Forside / Blogg / Facebook Business Manager - Noe for deg?

Facebook Business Manager - Noe for deg?

Dato publisert:

23.10.20
Facebook business manager

Driver du med markedsføring på Facebook? Da har du nok lagt merke til at det går mye tid og energi på dette. Facebook Business Manager er et verktøy som skal gjøre det enklere å samle bedriftens aktiviteter på Facebook når dere er flere som jobber med det sammen.

Hva er Facebook Business Manager?

Facebook Business Manager er som allerede nevnt et verktøy som samler alt av Facebook-ressurser på ett sted, inkludert Instagram og WhatsApp.

Verktøyet er gratis å bruke og veldig enkelt å komme i gang med - Enten om du selv er ansvarlig for markedsføringen på Facebook, eller om du håndterer aktivitetene på vegne av en kunde. Dette gjør det mulig for flere personer å samarbeide på bedriftens Facebook-ressurser, som annonsekonto, bedriftsprofiler, publikum, etc.

Du trenger altså ikke lenger å veksle mellom ulike annonsekontoer for å annonsere på Facebook. Alle som skal ha tilgang får nå tilgang gjennom sin personlige konto og kan logge på derfra, enten om det er ansatte, byråer, eller andre samarbeidspartnere.

Med bedre oversikt i Facebook Business Manager så blir det altså enklere å delegere oppgaver, styre betalingsmetoder, og administrere roller inne i verktøyet - Som både sparer tid og energi.

Trenger du Business Manager?

Hvis du setter pris på orden og tid spart så er svaret absolutt ja! Å ha alt samlet på ett sted gir bedriften mer eierskap og kontroll til deres egne ressurser.

Over tid med utskifting av samarbeidspartnere og ansatte kan du fort ende opp med at folk som ikke burde ha tilgang, fremdeles har tilgang. Ved å benytte Facebook Business Manager ligger alt samlet hos bedriften slik at de riktige administratorer alltid har oversikt. 

Facebook Business Manager passer glimrende for deg om du blant annet:

  • Jobber i et byrå og håndterer flere annonsekontoer, Instagram-profiler og Facebook-sider for ulike kunder.

  • Driver forretning som har flere Facebook-sider, Instagram-profiler og annonsekontoer.

  • Har flere ansatte som skal jobbe på samme annonsekonto, Facebook-side(r), og , Instagram-profil(er).

  • Trenger å bruke betalingskort for ulike annonsekontoer.

  • Samarbeider med et byrå eller annen bedrift om Facebook-annonsering.

  • Er et selskap som har mange annonsekontoer i ulike valuta og tidssoner.

  • Driver flere nettsider under ett merkenavn som vil trenge egne sporings-pixler, egendefinerte publikum, og betalingskort.

Fordeler og ulemper

Som alt annet i livet så er det fordeler og ulemper med å benytte seg av verktøyer, og her er noe å vurdere før du hopper i Facebook Business Manager:

Fordeler:

  • Enklere og raskere flyt i håndtering av flere annonsekontoer, Facebook-sider, og Instagram-profiler.

  • Skiller aktivitet mellom personlig profil og jobb.

  • Tillater samarbeid med andre bedrifter, og personer.

  • Enklere adgang til funksjoner som Pixels, Audience Insight og Product catalogues.

Ulemper:

  • Vanskelig å slette Business Manager når det først er opprettet og knyttet til en hovedkonto.

  • Lite brukervennlig for førstegangsbrukere, men det vil bli bedre!

  • Oppstår bugs innimellom, men Facebook er som regel gode på å fikse disse problemene før det påvirker.

  • Ressurser som opprettes i Facebook Business Manager vil gi samme Business Manager eierskap av ressursen; gjelder annonsekonto, Facebook-side, pixel, kataloger, og publikum.
    Annonsekonto blant annet er en stor utfordring å bytte eiere for dersom det skal flyttes mellom Business Managere, eksempel mellom kunde og byrå.


Vi anbefaler bedrifter å bruke Facebook Business Manager for bedre kontroll og eierskap for sine ressurser på Facebook.

Hva trenger du for å opprette Facebook Business Manager?

Om du er overbevist om å opprette en Facebook Business Manager, så er det foretrukket at du som er kontoeier står ansvarlig for oppretting av Business Manager.

Du trenger også full tilgang som administrator til gjeldende Facebook-sider og annonsekonto, ettersom de skal legges inn i Business Manager. Inne i Business Manager vil du også ha muligheten for å legge til flere administratorer, eller bare ansatte uten admin-tilgang.

Så før du legger til folk i deres Business Manager, avklar hvem som skal ha hvilken rolle og korrekt tilgang.

Du finner Facebook Business Manager-siden på business.facebook.com - videre klikker du på opprett en konto, deretter er det bare å logge inn med din Facebook-profil.

Opprett konto facebook business manager

Følg stegene videre punktvis som Facebook foreslår.

  • Skriv inn nødvendig informasjon om din bedrift.
  • Legg til Facebook-side som skal stå som hovedsiden for deres nye Facebook Business Manager.
  • Deretter legg til personer som skal jobbe i deres nye Facebook Business Manager.


Når ressurser er lagt til og ting begynner å bli organisert så er det bare å utforske fritt inne i Business Manager over alt du har tilgang til, som blant annet:

  • Oversikt over alle Facebook-ressurser, Instagram- og potensielt WhatsApp-profiler.
  • Admin-oversikt av ansattes og partneres tilgang.
  • Hendelsesadministrasjon - Oversikt over pixler og andre datakilder.
  • Publikum - Oversikt over egendefinerte målgrupper.
  • Fakturering - Oversikt over kvitteringer og betalingsmetoder.
  • Katalogadministrasjon - Oversikt over produktkataloger.

Trenger du hjelp med å opprette en Facebook Business Manager konto? Ønsker du å vite mer om muligheter med Business Manager? Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker hjelp fra et byrå med lang erfaring innen markedsføring i sosiale medier og annonsering på nett.

Synlighet er offisiell Facebook Marketing Partner

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring. Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev!