Facebook og den svarte trekanten
Dato publisert:
21.03.11
Hvordan kan man selge en svart trekant som gjør dørlisting til en lek? Kjøper du annonseplass i BT? Lager du en Adwordsannonse? Nei her er det Facebook som egner seg best.
Jeg må si at jeg allikevel hadde mine tvil da jeg fikk oppdraget med å lage kampanjen. Ikke fordi jeg ikke ser nytten av verktøyet ( jeg er ikke så teknisk så jeg kan bruke all hjelp jeg kan få). Men hvordan kan man forklare alt med 135 tegn og med et bittelite bilde?
Jeg må si at jeg allikevel hadde mine tvil da jeg fikk oppdraget med å lage kampanjen. Ikke fordi jeg ikke ser nytten av verktøyet ( jeg er ikke så teknisk så jeg kan bruke all hjelp jeg kan få). Men hvordan kan man forklare alt med 135 tegn og med et bittelite bilde?
Det viser seg at det ofte er verdt å prøve seg på Facebook. Annonsene har blant de høyeste klikkratene vi har fått på Facebook og kunde YTL melder om gode salgsresultater.
Facebook bruker klikkraten 0,04% som kvalitetsindikator. Dersom annonsen får mindre enn dette vil kampanjen få høyere klikkpris. Hvis klikkraten er lavere så antyder dette at brukere synes at annonsen er irrelevant.
Men istedenfor 0,04% fikk kampanjen i snitt en klikkrate på over 0,1% og har klart å beholde de gode tallene i nesten et halvt år. I februar byttet jeg ut noen av annonsene og de gikk rett til topps igjen.
Facebook bruker klikkraten 0,04% som kvalitetsindikator. Dersom annonsen får mindre enn dette vil kampanjen få høyere klikkpris. Hvis klikkraten er lavere så antyder dette at brukere synes at annonsen er irrelevant.
Men istedenfor 0,04% fikk kampanjen i snitt en klikkrate på over 0,1% og har klart å beholde de gode tallene i nesten et halvt år. I februar byttet jeg ut noen av annonsene og de gikk rett til topps igjen.
For deg som vil oppnå det samme følger her noen tips:
1.) Lag mange annonser og prøv deg på alle segmenter. For YTLs første kampanje laget jeg nærmest 200 annonser. Selv om det hadde vært lett å anta at målgruppen menn ville fungere bedre, er det lurt å prøve seg på alle målgrupper. I YTL saken er det faktisk noen aldersgrupper blant kvinner som presterer bra.
2.) Det samme gjelder for alder. Hvis vi kun hadde målrettet kampanjene mot aldersgrupper som ofte har eget hus, hadde vi mistet alle unge byggere som viser seg til å bestille flere YT-hjørner om gangen.
3.) Når kampanjer har kjørt en stund, er det på tide å se på resultatene og segmentere kampanjen. Ved YTL droppet vi noen deler av det kvinnelige segmentet. I tillegg la vi til noen relevante Facebookgrupper som for eksempel Byggemax.
Så hva kan vi lære ut fra dette? At man ikke skal anta for mye når det handler om Facebook. Ikke om produktet og ikke om målgruppen. Tvert imot: Målbarhet til kampanjer og målgrupper på Facebook gir interessante data som også kan brukes i generell markedsføring!