Forside / Blogg / Har du fått med deg alle endringene på Facebook i sommer?

Har du fått med deg alle endringene på Facebook i sommer?

Dato publisert:

11.08.17
Facebook nyheter CROP

Mens alle begynner å komme tilbake på jobb etter sommeren, og mimrer over late dager i juli, har ikke Facebook ligget på latsiden.
Det har vært flere lanseringer og oppdateringer som vil endre måten vi bruker Facebook på: Her er de viktigste endringene du må notere deg!

Facebook Messenger-annonsering

Unnamed

Annonsering i Facebook Messenger har vært en av de store nyhetene som lenge har ligget i kortene for Messenger-appen.

I dag er det over 1,2 milliarder aktive brukere i måneden på Messenger-appen! Derfor har det bare vært et tidsspørsmål om når Facebook ville begynne med annonsering i appen.

Annonseplassen ligger på “hovedsiden” i appen, blant oversikten over alle vennene dine. Du kjøper annonseplass på samme måte som ellers på Facebook, med bud-auksjon kombinert med relevanse av målretting. Selve utformingen av annonsen ser ut som en standard annonse med budskap, bilde/video og handlingsknapp.

Du kan velge Messenger som annonse-plasseringen i Ads Manager (annonseadministasjonen) eller Power Editor, under plassering i annonseoppsettet.

1

Sponsored Messages

Unnamed 1

Dette alternativet har vært tilgjengelig i en kortere periode, og er en form for annonsering som ligner på chatbots-meldinger som kommer i Messenger-boksen. Annonseutformingen er lik de andre annonsetypene med budskap, bilde/video og handlingsknapp.

Denne type annonsering kan kun rettes mot Custom Audiences som tidligere har sendt deg meldinger på din Facebook-side. Derfor må det på forhånd opprettes et eget publikum som heter "Folk som har sendt melding til din Facebook-side" før du kan bruke dette alternativet. Du kan kun bruke Sponsored Messages som et eget annonsesett fordi plasseringen kun fungerer for seg selv.

Oppdateringer på Facebook-forsidebilde


Mange har fått med seg denne oppdateringen og er allerede i gang med å bruke video som forsidebilde, i stedet for et vanlig, statisk bilde. Nå kan du nemlig gjøre Facebook-siden din enda mer interessant med en bevegende, visuell presentasjon i form av en videosnutt.

Du laster opp video på samme måte som du laster opp et bilde. Kravet er at videoformatet må fylle 820x312 piksler, men Facebook anbefaler at du bruker størrelsen 820x462 piksler for å unngå at videoen blir kuttet.

Noen har også opplevd at handlingsknappen på Facebook-siden har flyttet seg inn i forsideseksjonen sammen med en beskrivende tekst. Teksten kan enkelt redigeres ved å trykke på tekstboksen. Her skal du fylle inn det som presenterer organisasjonen eller bedriften din.

Ser du ikke endringene på Facebook-siden din? Da har endringen ikke kommet til deg enda, eller så er dette A/B-testing fra Facebook sin side, og du vil kun få endringen hvis Facebook synes det er en suksess.

Grupper for Facebook-sider


Nå er det mulig å opprette grupper inne på Facebook-siden din. På den måten kan siden deres bli et slags forum for diskusjoner blant deres følgere og potensielle følgere, med dere som administrator.

Grupper har lenge vært populært blant brukere fordi det føles mer som et samlested for folk som er interessert i det samme temaet og hvor diskusjonene holder seg til dette spesifikke interesseområdet.

Grupper er en flott mulighet hvor du kan åpne for potensielle spørsmål fra brukerne på forhånd, observere hva som blir sagt, eller ha direkte interaksjon med brukerne. Dette er det nærmeste du kommer å gi kundene dine "kundeservice i butikk"-opplevelser i sosiale medier. Uansett hva du tilbyr, så er det alltid mange spørsmål å svare på. Du kan f.eks. opprette en gruppe for feilmeldinger, spørsmål til brukermanualen, eller spesifikke tema som ofte skaper diskusjon.

Facebook endret på gruppe-funksjonen fordi at de ønsker å skape bedre kommunikasjon for brukere og sideadministratorer, samtidig som det skal hjelpe med å bygge et fellesskap for Facebook-siden din.

Så – hvordan kan dere skape en kultur for deres kunder?

Unnamed

Egendefinert publikum fra Instagram-profilen


Facebook gått enda et skritt mot å integrere Instagram i annonseadministratoren. Nå er det nemlig mulig å opprette Egendefinert publikum basert på bedriftsprofilen din på Instagram. Dette åpner et nytt område for å samle inn potensielle brukere til remarketinglister.

Du får kun muligheten til å gjøre dette hvis din eksisterende Instagram-profil er oppgradert til en bedriftsprofil.

Unnamed 1

Dette gjør du på akkurat samme måte som når du setter opp Publikum basert på Facebook-siden din. Her kan du se hvilke kategorier du kan hente Instagram-brukere fra:

Unnamed 2

Messenger chatbots


Unnamed 2

Chatbots har vært et stort tema fra alle kanter i 2017, sammen med Artificial Intelligence. Det er så klart flott om du får satt opp en chatbot til Facebook-siden din, hvor svar og diskusjoner blir automatisert, men det ligger ufattelige mengder med arbeid bak et slikt oppsett.

Chatbots er perfekte for deg dersom Facebook-siden din får et stort volum av meldinger, og det overgår din kapasitet til å besvare alle sammen. Da har du behov for chatbots som er automatisert til å gjøre handlingen du ønsker at den skal gjøre, for eksempel å sende brukeren videre til kundekontakt/mail eller faktisk besvare spørsmålet. Hva chatboten kan gjøre avhenger av hvor godt boten blir satt opp.

Nå finnes det faktisk tjenester som leverer chatbots som er enkle å sette opp og fungerer nokså bra. Som alle andre nettjenester, vil disse chatbotene kreve en månedlig lisenskostnad som varierer fra bot til bot og kunde til kunde. Her er noen vi har prøvd og har vært ganske fornøyd med, uten å ha kjøpt lisens/leie:

https://surveybot.io/

https://manychat.com/

https://chatfuel.com

Straff for nettsider som ikke er mobiloptimaliserte


Facebook har nok en gang oppdatert News Feeden til å prioritere mobiloptimaliserte nettsider og raskere nettsider.

Ifølge undersøkelser fra Facebook, så gir 40 % av besøkende til en nettside opp etter bare 3 sekunder med lasting. Tar det lengre tid enn det, går de bare tilbake til Facebook.

Denne nye oppdateringen vil kalkulere en estimert lastetid ved å se på hvor lang tid det tar fra en bruker klikker på lenken og til personen kommer tilbake til Facebook. Andre faktorer som også vil spille inn er nettverkshastigheten der og da, sammenlignet med den gjennomsnittlige hastigheten for nettsiden.

Straffen er mindre synlighet, på samme måte som å bruke et bilde med for mye tekst gir deg mindre synlighet. Jo tregere nettsiden din er, jo færre personer når posten din ut til. Med andre ord: Jo raskere nettsiden din er, desto høyere kommer den opp i Facebook-brukerne sin News Feed.

Her kan du få tips til hvordan du kan få et mye raskere nettsted!

Optimalisere annonser etter landingssidevisning


Nå er det mulig å optimalisere annonsene dine etter landingsidevisning på annonsesettnivå. Dette skal forbedre kvaliteten på trafikken du får til nettsiden din.

Det er ikke nøyaktig definert når en landingssidevisning blir registrert, men vi antar det er når en nettside er ferdig lastet, eller Facebook-pikselen på nettstedet er ferdig lastet.

Dette skal hjelpe annonsen å forstå forskjellen mellom folk som ufrivillig trykker på en link og folk som bevisst trykker på en link for å besøke nettsiden. Det gjør at annonsen din optimaliseres mot de som mest sannsynlighet har lyst å besøke nettsiden din, fremfor at du betaler for de som klikker og deretter går tilbake til Facebook før nettsiden er ferdig lastet.

2

Dersom du ikke har tilgang til noen av disse endringene enda på din Facebook-bruker, så fortvil ikke. Det er ikke noe galt med din Facebook-side, og du er ikke nedprioritert. Det betyr bare at oppdateringer på Facebook ikke rulles helt og fullt ut til alle samtidig. Er det en permanent endring, så vil du til slutt få opp alternativet på brukeren din.

Har du lagt merke til noen flere oppdateringer på Facebook i sommer? Er det noen viktige vi har glemt å ta med?

Hold deg oppdatert på alt som skjer innen sosiale medier og digital markedsføring!

Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!