Forside / Blogg / EU-reform vil komplisere digital markedsføring

EU-reform vil komplisere digital markedsføring

Dato publisert:

21.01.16
EU flagg

EUs personvernreform vil stramme inn hva du kan gjøre med kundedata . Her er hva du bør begynne å tenke på allerede nå!

Fordi den ble offentliggjort midt i julestria, druknet nyheten fra EU om at de 28 medlemslandene var blitt enige om en personvernreform. Dette er ikke noe norske nettbutikker og digitale markedsførere kan overse, fordi reformen gjelder også Norge og skjerper dagens personvernlov vesentlig.

EU vil vedta reformen i løpet av mars 2016, og det er da to år frem til at alle typer europeiske virksomheter må tilfredsstille kravene. Og den tiden vil du trenge, for på papiret gir reformen den enkelte innbygger i EU og Norge mye sterkere rettigheter enn i dag.


Krever samtykke fra alle


Den viktigste endringen er at opplysninger om en bruker av et nettsted bare kan benyttes til det de er samlet inn for. Skal en nettbutikk eller digital markedsfører bruke data til noe annet, må det være «forenlig». Er det ikke det, må nettbutikken skaffe seg et aktivt samtykke til hver enkelt aktivitet de ønsker å gjennomføre - for eksempel remarketing og personalisering.

Lovverket presiserer at disse kravene både gjelder innsamling av data fra anonyme besøkende og innloggede kunder på en nettbutikk eller annen nettside.

Det nye EU-lovverket utelukker dagens smutthull, nemlig at du serverer brukeren en generell aksept og nekter brukeren tilgang dersom han svarer nei. Du presenterer kundene for et valg og slipper inn også de som svarer nei til gjenbruk av data.


Flere digitale rettigheter


I tillegg gir EU-reformen brukerne flere andre digitale rettigheter:

  • Retten til dataportabilitet – at kunder skal kunne få med seg data fra en tjeneste de bruker til en annen.
  • Rettigheter til å motsette seg profilering og automatiserte avgjørelser.


Profilering betyr her metodene mange bruker for å sortere kunder i ulike grupper basert på data, og deretter behandle dem forskjellig - for eksempel med ulik pris på en vare eller tjeneste.

I tillegg må alle større virksomheter ha et personvernombud og alle selskaper må la kunder kunne slette sin kundehistorikk dersom de ikke lenger ønsker å være kunde.

Her kan du lese Datatilsynets første utredning om EUs nye personvernreform.


Regelverket må bli tydelig


Det nye lovverket er i utgangspunktet en god nyhet. Brukere bør vite hva deres informasjon brukes til og både kunne få dem med seg og slette dem hvis de ønsker det. Men EUs lovtekst er på 204 sider og er vagt formulert.

Det viktigste nå er at Datatilsynet og Justisdepartementet får skapt klare og operasjonelle retningslinjer for hva den uklare lovteksten skal bety i praksis. Hva vil en vanlig norsk nettbutikk måtte gjøre, og hva blir kravene til samhandling med brukerne?

Ta for eksempel forvirringen rundt kravene til cookie-informasjon. Til tross for et veldig klart lovverk, viser nå en overraskende andel av større norske nettsteder en overflødig varsel om at de bruker cookies. Frykten for å bomme har gjort mange overforsiktige, og det er illustrerende nok i seg selv at Datatilsynet har en unødvendig cookie-advarsel.

Dette understreker arbeidet som nå ligger foran Datatilsynet og Justisdepartementet. I dette arbeidet må de ulike bransjeorganisasjonene bidra for å skape tydelige regler som bidrar til økt trygghet og nytte for brukerne. Alternativet er et regelverk som bare skaper forstyrrende interaksjon, høye IT-kostnader og hemmer det digitale næringslivet.

Ønsker du å holde deg oppdatert i den digitale verden? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!