dato publisert:

22.12.20

Flere trender og nye handlevaner har for alvor gjort seg gjeldende i 2020. Disse bør du være klar over når du legger planer for 2021. 

2020 er et år for historiebøkene med raske endringer i et globalt samfunn som allerede var i stor endring. Her har vi samlet noen av de viktigste forbrukertrendene som du bør legge til grunn når du planlegger for fremtidige markedstiltak.

Året E-handel ble til handel

Skillet mellom handel i fysiske butikker og netthandel har blitt mindre tydelig de siste årene, men spesielt i 2020. Omsetning hos norske netthandlere har skutt i været.Det meldes om nye omsetningsrekorder på nett i nesten alle bransjer, og flere aktører som tidligere kun har hatt fysiske butikker, har i år solgt varer og tjenester på nett med stor suksess.

Virke vekst i netthandel

Kilde: Virke - netthandel

“Skal du drive handel i dag må du være til stede i flere kanaler. Det er på tide å kvitte seg med e’en i e-handel”, sier Vegar Heir i Vipps Netthandelsrapport for Q3 2020.

Men kommer dette til å vare?

I en Ipsos undersøkelse i USA kom disse tallene fram:

  • 83 % sier at pandemien har endret måten de handler på.
  • 74 % sier at de planlegger mer netthandel i julen enn i fjor
  • 67 % sier de sjekker på nett om et produkt er på lager før de går i butikken

Det siste punktet støttes av innsikten fra årets Google’s Year in Search. Der kan vi se at søk etter “who has” og “in stock” økte med over 8000 % sammenlignet med i fjor.

Det kan være utfordrende for visse merkevarer og butikker å styre bedriften i flere kanaler (online og offline), men fordelene på lang sikt vil være verdt det.

Hva skal du gjøre med det? Nettbutikken er ikke en egen butikk ved siden av de fysiske butikkene. Nettbutikken din og digitale markedsaktiviteter du gjør, sikrer deg en digital tilstedeværelse som både kan drive salg på nett og få folk inn i butikkene dine. Er du ikke allerede etablert både fysisk og digitalt, henger du allerede bakpå og må komme i gang. Har du allerede en nettbutikk, så må du sørge for at det blir satt av midler til å gjøre handleopplevelsen i nettbutikken, og samspillet mellom nettet og fysiske butikker, sømløst.

Først og fremst praktisk å handle på nett

Det er praktisk å handle på nett. Det var en viktig faktor før covid-19, og det er fremdeles den viktigste grunnen til at folk velger å handle på nett, spesielt i detaljhandelen. Ikke overraskende er også hjemlevering og tilgjengelighet nøkkelfaktorer når folk velger hvor de skal kjøpe produktene de er ute etter.

I 2020 var ikke folk like opptatt av kvalitet eller anmeldelser når de skulle prøve nye merkevarer eller handle fra en ny nettbutikk sammenlignet med tidligere år. Det som betydde noe var leveringstid, pris og tilgjengelighet. I en KANTAR-undersøkelse, bestilt av Google i mai 2020, svarte 44 % av svenskene som ble spurt at pris var det viktigste, tett etterfulgt av tilgjengelighet (42 %), praktisk (26 %) og leveringstid (20 %).

Det er også verdt å notere seg at Klarna kan rapportere at butikker som tilbyr kundene sine friheten til å selv bestemme når, hva og hvordan de vil betale øker salget.

Hva skal du gjøre med det? Vis fram de forskjellige leveringsmetodene du har der det er fornuftig, eventuelt bruk det i markedsmaterialet. Gi kundene dine muligheten til å få gratis levering eller velge levering neste dag hvis de ønsker det. La dem også bestemme selv hvordan de vil betale. Det øker sjansene for at du får salget. Har du ikke Vipps som betalingsalternativ i dag, er det noe du bør vurdere for tiden som kommer. I juni 2020 kunne Vipps melde om en fordobling i bruk som betalingsmetode i nettbutikker sammenlignet med året før. Igjen, er årsaken at det er praktisk. Du trenger ikke hente bankkortet ditt.

Søndag er den beste handledagen på nett

I Klarna sin rapport over nordmenns handlevaner kan du se at det typiske tidsrommet folk handler på nett er mellom 21.00-22.00 på kvelden. Det er den mest intensive shoppingtimen i døgnet hvor det typisk skjer dobbelt så mange kjøp som en gjennomsnittlig time.

Søndagen er den mest populære dagen å handle på nett, tett fulgt av mandag og resten av dagene i begynnelsen av uken. Ettersom de fleste fysiske butikker er stengt på søndager (og etter kl. 21.00 om kvelden), er det en viss logikk i at disse tidspunktene er mest populære på nett.

Klarna nordmenns handlevaner

Kilde: Klarna - Nordmenns handlevaner

Det er også verdt å notere seg at nordmenn handler i arbeidstiden. Halvparten av alle nordmenn handler på nett minst én gang i året mens de er på jobb. 65 % av de som handlet i arbeidstid gjorde det fra arbeidsstasjonen sin, mens 1 av 10 mellom 18-35 år shoppet på nett fra toalettet. Har du handlet fra toalettet mens du var på jobb?

Hva skal du gjøre med det? Har du et aktivt forhold til hvilke dager som er de mest populære handledagene i din nettbutikk? Ligner det på snittet fra Klarna, eller har du noen interessante avvik? Følg kontinuerlig med på aktiviteten på nettstedet ditt for å finne de rette tidspunktene for å lansere kampanjer, nye produkter eller når det er best å gjøre en oppdatering av serveren.

DIY, nye prosjekter og andre søketrender

Søk i kategorien “Gjør-det-selv”, eller “DIY - do it yourself”, har hatt en stor økning siden covid-19 stengte ned eller begrenset tilgjengeligheten til forskjellige produkter og tjenester.

Under ser du utviklingen i søk relatert til DIY-prosjekter. Når vi får nye behov og interesser kan vi nesten alltid se spor av det i søkevolum når vi gjør søkeordsanalyser

Noen produktkategorier som har økt i søkevolum med over 100 % er for eksempel:

  • Tekstiler
  • Plante- og urtegroingspakker
  • Prosjektplaner til håndarbeid
  • Melkeskummere
  • Cocktailmiks
  • Voksing
  • og mange flere

Folk lærer seg nye ferdigheter, og de vil kanskje fortsette å bruke disse ferdighetene når samfunnet åpner seg igjen. De vil kanskje fortsette å bake brød, lage baristakaffe eller sy klær selv. Dette kan bety en endring i vanene til folk som kan vare lengre enn covid-19.

Men når folk skal gjøre ting selv trenger de utstyr, gode veiledninger, ingredienser og ekstra deler. Vi vil i flere bransjer kunne se en endring i handlevaner over til andre typer produkter enn det som har solgt godt tidligere.

Hva skal du gjøre med det? Lag deg en liste over de trendene og innsikten som påvirker bedriften din akkurat nå, og hold øye med hvordan de utvikler seg i månedene som kommer. Hvis noen av de trendene som fører til at folk ikke velger produktene dine vedvarer, må du begynne å tenke på hvordan bedriften din passer inn i det som blir den nye normale hverdagen framover.

Kundene dine vil ha video

Før covid-19 har spådommen fra Google vært at mer enn 80 % av internettrafikken vil være videovisninger i 2022. Jannika Bock fra Google poengterer at denne forventningen ikke bare er styrket, men nå er forventet å akselerere som følge av pandemien.

YouTube økte visningstiden sin med 80 % sammenlignet med TV i mars 2020. Dette skiftet åpner for nye muligheter og andre måter å komme i kontakt med kundene dine. For eksempel er det flere bedrifter som har benyttet seg av live events når nye produkter lanseres.

Når folk gjør research etter produkter og tjenester, har søkemotorer lenge vært det mest populære. Og det er det enda i 2020. Men det som er signifikant å notere seg er at interessen for videoer på nett i researchfasen, har gått forbi prissammenligningssider i 2020.

Think with google video

Kilde: Think With Google

Hva skal du gjøre med det? Har du video som en naturlig del av din markedsplan? Hvis du skal gjøre det bra i 2021 betyr det at du må utnytte online video-trenden. Bruk det til å nå ut til folk og engasjer dem der de er. Video bør være en naturlig del av kampanjeplanen når du skal ut med en ny kampanje, men også instruksjonsvideoer eller andre nyttige videoer som kundene dine kan ha bruk for i løpet av kundereisen.

Mobilbruken skyter i været

Globalt brukte vi 1,6 billioner timer på telefonene våre første halvdel av 2020. I tredje kvartal, økte bruken av apper med 25 % sammenlignet med 2019.

Visse kategorier har dratt ekstra nytte av denne økte mobilbruken, blant annet:

  • Matlevering
  • Spill
  • Online læring
  • Underholdning
  • Shopping

30 % av forbrukere tror at handleopplevelsen aldri vil gå tilbake til slik det var før. Det betyr at du må få på plass den digitale tilstedeværelsen din og kontinuerlig forbedre den, selv om du har fysiske butikker.

Folk som bruker app pleier å være lojale kunder. For detaljhandelen viser statistikken at app brukere legger igjen tre ganger så mye penger sammenlignet med andre som handler fra mobilen.

Fra Klarna sin netthandelsrapport kan vi se at nordmenn bruker datamaskinen mest når de gjør dyrere kjøp. Kjøp gjort fra en datamaskin har en gjennomsnittlig ordreverdi som ligger på hele 41 % høyere enn ved kjøp på mobil. Folk bruker mobil i størst grad når de skal kjøpe barneprodukter (73%) og i minst grad når de kjøper elektronikk (47%).

Hva skal du gjøre med det? Har du en app? Da kan det være verdt å legge ekstra krefter i en egen strategi for appen, samt sikre deg at kundene får ekstra verdi ved å benytte seg av den. Om du ikke har en app, bør du i hvert fall sjekke hvordan det er å kjøpe fra deg og nettsiden din fra en mobil, spesielt om du er innenfor en kategori hvor folk foretrekker å kjøpe fra mobil. Er det noen elementer med mobilopplevelsen du kan gjøre enda mer smertefri?

Resultatstyrt budsjett sikrer lønnsomhet i usikre tider

I usikre tider med plutselige svingninger i markedet, bør du virkelig vurdere å implementere et resultatstyrt budsjett på de salgsfremmende markedsaktivitetene dine, dersom du ikke allerede har det. Et fast budsjett basert på historiske sesongsvingninger, kan sette unødvendige bremser på omsetningen din. Med resultatstyrtbudsjett vil du bremse forbruket dersom salg går tregt i en periode. Og på samme måte vil du bruke mer dersom salget går veldig bra.

For eksempel kan du se på Sportsmaster, som før covid-19 allerede hadde rigget seg for svingninger i markedet med lønnsomhetstyrte budsjetter (ROAS). Dette ble en stor suksess og en viktig brikke i at de våren 2020 omsatte de for tre ganger så mye som salgsbudsjettet.

Les mer om resultatstyrt budsjett her!

Hva skal du gjøre med det? Hvordan fordeler og styrer du markedsbudsjettet per i dag? Er det faste rammer, eller har du en mer dynamisk tilnærming til hvor mye penger som skal investeres for å øke omsetningen? Hvis du per i dag kun har faste budsjetter, bør du begynne allerede nå med å finne ut hva du trenger for å kunne begynne å styre resultatbasert.

Netthandelen har for lengst vist at den er kommet for å bli, og med covid-19 fikk økte det utvilsomt videre. Snart snakker vi kanskje ikke lenger om netthandel og fysiske butikker. Det er kundeopplevelsen på tvers av kanaler og der viskes skillet mellom den digitale og fysiske verden stadig mer ut. Er du klar for det som kommer i 2021?

Få innsikt i det som skjer innen digital markedsføring! Meld deg på vårt nyhetsbrev og månedlige nyheter, trender og tips i innboksen!