Facebook-statistikk du burde vite i 2024
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Facebook ble det største sosiale mediet da de nådde flere brukere enn plattformen MySpace i 2009. I dag har Facebook over to milliarder daglig brukere.
I tiden mellom 2009 og 2024 har mye endret seg. Brukerne har andre behov og ønsker, og mange endringer har blitt gjort på plattformen. Digitale markedsførere og bedrifter må tilpasse seg disse endringene for å lykkes med markedsføring på kanalen.
Stabil brukermasse
I Norge er det 2,3 millioner som bruker Facebook daglig (Ipsos, 2024). Regner du med alle som har profil i Norge, er det 3,55 millioner nordmenn på Facebook.
Selv om Facebook er størst, vokser de mindre enn før, og i Norge har antall brukere holdt seg mer stabilt de siste årene. Til tross for at Facebook ikke vokser i stormfart lengre, er plattformen fortsatt svært relevant. Spørsmålet er hvem som bruker mest tid på Facebook, og hva de ulike brukerne bruker Facebook til.
Kvinner bruker Facebook mer enn menn
86% av Norges befolkning bruker Facebook. Det gjør oss til et av de mest Facebook-aktive landene i verden. I Norge har Facebook flere kvinnelige brukere enn menn. 91% av den kvinnelige befolkningen over 18 år i Norge har profil på Facebook, og 86% av den mannlige (Ipsos).
Les også: Markedsføring på Facebook - Hvilke muligheter finnes?
40-åringene er mest aktive.
Ifølge de nyeste tallene fra Ipsos, har antallet norske 40-åringer som bruker Facebook gått ned. Til tross for nedgangen, er 40-åringene fortsatt de mest aktive i Norge. For eksempel er 93% av norske kvinner i 40-åra å finne på Facebook (Ipsos, 2024).
Storbyene indikerer mindre Facebookbruk i fremtiden
Rapporten til Ipsos viser nesten ingen endring i antall daglige brukere fra 2022 til slutten av 2023. I storbyene derimot, har andelen aktive Facebook-brukere gått ned. Oslos befolkning bruker Facebook mindre aktivt, 10% færre daglige brukere sammenlignet med landsgjennomsnittet.
Storbyene anses å ligge foran kurven, de er ivrige på nye kanaler og trender, og bruker ofte flere kanaler i løpet av en dag.
Dette kan derfor indikere en kommende endring i hvilke kanaler som dominerer.
For å henge med er det strategisk å følge med på “tastemakers” som ligger foran alle andre. Det gjør det enklere å tilpasse innhold og budskap, og legge planer for fremtiden. Facebook er relevant, og vil fortsette å være det, men hvor passer plattformen inn i brukernes hverdag?
Facebook som kundeservice
Bedrifter har fått mer plass på Facebook, og kunder henvender seg ofte til Facebook for å lete etter informasjon og stille spørsmål. I følge Meta, er det 50% høyere sannsynlighet kunden gjennomfører et kjøp hvis det er mulig å sende bedriften en melding på Facebook.
Relasjonsbygging er viktigere enn noen gang. Ved å kommunisere direkte med kunden får du uvurderlig informasjon og tilbakemelding. En landingsside med oversiktlig innhold som svarer på alt kunden søker er også viktig.
Facebook er allsidig og fremdeles relevant
Facebook kan brukes til å sende meldinger, dele eller se videoer, bilder og innlegg. Mange bruker plattformen til å holde seg oppdatert på nyhetsbilde, og for underholdning. I tillegg søker over 50% av brukerne på merkevarer, og undersøker produkter (DataReportal).
Dette har vår SoMe ekspert Katinka Sletten å si om Facebooks relevans i 2024:
– Gruppedynamikken på Facebook blir stadig sterkere, og bruken av Facebook som et slags forum er på vei tilbake. Det kan ha sammenheng med den nye regelen Facebook innførte i fjor, hvor inaktive gruppe-administratorer ble kicket fra egne grupper, og erstattet med aktive brukere. Mange var skeptiske til dette, men om man ser på rapporten for tredje kvartal 2023, og ser hvordan også andelen av unge brukere fra 18 til 39 øker igjen, kan det se ut som om det var et lurt grep av Meta.
Folk søker samhold, og muligheten til å ta del i grupper og ha samtaler om felles interesser gjør at aktivitetsnivået på Facebook stimuleres. Dette kan brukes i bedrifters favør.
Facebook er en allsidig plattform som kan gagne enhver bedrift, uansett hvor du prøver å nå kunden i kundereisen. En omfattende kanalstrategi kan hjelpe deg å nå målene for året. Kundekontakten kan også styrkes via Facebook, med muligheten til å til å interagere med kunden på melding, eller i grupper.
Ofte stilte spørsmål:
Hvor mange prosent er på Facebook i Norge?
82% har profil i Norge
Hvem bruker Facebook mest i Norge?
Kvinner i alderen 40-49 år bruker Facebook mest.
Hvilket kjønn bruker Facebook mest i Norge?
Kvinner bruker facebook mest i Norge. 74% av den kvinnelige befolkningen bruker Facebook daglig. 57% av norske menn bruker Facebook daglig.
Hvilken aldersgruppe bruker Facebook mest?
Aldersgruppen 40-49 år (75%) har flest aktive brukere.
Hvor mange bruker Facebook hver dag?
I den norske befolkningen sier 65% at de bruker Facebook daglig.
Hvilke sosiale medier brukes mest i 2024?
Facebook er fortsatt den mest brukte medieplattformen som er brukt daglig hos befolkningen over 18 år, etterfulgt av Snapchat. I aldersgruppen 18-29 år er Snapchat den mest brukte medieplattformen etterfulgt av Instagram.
Når kom Facebook til Norge?
Facebook ble tilgjengelig i Norge i 2006.
Hva heter Facebook nå?
Facebook som plattform beholder navnet sitt, men selve bedriften Facebook har endret navn til Meta.
Kilde: IPSOS-MMI
Markedsføring på Facebook for din bedrift
Facebook er plattformen hvor følelser og fellesskap står sentralt. Velger du denne plattformen for din bedrift bør du ha fokus på å skape et fellesskap og være til stede for dine følgere. Facebook kan anses som den nye “kundeservicen” og egner seg best for leads markedsføring. På Facebook kan du blant annet kjøre markedsaktiviteter som har som mål å:
- Øke merkevarekjennskap og bygge merkevare
- Promotere butikker og bedrifter med lokal tilstedeværelse
- Øke salg i nettbutikken
- Generere leads
- Forbedre employer branding
Ønsker du hjelp til å utnytte mulighetene Facebook gir for din bedrift? Kontakt oss her