Markedsføring på Facebook for din bedrift - Utnytter du mulighetene godt nok?
82 % av Norges befolkning har en profil på Facebook. Over 2,2 millioner er der daglig. Det gjør Facebook til en kanal der du kan nå de aller fleste i målgruppen din.
Facebook for bedrifter
Facebook egner seg godt til markedsføring gjennom hele kundereisen fra å bygge merkevare, øke nettverk og salg eller leads. Dette, kombinert med muligheten til å nå store deler av befolkningen, gjør Facebook til en naturlig kanal i markedsmiksen til mange bedrifter.
Du kan blant annet kjøre markedsaktiviteter som har som mål å:
- Øke merkevarekjennskap og bygge merkevare
- Promotere butikker og bedrifter med lokal tilstedeværelse
- Øke salg i nettbutikken
- Generere leads
- Employer branding
Engasjer, inspirer - ikke bare selg!
Målgruppen din er på Facebook for å bli underholdt, bli inspirert, for å lære noe eller være sosial digitalt med eget nettverk. De færreste er på Facebook for å bli solgt til. Derfor bør du legge ned et godt stykke arbeid i å utforme en strategi.
Kartlegg hva målgruppen din er interessert i og finn ut hvordan det overlapper med din bedrifts ekspertise.
Hva er din bedrift en autoritet på?
Perspektivet "Jobs to Be Done" er en nyttig tilnærming når du skal lage en strategi for innhold gjennom kundereisen. I korte trekk handler det om å ta utgangspunkt i hvilke oppgaver målgruppen din prøver å løse i stedet for å kommunisere fordeler med produktene eller tjenestene dine.
Når du har kartlagt målgruppens behov og interesser, kan du gå i gang med å lage innhold tilpasset kanalen. Video og blogginnlegg eller artikler er gode formater for denne kanalen.
Seks tips til hvordan du skiller deg ut på sosiale medier:
Bruk ansiktsbilder og nære utsnitt
Skap gjenkjennelse for målgruppen. Hvorfor er det du deler relevant?
Ha fokus på ett budskap av gangen og presenter innhold i den omvendte pyramiden, med det viktigste først og i synkende rekkefølge
Vekk følelser. Det gir beviselig bedre resultater også når du markedsfører til beslutningstakere i andre bedrifter.
Still spørsmål og inviter til dialog og engasjement. Facebook er en sosial kanal.
Del kunnskap, gode råd, erfaringer.
Se flere gode tips til hvordan du lager godt innhold for sosiale medier.
Meta for Business - et verktøy for annonsering og kampanjestyring
Tidligere Facebook for Business heter nå Meta for Business, men bortsett fra navnebyttet er verktøyene du kan ta i bruk for å nå målgruppen din med annonsering på Facebook, Instagram og Messenger så godt som de samme. I annonseadministrasjonen kan du styre annonser og analysere resultatene fra kampanjene dine.
Facebook er en kanal som egner seg godt som en del av kanalmiksen når du kjører ulike kampanjer. Du kan ta i bruk skreddersydde annonseformater tilpasset hva ditt mål er for ulike kampanjeaktiviteter. Du kan sette opp personaliserte kampanjer med tilpassede budskap ettersom hvem du ønsker å nå og du kan kjøre kontinuerlige eksperimenter som gjør at du lærer hva som fungerer best.
Mulighetene for annonsering på Facebook er mildt sagt mange!
Les mer her: Facebook Business Manager - noe for deg?
Annonsering og målretting på Facebook
En viktig fordel ved annonsering på nett, som også gjelder for Facebook, er at du har stor kontroll over annonseringen og hvilke tiltak som gir størst lønnsomhet. Du kan teste budskap, tilpasse til målgrupper og justere budsjettet opp og ned på kort tid. Det gjør deg også i stand til å kunne kaste deg raskt rundt og kommunisere med målgruppen.
Mulighetene til treffsikker målretting, gjør også Facebook til en god annonseringsplattform.
Fordi brukerne selv har oppgitt informasjon, kan du målrette annonsene basert på segmenter som:
- Kjønn
- Alder
- Bosted
- Sivilstatus
- Interesser
- Remarketinglister og atferd
Det betyr at du kan vise annonser kun til menn som har fylt 50 år, bor i Trondheim, og er bilinteresserte, eller til de som tidligere har besøkt nettsiden din (remarketing).
Les også: Slik treffer du målgruppen din i sosiale medier
iOS14-oppdatering påvirker målrettingsmulighetene
iOS14-oppdateringen fra Apple har gitt brukerne valget om de ønsker at apper de laster ned fra App Store skal kunne spore bruken. Appene, som for eksempel Facebook, må innhente aktivt samtykke fra brukerne.
Når brukerne får valget og aktivt må samtykke, vil trolig mange la være å godta. Det gir annonsørene mindre tilgjengelig data for å kjøre personaliserte kampanjer tilpasset atferd, kjønn, alder, bosted og lignende.
Les mer om iOS14-oppdateringen og tips til deg som annonserer på vegne av bedriften.
Meta Business Partner
Synlighet har gjennom flere år skaffet seg solid erfaring med Facebook-annonsering. Etter systematisk arbeid har vi oppnådd gode resultater. Nå sitter vi på den kunnskapen som trengs for å lykkes med annonsering på Facebook både for store og små bedrifter i alle bransjer.
Vi er offisiell Meta Business Partner og er i direkte dialog med Facebook, som gjør at vi leverer kampanjer som alltid utnytter det nyeste av funksjonalitet og kunnskap.
Når vi kjører annonsekampanjer på vegne av andre bedrifter, optimaliserer vi resultatene gjennom kontinuerlig testing, måling og analyse. På den måten får du best mulig resultater innenfor budsjettrammene dine.
Ønsker du en strategisk partner eller spesialister som sikrer kampanjehåndtering på Facebook? Ta kontakt og la våre spesialister vise deg hvilke muligheter du bør utnytte.