Forside / Blogg / Facebook - statistikk over brukere i Norge og verden

Facebook-statistikk over brukere i Norge og verden

Dato publisert:

02.09.20

Dato oppdatert:

15.06.22
Blogg Toppbilde 1200 628 px 9

Facebook har i 2022 rundet 1,9 milliarder daglig aktive brukere på verdensbasis og over 2,2 millioner aktive brukere i Norge. Dette gjør denne plattformen til det største sosiale nettverket både nasjonalt og internasjonalt.

Daglig bruk av Facebook er synkende

Hvis vi inkluderer Facebook-familien, med Messenger, Instagram og WhatsApp er tallet hele 2.76 milliarder daglige brukere. Rapporter viser til en nedadgående kurve i antall aktive daglige brukere. Fra Q1 2021 vs. Q1 2022 har den daglige bruken av Facebook sunket med 2%, mens de andre plattformene har hatt en betydelig økning i bruken. (Ipsos)

Hyppigheten blant aktive brukere av Facebook i storbyene har gått ned de siste årene sammenlignet med de som bor på landet. Grunnen til dette antas å være fordi brukere i storbyer er raskere til å hive seg på nye digitale trender og plattformer, og bruker ofte flere kanaler i løpet av en dag. 

Til Tross for nedadgående kurve er Facebook fortsatt det største sosiale nettverket i verden etterfulgt av YouTube på andreplass som sammen med TikTok er blant de raskest voksende kanalene.

Les også: Annonsering på TikTok - Noe for din bedrift?

I Norge har 3.471.000 personer Facebook profil, og av disse er det 65 % som sjekker Facebook daglig (Q4 2021). Det er en nedgang i antall daglige brukere av Facebook, i all hovedsak i alderssegmentet 18-29 år. Utviklingen har vært nedadgående siden 2018 og ser ut til å fortsette. I aldersegmentet 60 år+ er trenden motsatt, med noe økende bruk.

2 3

Facebook holder fortsatt topp plassering til tross for synkende kurve. Resultatet viser befolkningen som er 18 år eller eldre. (Ipsos)

Brukeratferd: Kvinner og småbarnsfamilier er mest aktive

73% av kvinner over 18 år har en profil, mens tallet er litt lavere for menn med 62%. I Norge er det brukere i 40-årene som har høyest representasjon, der over 9/10 har en profil på Facebook. Ipsos rapporter også om at småbarnsfamilier er aktive brukere av Facebook, og 9 av 10 i denne gruppen har profil og bruker Facebook daglig. Barnehager og andre forumer for småbarnsfamilier er utbredt på Facebook, og antas derfor som bidragsyter til dette. 

Norge som nasjon er blant de absolutt fremste, målt i antall brukere som andel av befolkningen, med 82 % av befolkningen på Facebook. I alderssegmentet over 40 år er det en stabil utvikling i bruksfrekvens blant de som har profil med omtrent like mange daglige brukere nå som for tre år siden. Denne gruppen bruker Facebook primært til å følge med på det som skjer i omegn, og holde seg oppdatert på familie og venner. De har lettere for å involvere seg i samtaler og dele innhold fra egen hverdag. Den yngre gruppen av aktive brukere er heller mer tilbaketrukket, og deltar ikke like aktivt. 

Les også: Markedsføring på Facebook - Hvilke muligheter finnes?

Ofte stilte spørsmål:

  • Hvor mange prosent er på Facebook i Norge?
    82% har profil i Norge

  • Hvem er mest på Facebook?
    Kvinner 73% vs menn 62% som er mest på Facebook. Aldersgruppen 40-49 år (76%) har flest aktive brukere.

  • Hvor mange bruker Facebook hver dag?
    I befolkningen generelt (alle over 18 år) sier 67% at de bruker Facebook daglig.

  • Hvilke sosiale medier brukes mest i 2022?
    Facebook er fortsatt den mest brukte medieplattformen som er brukt daglig hos befolkningen over 18 år, etterfulgt av Snapchat. I aldersgruppen 18-29 år er Snapchat den mest brukte medieplattformen etterfulgt av Instagram.

Kilde: IPSOS-MMI

Markedsføring på Facebook for din bedrift

Facebook er plattformen hvor følelser og fellesskap står sentralt. Velger du denne plattformen for din bedrift bør du ha fokus på å skape et fellesskap og være til stede for dine følgere. Facebook kan anses som den nye “kundeservicen” og egner seg best for leads markedsføring. På Facebook kan du blant annet kjøre markedsaktiviteter som har som mål å:

  • Øke merkevarekjennskap og bygge merkevare
  • Promotere butikker og bedrifter med lokal tilstedeværelse
  • Øke salg i nettbutikken
  • Generere leads
  • Employer branding

Ønsker du hjelp til å utnytte mulighetene Facebook gir for din bedrift? Kontakt oss her