Facebooks verden
Dato publisert:
Facebook har tatt verden med storm! Siden den første spe begynnelse for syv år siden, har nettsamfunnet hatt en eksplosiv vekst. Facebook har nå mest sannsynlig 600 000 000 brukere på verdensbasis, og det går knapt en dag uten at vi hører nyheter om hvordan Facebook har forandret verden. Jeg er nødt til å spørre: Hvor stort kan dette bli? Og hvor liten er min verden?
Kartet over viser verden, slik den blir representert på Facebook. Hver linje er et vennskap, og det er lett å se hvilke land og verdensdeler som bruker Facebook. Nord Amerika og Vest Europa har begge god dekning, India er et unikum i sitt nabolag, og Norge er tynt befolket og gir inntrykk av heller lite brukere, selv om dette absolutt ikke er tilfellet. Afrika er derimot nesten usynlig sammen med midt-østen, Russland og store deler av Asia, mens Sør Amerika gir inntrykk av å bestå av øyer.
Så, dette er Det Sosiale Nettverket. Hele verdens venneliste, og den dekker vel knapt 20% av verden. Er det rart verden har begynt å føles så liten?
Om du lurer på hvor liten din verden er, behøver du ikke å lure lenge. Logg deg inn på SocialMap, og innen få sekunder ser du omtrent hvordan ditt verdenskart ser ut. Min verden blir for eksempel ganske så liten, med over 90% av mine venner fordelt over 2 land innenfor 1000 km. En ganske liten verden, med ganske små kulturforskjeller.
Heldigvis er ikke våre liv isolert til våre Facebookvenner. Vi får informasjon gjennom mange, mange flere kilder, og indirekte via våre Facebookvenners venner. Om noen jeg kjenner oppdager noe de mener er interessant, er det ganske sansynlig at jeg vil få med meg dette. Om jeg også mener det er interessant, vil mine venner også se det, og deres venner igjen.
Det er denne spredningen som gjør Facebook, og andre sosiale medier, til utrolig effektive kanaler for alt fra aktivisme til markedsføring.... og videoer med søte tvillinger som "snakker" sammen. Ikke alt er like viktig, men om nok mennesker liker det, så når det frem til oss gjennom Facebook, om ikke TV og aviser får det med seg først.
Poenget er at om det engasjerer, så når det frem til enorme mengder mennesker i et rasende tempo. Avaaz.org er et eksempel på hvordan dette kan benyttes for en bedre verden. De gjør det lekende lett for mennesker å engasjere seg, og det gjør mennesker svært gjerne. For Anna Hazare sin kamp mot korrupsjon i India gav nettaktivismen resultater på under en dag, med opp til 30 000 samlede underskrifter per time. Dette ville vært umulig uten spredning gjennom Facebook og Twitter. I skrivende stund er det over 8 millioner aktivister tilknyttet avaaz.org.
Facebook spilte også en meget stor for revolusjonen i Egypt, der Facebook ble brukt til blant annet å organisere protester. Hvor viktig dette var for befolkningen, vises for eksempel gjennom at takknemlige borgere gir sine nyfødte navnet "Facebook".
Når det gjelder markedsføring, er Facebook en utrolig spennende kanal. De lure og kreative kan få spredd sitt budskap på en måte som ellers aldri ville vært mulig. Om du har et interessant produkt, klarer å lage en morsom reklamefilm, knytter deg til et godt formål, eller på andre måter klarer å skape engasjement, står millioner av brukere klare til å representere deg overnfor venner og familie.
Facebooks verden er liten, og kommunikasjonen går direkte og over en lav terskel. En fryd for alle som har noe å fortelle, og til glede for alle oss som holder kontakten med nye og gamle venner.
Men er vår verden blitt mindre eller større etter Facebook?
Ville vi for eksempel ha hørt om Anna Hazare om ikke India var et "Facebookland"?
Fører denne utviklingen til at de "usynlige" delene av verden blir enda mer bortglemt enn de allerede er, eller vil Facebook fortsette å vokse til også de områdene er med?
Hvordan tror du Facebooks verden vil se ut om 5 år?
Les også: Naken på Facebook